به گزارش خبرآنلاین گزارشی از آخرین اوضاع فعلی موصل تا ظهر امروز را از نظر می گذرانید:

- شبکۀ خبری سی‌ان‌ان امریکا به نقل از فرماندهان نیروهای پیشمرگۀ کُرد اعلام کرد پس از روزها پیشروی و مبارزه با تروریست‎ها، کُردها به حدود ۸ کیلومتریِ شهر موصل رسیده‎اند.

به گفتۀ نیروهای کُرد، دو جناح از نیروهای پیشمرگه پس از محاصرۀ منطقۀ بعشیقه در شمال‌شرق موصل، به یکدیگر پیوستند و موفق شدند منطقه‌ای به مساحت یکصد کیلومتر مربع را پاکسازی کنند. در این عملیات همچنین بخش اعظمی از بزرگ‌راه بعشیقه-موصل نیز پاکسازی شده‌‎است که این موضوع به شدت تروریست‌های داعش را محدود کرده‌است.


- ارتش ترکیه یکشنبه با وجود مخالفت دولت عراق با مداخلۀ آنکارا در عملیات موصل، اعلام کرد برای کمک به نیروهای پیشمرگۀ کُرد که در نزدیکی اردوگاه بعشیقه در حال مبارزه با تروریست‌‎های گروه داعش بودند، برای آن‌ها سرباز و سلاح فرستاده‌است.

یک فرمانده کُرد نیز تأیید کرد که ارتش ترکیه در بعشیقه به درخواست نیروهای پیشمرگه، مواضع داعش را با توپخانۀ سنگین بمباران کرده‌است.

این در حالی‌ است که نخست‌وزیر عراق روز شنبه (۱ آبان) برای چندمین‌ بار اعلام کرد کشورش به ایفای نقش نیروهای ترکیه در عملیات موصل، نیازی ندارد.

ارتش ترکیه اواسط آذر ۱۳۹۴ نظامیان خود را با پشتیبانی دست‌کم ۲۰ تانک به منطقۀ بعشیقه اعزام و به رغم اعتراض‌های بغداد اعلام کرد این نیروها تا آزادسازی موصل در این کشور خواهندماند.

- رسانه‌های خبری به نقل از یک مقام عراقی اعلام کردند که گروه تروریستی داعش حدود ۴۰ نفر را در موصل اعدام کرده‎است. داعش این افراد را به اتهام برپایی جشن به دلیل آزادشدنِ روستاهایشان به دست نیروهای عراقی، اعدام کرد.

- گزارش‌ها حاکی از آن است که در پی آتش‌گرفتنِ یک کارخانۀ گوگرد متروکه در نزدیکی شهر القیاره در حومۀ جنوبیِ موصل، بسیاری با مشکلات تنفسی روبرو شدند.


- ژنرال نجم الجبوری، فرمانده عملیات نینوای عراق، اعلام کرد نیروهای عراقی موفق به بازپس‌گیریِ یک نیروگاه برق در ۳۰ کیلومتریِ جنوبِ موصل، از تروریست‎های داعش شدند.به گفتۀ این مقام نظامی، تاکنون حدود ۳۰ روستا در حومۀ موصل از وجود عناصر داعش پاکسازی شده‎اند.

- صندوق کودکان سازمان‌ ملل (یونیسف) هشدار داد که حدود نیمی از افرادی که احتمال می‌رود با رسیدن نیروهای عراقی به شهر موصل، از این شهر فرار کنند، کودک هستند.

  • مدیر منطقۀ خاورمیانۀ این سازمان اعلام کرد: «سازمان ملل متحد تخمین‌می‌زند که بین ۱.۲ تا ۱.۵ میلیون نفر احتمالاً از وضعیت کنونی در موصل، متأثر خواهند‌شد. ما به عنوان سازمان یونیسف تخمین‌می‌‎زنیم که دست‎کم ۵۰ درصد از این افراد، کودکان خواهند بود.»

- شبکه تلویزیونی الحدث گزارش داد: سازمان مبارزه با تروریسم عراق از انفجار چند خودروی بمب‌گذاری شده داعش در منطقه الخزانه در شرق شهر موصل خبر داد.

- شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: سخنگوی عملیات مشترک عراق با قاطعیت هر نوع مشارکت ترکیه در نبرد موصل را تکذیب کرد. بینعالی ییلدیریم نخست وزیر ترکیه پیش از این گفته بود نظامیان ترکیه‌ای مستقر در پایگاه بعشیقه، حمایت توپخانه‌ای از پیشروی نیروهای پیشمرگه به طرف شهر موصل داشتند.

- خبرگزاری فرانسه از بغداد گزارش داد: مقامات عراقی روز دوشنبه مشارکت ترکیه را در عملیات آزادسازی موصل تکذیب کردند.

- شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: نیروهای پلیس مرکزی عراق روستای زحلفه در اطراف موصل را آزاد کردند.

- شبکه تلویزیونی العراقیه به نقل از خبرنگار خود از آمادگی نیروهای مشترک عراق برای ورود به منطقه بعیشقه و آزادی روستاهای اطراف آن خبر داد.


