به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در مراسم اختتامیه طرح همیاران توسعه روستایی که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد با بیان اینکه طرح همیاران توسعه را به صورت نمونه شروع کردیم و علی رغم نواقص، موفقیت‌های خوبی به دنبال داشته است، گفت: این مسیر و فرآیندی که طی شد را تدوین می‌کنیم تا بدانیم از کجا شروع کردیم و به کجا رسیدیم.

وی افزود: این طرح را باید به دولت ببریم و مصوبه دولتی آن را بگیریم و همه دانشگاه‌ها امکان عملیاتی کردن این طرح را پیدا کنند؛ البته باید مراقبت کرد که جنبه اجبار پیدا نکند و دانشجوها متناسب با رشته های خودشان امکان کارآموزی در فضاهای مختلف را داشته باشند.

وزیر کشور با بیان اینکه طرح همیاران توسعه روستایی، مطلع خوبی خواهد بود تا این تجربه را در تمام دستگاهها عملیاتی کنیم اظهار کرد: اگر این برنامه اجرایی شود دانشگاه ها می‌توانند با دستگاه های اجرایی قرارداد و تفاهم نامه امضا کنند تا دانشجوها بتوانند در مراکز و ادارات دوره های کارورزی خود را بگذرانند.

رحمانی فضلی افزود: ما این طرح را طی سال نیز پیگیری و دنبال می‌کنیم. شما دانشجویان نیز باید طرح هایی که باعث رفع مشکل در روستاها می‌شود را پیشنهاد و اجرا کنید.

وی با اشاره به تنظیم سند توسعه روستایی که جزو ضمایم برنامه ششم توسعه است خطاب به دانشجویان حاضر در این جلسه گفت: می‌توان سند توسعه روستایی در هر ۳۱ استان تهیه کرد. سندی که راهکارهای خوبی برای حل مشکلات روستاها ارائه دهد.

رحمانی فضلی افزود: مهاجرت از روستاها زیاد و تبعات و مشکلات فرهنگی آن نگران کننده است. نمی توانیم جلوی مهاجرت ها را بگیریم اما می‌توانیم مشکلات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی ناشی از مهاجرت را کاهش دهیم. بنده به شما مجوز می‌دهم که ۳۱ سند توسعه روستایی استانی تهیه کنید.

وزیر کشور به برخی نمونه های موفق توسعه روستایی نیز اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال روستای قلعه گنج که از لحاظ فقر و نابرابری در رده های پایین قرار دارد و اغلب مردم آن تحت پوشش امداد بودند. در آنجا در مسجد صندوق هایی زدیم که همه مردم مشارکت و از خود اهالی مدیریت می‌کردند. طوری که از محل یارانه ها ظرف یکسال ۶۰۰ میلیون تومان پس انداز کردند و ما هم ۶۰۰ میلیون کمک کردیم. همه همدیگر را ضمانت کردند و ما وام هایی ارائه دادیم که حتی یک مورد معوقه پرداخت قسط نداشتند و باعث رونق شد.

رحمانی فضلی تاکید کرد: شما نیز باید ادامه دهید و تلاش کنید. ایران در طول تاریخ چندین بار امپراتوری تشکیل داده که راحت نیست. وقتی نادرشاه با ۲۰۰ هزار اسب و ۱۰۰ هزار سرباز با ادوات حرکت می‌کند پشتوانه اقتصادی قدرتمند دارد. در جمهوری اسلامی به دنبال امپراتوری سازی نیستیم؛ اما به دنبال این هستیم که عزت و رفاه و امنیت مردم را فراهم کنیم. ما آمادگی داریم در رشته جغرافیای شهری با شهرداریهای ما تفاهم نامه امضاء کنید و برای کار داخل شهرها و روستاها بروید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.