به گزارش ایرنا، آیا حمایت حریری از ژنرال عون با چراغ سبز سعودی انجام گرفته و دوره باجیگیری ها و گروکشی های سعودی در لبنان به پایان رسیده و زمان عقب نشینی فرا رسیده است؟

ریاض که از دوران ریاست « سعود الفیصل» در وزارت خارجه سعودی تاکنون ( دوران عادل الجبیر) با وتوی نام رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح در پارلمان لبنان مانع ورود ژنرال عون به « بعبدا» کاخ ریاست جمهوری لبنان شده است، به نظر می رسد گزینه ای بجزعقب نشینی نداشته است و از همین رو حریری این مهره البته سوخته سعودی هنگام اعلام حمایت از ژنرال عون به آن اعتراف کرد.
سعد حریری عصر پنجشنبه گذشته و بعداز یک ماه رایزنی های داخلی و خارجی ، برخی شخصیت های سیاسی و حزبی را در خانه آل حریری جمع کرد و با اعتراف به شکست همه تلاش هایش برای انتخاب رئیس جمهوری ، از نامزدی ژنرال عون حمایت کرد.
رئیس حزب جریان المستقبل با بیان اینکه در دو سال و نیم گذشته همه گزینه ها و ابتکارهایش برای انتخاب رئیس جمهوری بی نتیجه ماند، اعتراف کرد که چاره ای بجز حمایت از ژنرال « میشل عون» نامزد مورد حمایت حزب الله در انتخابات ریاست جمهوری لبنان نداشته است.
با این حال جزئیات و دلایل این عقب نشینی اگر درست باشد ، هنوز کاملا آشکار نشده به ویژه اینکه تحرکات اعتراض آمیز و نافرمانی های گسترده در داخل گروه 14 مارس به ویژه حزب المستقبل در مخالفت با این تصمیم حریری رو به گسترش است.
« اشرف ریفی» وزیر مستعفی دادگستری که پرچمدار مخالفت با تصمیم حریری شده و به گفته کارشناسان لبنانی علیه حریری و « نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان اعلام جنگ سیاسی کرده است، در طرابلس بزرگترین شهر شمال لبنان به حریری و المشنوق تاخت.
وی در این مدت تاکنون دو برنامه یعنی تجمع اعتراضی در طرابلس و حرکت کاروان خودروها از شهر عکار تا مقابل خانه اش در طرابلس را برای اعلام مخالفت با ژنرال عون طراحی و اجرا کرده است.
ریفی همواره درصدد تحریک هوادارانش علیه محور مقاومت وبه ویژه حزب الله و جمهوری اسلامی ایران است و همین رفتار او نگرانی هایی را از ناحیه امنیتی برای ایرانی های مقیم لبنان ایجاد می کند.
او باردیگر مدعی شد که اجازه نمی دهد با انتخاب ژنرال عون یک لبنانی نزدیک به ایران و حزب الله وارد کاخ ریاست جمهوری لبنان شود، حال هزینه آن هر چه می خواهد، باشد. .
براساس این گزارش، در شهر طرابلس عده ای تابلوهایی را که به مناسبت حمایت سعد حریری از نامزدی ژنرال عون نصب شده بود، جمع آوری کردند.
همین نافرمانی ها و سرکشی ها در اردوگاه وابستگان آل سعود ، پاسخ قطعی به گزینه عقب نشینی رژیم سعودی از وتوی نام ژنرال عون را سخت می کند و از سوی دیگر آیا این دو دستگی میان مهره های آل سعود خود نشانه ای از دودستگی میان اعضای این خاندان مستکبر حاکم بر عربستان است؟
بعداز اظهارنظر« جان کری» وزیر خارجه آمریکا به ویژه اینکه گفت نسبت به نتیجه حمایت حریری از ژنرال عون خوشبین و مطمئن نیست، این سوال مطرح شده که آیا نافرمانی ها در حزب جریان المستقبل به درخواست سفارت آمریکا در بیروت شکل گرفته است؟ و آیا تا ۳۱ اکتبر( دهم آبان ماه) زمان برگزاری چهل و ششمین نشست پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهوری این کشور، صحنه سیاسی لبنان که اکنون در آن خوشبینی نسبی حاکم شده است، دستخوش تغییرات اساسی خواهد شد؟ و به دو سال و نیم انتظار لبنانی ها برای انتخاب رئیس جمهوری پایان داده نخواهد شد؟
برای یافتن جواب این سوال ها با دو تن از کارشناسان و تحلیلگران برجسته سیاسی لبنان گفت وگو کردیم.

