به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه اوکراین امروز (دوشنبه) به خبرنگاران گفت: محمد صباح الحاج بکری کاردار موقت سفارت سوریه به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض نسبت به اظهارات اخیر یک مقام بلندپایه سوری مبنی بر به رسمیت شناختن مالکیت روسیه بر کریمه به وی اعلام شد.

روزنامه روسی کامسامولسکایا پراودا به نقل از خانم ماریانا بتس سخنگوی وزارت خارجه اوکراین نوشت: اقدام طرف سوری در به رسمیت شناختن الحاق منطقه کریمه به روسیه را اقدامی غیردوستانه می خوانیم.
خانم هدیه خلف عباس رئیس پارلمان سوریه به تازگی اعلام کرد که این کشور شبه جزیره کریمه را که در چارچوب نتایج برگزاری یک همه پرسی از اوکراین جدا و به روسیه پیوست، جزو خاک روسیه می داند.
وی با اشاره به اینکه کریمه بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود، افزود: با توجه به رویدادهای پس از فروپاشی (سال ۱۹۹۱) در کریمه همه پرسی برگزار شد که براساس نتایج به دست آمده به سرزمین اصلی روسیه بازگشت.
رئیس مجلس سوریه همچنین گفت: روابط مسکو و دمشق راهبردی و دارای چشم اندازی روشن است و مقام های سوری مصمم هستند برای توسعه همکاری ها در زمینه های مختلف تلاش کنند.
ماه مارس سال ۲۰۱۴ کریمه در کناره دریای سیاه پس از برگزاری یک همه پرسی که نتیجه آن جدایی از اوکراین بود به روسیه منضم شد.
این منطقه 25 هزار و 500 کیلومتری که اکنون دو میلیون و 413 هزار نفر شامل یک میلیون و 450 هزار روس، 576 هزار اوکراینی و 245 هزار تاتار جمعیت دارد، سال 1954 بنا به دستور نیکیتا خروشچف رییس جمهوری وقت شوروی که زادگاهش اوکراین بود در قالب تغییرات نقشه ای به این کشور تعلق گرفته بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.