- شبکه تلویزیونی العالم اعلام کرد: نیروهای عراقی عملیات آزادسازی روستاهای خزنه تبه، الموفقیه و بازوایا را در شمال شرق شهر موصل آغاز کردند.


- شبکه تلویزیونی الحدث گزارش داد: نیروهای پیشمرگه در عراق، حمله افراد مسلح (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش را به شهر سنجار دفع و با آن مقابله کردند.

- پایگاه اینترنتی العهد نوشت: ابومهدی المهندس معاون فرمانده نیروهای بسیج مردمی عراق و هادی العامری، دبیر کل سازمان بدر، روز یکشنبه وارد مقر فرماندهی عملیات نینوا شدند.
بسیج مردمی عراق با صدور بیانیه اعلام کرد که المهندس با بیان این که «کنترل محور غرب موصل به نیروهای بسیج مردمی واگذار شد» گفت: «قهرمانان ما، می توانند ماموریت هایی را که به آنان سپرده شده است، به پایان برسانند».

- پایگاه اینترنتی تلگراف نوشت: وزیر دفاع آمریکا در جریان سفرش به اربیل گفت: ما خواهان آغاز هر چه سریعتر عملیات محاصره رقه هستیم. ما در حال حاضر در حال تعامل با هم پیمانان خود در سوریه هستیم تا این کار را انجام دهیم و این دو عملیات (آزاد سازی موصل و رقه) به طور همزمان انجام شوند.


- شبکه تلویزیونی العالم اعلام کرد: ارتش و نیروهای پیشمرگه عراق وارد شهر بعشیقه در بیست و دو کیلومتری موصل شدند.

- پایگاه خبری ارم نیوز، فرماندهی عملیات مشترک عراق در استان الانبار در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که کنترل کامل شهرستان الرطبه واقع در غرب عراق پس از ورود استحکامات نظامی در دست نیروهای ماست.

این فرماندهی افزود: نیروهای ما موفق شدند طرح داعش برای تصرف شهرستان الرطبه را ناکام گذاشته و دشمن را هدف قرار داده و کنترل اوضاع را به دست بگیرند.

-گروهک‌های وابسته به داعش پس از ساعت پنج صبح روز یکشنبه دست به حملات تروریستی علیه مرکز فرمانداری و مناطق نزدیک به آن در شهرستان الرطبه زدند. اما ۱۲ خودروی زرهی آنها منهدم و تمامی تروریست‌های داخل آن کشته شدند.

- پنج خودروی زرهی دیگر داعش با تمامی تجهیزات مصادره شد. مسیر ارتباطی به سمت الرطبه نیز تحت کنترل نیروهای ما درآمد.

- برخی منابع امنیتی در استان الانبار نیز در گفت‌وگو با پایگاه خبری ارم نیوز تاکید کردند: عشایر نزدیک به منطقه حمله شده نیز تمامی نیروهای خود را برای مقابله با داعش بسیج کردند.

- این منابع از دولت عراق خواستند سلاح‌های پیشرفته را در اختیار عشایر قرار دهد تا بتوانند از هرگونه حمله تروریستی جدید به شهرستان الرطبه جلوگیری کنند.

- به گفته برخی منابع نظامی در استان الانبار، داعش کنترل ساختمان اداره پلیس الرطبه واقع در مرز مشترک عراق و اردن را به دست گرفت و ده‌ها تن از نیروهای امنیتی و عشایر این شهرستان را به اتهام همکاری با نیروهای عراقی اعدام کرد.

-داعش سناریوی حمله به کرکوک را در الرطبه تکرار کرده و ده‌ها تن از اعضایش با کمک خودروهای بمب گذاری شده و کمربندهای مواد منفجره از چهار محور به این شهر حمله کرده و کنترل برخی از محله‌های آن را به دست گرفتند.

- درگیری‌ها میان داعش و نیروهای عراقی ۳۰ تن از نیروهای امنیتی عراق و ۱۹ داعشی کشته شدند. همچنین سه داعشی به اسارت گرفته شدند، این افراد که دارای تابعیت عراقی بودند، اعتراف کردند که از منطقه عکاشات (۱۰۰ کیلومتری غرب الرطبه) به این شهر آمده‌اند.

- عماد الدیلمی، فرماندار الرطبه در گفت‌وگو با شبکه ماهواره‌ای سوریه نیوز عراق از ورود استحکامات نظامی ارتش به ورودی‌های این شهرستان خبر داد.

- داعش همزمان با آغاز عملیات آزادسازی موصل به کرکوک و الرطبه حمله کرد تا روحیه نیروهای عراقی را در عملیات موصل کم کند.

- در این راستا نیروهای اردنی حالت آماده باش در مقرهای نزدیک به مرزهای عراق اعلام کرده و مجددا در مرزهای اردن و عراق مستقر شدند.