** اختلاف در فراکسیون المسقبل ناشی از دو دستگی در مراکز تصمیم گیری سعودی است
«غالب قندیل» عضو شورای ملی رسانه های لبنان در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت که اختلاف داخلی در فراکسیون المستقبل نشان می دهد مراکز تصمیم گیری دردولت سعودی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری لبنان دچار اختلاف و دو دستگی شده اند.
وی با بیان اینکه « آمریکا از اقدام حریری در حمایت از نامزدی ژنرال عون خشنود نیست»، گفت که واکنش اخیر جان کری وزیر خارجه آمریکا ، این ناخرسندی را به وضوح نشان داد به ویژه اینکه رسانه های غربی و آمریکائی ژنرال عون را نامزد مورد حمایت محور حزب الله ، سوریه و ایران معرفی می کنند.
قندیل تصمیم حریری برای حمایت از نامزد مورد حمایت محور مقاومت را ناشی از محاسباتی دانست که به مشکلات و بحران های خاص رئیس جریان المستقبل ارتباط دارد.
این فعال رسانه ای لبنان خاطرنشان کرد: اوج بحران در روابط سعد حریری با آل سعود، زمانی اتفاق افتاده که جریان المستقبل هم از داخل دچار فرسایش و اختلافات گسترده شده است و برخی دسته های داخلی این جریان برای نزدیک شدن به مراکز قدرت در سعودی با یکدیگر وارد کشمکش و رقابت شده اند.
وی تصریح کرد: این وضعت، در شرایطی است که ماجراجویی ها و تجاوزگری های سعودی در سوریه ، عراق ، یمن ، لیبی و کشورهای دیگر منطقه و خدمات تسلیحاتی ، مالی و رسانه ای آن به گروه های تروریستی تکفیری در چارچوب سیاست های آمریکا چیزی جز شکست و ناکامی برای آل سعود به همراه نداشته است.
قندیل گفت: حریری پیش از اعلام حمایت از ژنرال عون نظر متحدان خارجی خود اعم از سعودی ، آمریکا و غرب را جویا شد اما جواب قطعی دریافت نکرد و آنها نوعی عدم مخالفت آمیخته به بی تفاوتی از خود نشان دادند.
این فعال رسانه ای افزود:علت این بی تفاوتی ائتلاف آمریکایی، غربی و سعودی را باید در خود ژنرال عون دانست که از جایگاهی ملی و شخصیتی مستقل برخوردار است و از سال ۲۰۰۶ حامی مقاومت و متحد نزدیک حزب الله به شمار می آید.
وی افزود: ائتلاف آمریکایی معتقد است انتخاب ژنرال عون به عنوان رئیس جمهوری لبنان، گذشته از امکان نخست وزیری سعد حریری، پیروزی های حزب الله و محور مقاومت در منطقه را تکمیل خواهد کرد.
این فعال رسانه ای اظهارداشت: وجود شخصی مانند ژنرال عون در منصب ریاست جمهوری لبنان به معنای تحول و چرخش بزرگ در رویکردهای ریاست جمهوری لبنان است چرا که در گذشته روسای جمهوری معمولا از بین افراد منزوی بدون پایگاه ملی و محبوبیت کافی بین مسیحیان انتخاب می شدند و آمریکا و غرب بعد از بررسی نامزدها، کسانی را برای نامزدی ریاست جمهوری انتخاب می کردند که تنها نماینده گروه های کوچکی از مردم لبنان بودند.
غالب قندیل خاطرنشان کرد: سعودی برای سنگ اندازی در پرونده انتخابات ریاست جمهوری لبنان تنها یک راه پیش روی خود داشت و آن اینکه حریری را برای عقب نشینی از تصمیمش تحت فشار بگذارد و حال بعد از اعلام حمایت صریح و علنی سعد حریری از ریاست جمهوری ژنرال عون ، دیگر کارشکنی سعودی در انتخابات سخت شده است.
وی تصریح کرد:با این وجود سعودی ممکن است مخالفان و سرکشان در برابر حریری در داخل جریان المستقبل را در قالب یک گروه تندروی سیاسی که با تفاهم حریری با حزب جریان ملی آزاد مخالفند، سازمان دهی کند.
