به گزارش خبرگزاری مهر، مریم نادری مدیر واحد پایش و پیش بینی این شرکت گفت: ارزیابی شاخص کیفیت هوای تهران طی هفته گذشته (روزهای ۲۴ تا ۳۰ مهر) گویای آن است که پایتخت با وجود برقراری شرایط جوی ناپایدار و وقوع پدیده گرد و غبار، اکثر روزها را در شرایط سالم سپری کرده و در برخی روزها تا مرز شرایط ناسالم برای گروه ­های حساس پیش رفت.

به گفته نادری، در اوایل هفته گذشته با حاکمیت شرایط جوی ناپایدار، شکل­ گیری پدیده گرد­و­غبار بر روی کشور عراق و وزش بادهای شدید شرق سو، توده عظیمی از ریزگردها وارد استان­های واقع در غرب کشور و با غلظت کمتر به استان تهران انتقال یافتند.

همین امر سبب افزایش قابل ملاحظه غلظت ذرات معلق و غبارآلودگی هوای پایتخت شد. بررسی نمودارهای گل­باد برای روزهای شنبه و یکشنبهنیز نشان می­دهد وزش باد شدید (متغیر بین ۶ تا ۵/۱۰ متر­بر­ثانیه) از سمت نواحی غربی رخ داده که افزایش موقتی غلظت ذرات معلق را به همراه داشته است.

شایان ذکر است، منشأ عمده گرد­و­غبار مشاهده شده خارجی گزارش شده است. با افزایش میزان ناپایداری جوی در روز دوشنبه، روند افزایشی سرعت باد از بعدازظهر این روز آغاز شده که تا صبحگاه روز سه­ شنبه ادامه داشته وسبب شکل­ گیری پدیده گرد­و­غبار و به تبع کاهش کیفیت هوای پایتخت شد. از آنجا که شاخص کیفیت هوا برای بازه زمانی ۲۴ ساعت محاسبه می­ شود شاخص آلودگی هوای روز سه­شنبه گویای شرایط نامطلوب کیفیت هوا ناشی از وقوع پدیده گرد­و­غبار در دوشنبه شب است. همچنین پارامتر عمق میدان دید طی هفته گذشته در اثر خیزش گرد­و­خاک و غبار آلودگی در سطح شهر دستخوش تغییر شد و در برخی ساعات طی هفته مورد مطالعه به ۵ کیلومتر رسید. به­تدریج از روز چهارشنبه همراه با کاهش میزان ناپایداری جوی، از سرعت باد کاسته شده و تغییرات شرایط جوی به سمت بهبودی نسبی کیفیت هوا سوق پیدا کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.