- یک منبع به روزنامه الشرق الاوسط گفت: نیروهای اردن از نزدیک اوضاع میدانی الرطبه را تحت نظر دارند و دستور پاسخگویی به هرگونه تلاش داعش یا هر گروه دیگری درباره نزدیک شدن به مرزهای اردن را دارند به ویژه که آنها در نزدیکی منطقه طریبیل در غرب الرطبه مستقر شده‌اند.



این منبع تصریح کرد، اردن عضو ائتلاف ضد داعش است و با دولت عراق برای هر گونه نقش حمایتی در برابر جنگ با داعش هماهنگ است. به ویژه که مرزهای اردن با دو کشور سوریه و عراق از زمان تسلط داعش بر غرب عراق و انجام اقدامات تروریستی علیه نیروهای گارد مرزی اردن در منطقه الرکبان در مرزهای مشترک با سوریه بسته شده است.

- زیاد العرار، تحلیل‌گر امنیتی در این رابطه گفت: حمله داعش به الرطبه مانند حمله این گروه تروریستی به استان کرکوک و یا هر منطقه دیگری در آینده است.

العرار با اشاره به اینکه شکاف‌های امنیتی در مناطق آزاد شده به دشمن آزادی تحرک و تشکیل دوباره گروهک‌ها را جهت آغاز عملیات‌های جدید داد، گفت: حمله داعش به الرطبه به دلیل عدم تعقیب و بازداشت داعشی‌های پنهان شده در برخی مناطق بیابانی نزدیک مرزهای سوریه و اردن قابل پیش بینی بود و اگر طرح‌های امنیتی جدیدی برای تامین امنیت مناطق مختلف اجرا نشود، احتمال حمله داعش به عامریه فلوجه و شرق الرمادی نیز وجود دارد.این تحلیل‌گر امنیتی افزود: تیپ فوق‌العاده عامریه فلوجه اکثر داعشی‌هایی که به الرطبه حمله کرده بودند را از پای درآورد و همین مساله موجب فرار دیگر اعضای داعش شد.


- یک منبع امنیتی در استان الانبار در گفت‌وگو با سومریه نیوز، اظهار داشت: نیروهای امنیتی تدابیر امنیتی شدیدی را در شهرستان العامریه واقع در جنوب فلوجه در نظر گرفته‌اند تا از هرگونه حمله احتمالی داعش به این شهرستان جلوگیری کنند.

- نیروهای امنیتی عملیات گسترده‌ای را برای بازداشت برخی افراد تحت تعقیب در مرکز العامریه آغاز کردند.

-اعمال ممنوعیت رفت و آمد در شهرهای هیت و کبیسه در جنوب الانبار خبر داد.

- نیروهای ارتش و پلیس در راستای جلوگیری از هرگونه حمله احتمالی داعش و حالت فوق‌العاده ممنوعیت رفت و آمد در این مناطق را تا اطلاع ثانونی اعلام کرده‌اند.


به گزارش خبرآنلاین، عملیات موصل، مرکز اداری استان نینوا، از تاریخ ۲۶ مهر با فرمان حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، آغاز شد و ده‌ها هزار نفر از نیروهای ارتش و پلیس عراق با همراهی نیروهای بسیج مردمی و پیشمرگه‎های کُرد، از جهت‎های مختلف به سمت پایتخت خودخواندۀ گروه تروریستی داعش در عراق، پیشروی کردند.

طی روزهای گذشته گزارش‌های متعددی از آزادسازی ده‌ها روستا و شهر در حومۀ موصل منتشر شده‏‎است و به گفتۀ ناظران، موفقیت‎ نیروهای عراقی فراتر از حد انتظار بوده‌است.
براساس گزارش‎ها از آغاز عملیات موصل در هفتۀ گذشته، حدود 5 هزار و 640 نفر از این شهر گریخته‎اند.

در گزارش آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد آمده‎است که تا کنون حدود 900 خانواده که شامل حدود 5 هزار و 400 نفر می‎شوند، در اردوگاه‎های پناهندگانِ این آژانس در خارج از منطقۀ درگیریِ موصل، پذیرفته‌‎‌شده‎اند.

طی چند ماه گذشته، عراق در حال آماده‌سازی برای حمله به گروه تروریستی داعش در موصل، پایتخت خودخواندۀ این گروه در شمال عراق، بوده‌است. این شهر سال 2014 به اشغال داعش درآمد.

نیروهای عراقی در یک سال گذشته موفق شدند به طور چشمگیری تروریست‌های داعش را به عقب رانده و کنترل شهرهای مهمی نظیر بیجی، تکریت، رمادی و در نهایت فلوجه را از تکفیری‎ها پس بگیرند.

عملیات آزادسازی فلوجه در استان الانبار از سوم خرداد امسال با مشارکت حدود 22 هزار نیروی ارتش، پلیس، یگان مبارزه با تروریسم، بسیج مردمی و عشایر عراق آغاز شده بود. این شهر در حدود 50 کیلومتری غرب بغداد، پایتخت عراق، قرار دارد و از اوایل سال 2014 در تصرف داعش بود.

دولت بغداد پس از آن وعده داد که موصل، دومین شهر بزرگ عراق، مقصد بعدی نیروهای ارتش این کشور خواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.