وی تاکید کرد: از امروز تا انتخابات ریاست جمهوری (که البته لزومی ندارد در تاریخ اعلام شده 31 اکتبر اتفاق بیفتد)، تلاش های زیادی برای گسترش دائره تفاهم ها و شراکت همه گروه ها در پرونده انتخابات ریاست جمهوری به کار گرفته خواهد شد، همچنانکه سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله خواستار آن شده و ابراز امیدواری کرده است که ژنرال عون ابتکاراتی را برای تفاهم با « نبیه بری» رئیس پارلمان و « سلیمان فرنجیه» و حزب قومی اجتماعی سوری و حزب بعث و دیگر شرکا و متحدان اتخاذ کند.
عضو شورای ملی رسانه لبنان دیدار اخیر ژنرال عون از عین التینه (مقر نبیه بری) را آغازی برای این روند دانست که گام های بعدی را به دنبال خواهد داشت تا یک بار دیگر موج ائتلاف ملی حامی مقاومت را تشکیل داده و برای تقویت ریاست جمهوری آینده و توسعه دائره تفاهم های داخلی تلاش کند.
غالب قندیل خاطرنشان کرد: باید منتظر مهیا شدن شرایط ماند، اگر اوضاع قبل از 31 اکتبر مهیا شد جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس جمهوری برگزار خواهد شد و درغیر این صورت باید منتظر جلسه چهل و هفتم پارلمان ماند.

**سعودی ها می خواهند جلوی شکست های بیشتر خود را بگیرند
«غسان جواد »نویسنده و تحلیلگر لبنانی هم در گفت وگو با ایرنا اظهارداشت: به نظر می رسد سعودی ها چه در موصل و یا حلب، خارج از روند حوادث قرار گرفته اند و در قضیه یمن هم فشارهای زیادی به آنها برای توقف جنگ وارد می شود، برای همین سعی دارند جلوی شکست های خود را بگیرند و لبنان نقطه شروعی در این زمینه است.
غسان جواد گفت: اعلام رسمی حمایت حریری از ژنرال عون در انتخابات ریاست جمهوری از نوعی زمینه سازی منطقه ای برخوردار بود اگرچه سعودی نمی خواهد مستقیما عهده دار حمایت از جریان سیاسی حریری باشد تا از شکست ها و تبعات ناشی از گزینه های این جریان در آینده در امان بماند.
وی افزود: سعودی در عمل با بازخورد این جریان سیاسی کار دارد و بازده تئوری اتفاق اخیر را دستیابی به نیمی از قدرت در لبنان از طریق نخست وزیری حریری می داند و از این جایگاه ، سعودی ها تصمیم دارند جلوی ضرر و زیان های بیشتر خود را گرفته و در مذاکرات آینده سهمی برای خود کنار بگذارند، به ویژه اینکه در قضیه یمن فشارهای منطقه ای و بین المللی جدی به سعودی ها برای آتش بس وارد می شود و گشایش در پرونده یمن توجیهی برای گشاش در پرونده لبنان است.
این تحلیلگر سیاسی لبنانی خاطر نشان کرد: به هم ریختگی داخل جریان المستقبل نتیجه مستقیم تعدد مراکز تصمیم گیرنده در حکومت سعودی است، در داخل این جریان کسانی که نفوذ و روابطی با شاهزادگان سعودی به ویژه « محمد بن نایف» ولیعهد و یا « محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد دارند، طیف وسیعتری را تشکیل داده اند.
وی تاکید کرد: مرحله پیش رو فرصت مناسبی است تا حریری از کسانی که ممکن است برای او دردسر ساز باشند، خلاص شود.
غسان جواد تصریح کرد: جریان سیاسی حریری از یک ضعف بزرگ رنج می برد و براین اساس گام حریری در حمایت از نامزدی ژنرال عون یک ماجراجویی و ریسک بزرگ برای او به شمار می آید.
این تحلیلگر لبنانی گفت:البته حریری امیدوار است با این کار قدرت و نیز زمان لازم را برای بازیابی زعامت سیاسی خود دوباره و به طور کامل به دست آورد و در این چارچوب به کمک رقبا و خصوم سیاسی خود دل بسته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.