عاقبت اصولگرایان مجلس فراکسیون خود را با نام ولایت و البته منهای علی لاریجانی تشکیل دادند تا پوست‌اندازی سیاسی اصولگرایان مجلس وارد مرحله تازه‌ای شود. عصر دیروز جلسه فراکسیون ولایت با حضور ٩٣ نفر از نمایندگان اصولگرا برگزار شد تا تکلیف اساسنامه و هیات رییسه این فراکسیون بالاخره و بعد از گذشت بیش از پنج ماه از آغاز به کار مجلس معلوم شود. فراکسیونی که با ادعای اکثریت و تعداد اعضای ١٨٠ نفر در روزهای آغاز مجلس دهم پا به میدان گذاشته بود حالا نخستین مجمع عمومی خودش را با ٩٣ نماینده و بدون حضور علی لاریجانی تشکیل داده است. آن‌طور که فارس گزارش داده ریاست این جلسه را حمیدرضا حاجی‌بابایی بر عهده داشته و اعضای کمیته تدوین اساسنامه این فراکسیون از چهر‌هایی همچون عبدالرضا مصری، علی ادیانی، محمد دهقان، محمدعلی پورمختار، احمد امیرآبادی فراهانی، محمدحسین فرهنگی و حسن سلیمانی تشکیل شده است. اما جالب‌‌تر اینکه در ادامه جلسه دیروز اصولگرایان حمیدرضا حاجی‌بابایی به عنوان رییس و احمد امیرآبادی فراهانی همان رقیب علی لاریجانی در قم به عنوان دبیر فراکسیون انتخاب شدند.

بلوف ١٧٠ نفری فراکسیون اصولگرایان
در همین رابطه حمیدرضا فولادگر در این‌باره به روزنامه اعتماد گفت که برای جلسه فراکسیون از همه کسانی که برای حضور در فراکسیون از قبل اعلام آمادگی کرده بودند، دعوت کردیم. اما اطلاعات دقیق‌تر در این باره را جبار کوچکی‌نژاد به اعتماد می‌گوید. به گفته او که از دست‌اندرکاران تشکیل فراکسیون اصولگرایان یا همان ولایت است، ولایتی‌ها تا روز گذشته منتظر ماندند تا وحدت میان اصولگرایان مجلس از بین نرود. اما دیگر از روز گذشته مجمع عمومی فراکسیون ولایت را تشکیل دادند. آن هم یک فراکسیون بسیار قدرتمند و با بیش ١٧٠ عضو. کوچکی‌نژاد اما این بلوف سیاسی خودش را کمی تعدیل می‌کند و می‌گوید تا الان تعداد ١٣٥ نفر ثبت‌نام کرده‌اند. هرچند با برگزاری مجمع عمومی اصولگرایان در روز گذشته معلوم شد که این عدد ١٣٥ نفر هم فقط یک بزرگنمایی بوده است و تعداد حاضرین از ٩٣ نفر فراتر نرفت. اما نکته مهم در تشکیل این فراکسیون غیبت علی لاریجانی بود که زمزمه‌های آن از پیش شنیده می‌شد. کوچکی نژاد درباره حضور لاریجانی در این جلسه به« اعتماد» گفت: «شاید ایشان هم مانند سایر نمایندگان حاضر شود. آقای لاریجانی هم می‌تواند به عنوان عضوی از این فراکسیون باشد. اما به هرحال این فراکسیون تابع یک سری قواعدی است که ایشان هم باید به آنها پایبند باشد». در واقع چهره‌هایی همچون حاج بابایی، امیرآبادی، قاضی زاده، عباسی، مصری و کوچکی نژاد که همان وزرای سابق احمدی‌نژاد و چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری در قامت نمایندگان مجلس هستند فراکسیون ولایت را به قیمت عبور از علی لاریجانی تشکیل دادند. کوچکی نژاد آنقدر در مرزبندی میان اصولگرایان و معتدلین جدی است که می‌گوید: «ما حتی شورای عالی فراکسیون‌ها را که فراکسیون معتدلین دنبال می‌کنند قبول نداریم. چرا که تعداد آنها از ٤٠ نفر فراتر نمی‌روند. اما ما اصولگرایان دست کم ١٦٠ نفر هستیم. بنابراین این موضوع از نظر ما منتفی است.»

درخواست لاریجانی از فراکسیون مستقلان برای فرم عضویت
به این ترتیب این دومین عبور اصولگرایان از علی لاریجانی است. لاریجانی پیش از این در جریان انتخابات مجلس دهم به دلیل حضور اصولگرایان تندرو حاضر به پیوستن به ائتلاف اصولگرایان نشد و آنها هم قید لاریجانی را در این ائتلاف زدند. حالا اصولگرایان راه یافته به مجلس که حاصل همان ائتلاف بودند قید علی لاریجانی را در فراکسیون اصولگرایان زدند. اما حالا آینده سیاسی لاریجانی در مجلس چه خواهد بود؟این سوالی است که جعفرزاده‌ایمن‌آبادی از اعضای فراکسیون مستقلین در گفت‌وگو با« اعتماد» به آن پاسخ داده است. او در پاسخ به این سوال که اگر آقای لاریجانی عضو فراکسیون ولایت نباشد و طبیعتا ریاست آن را هم بر عهده نداشته باشد شما چه آینده سیاسی دست کم در مجلس برای ایشان متصور هستید؟ گفت: «اینکه رییس مجلس عضو یک فراکسیون باشد موضوع خوبی نیست. نسخه شورای عالی فراکسیون‌ها را اساسا ما برای همین پیچیدیم که شخصیتی مانند علی لاریجانی به عنوان رییس مجلس ریاست شورای عالی فراکسیون‌ها را هم بر عهده داشته باشد. من نمی‌دانم ایشان قرار است در رابطه با فراکسیون ولایت چه کند. اما اینکه ایشان عضو یک فراکسیون باشد امر مطلوبی نیست». او در پاسخ به این سوال که فراکسیون معتدلین هم قرار نیست از ایشان دعوت کنند تا به این فراکسیون بپیوندد؟ هم گفت: «خیر. اتفاقا ما از ابتدا هم به ایشان گفتیم به فراکسیون ما نیاید. حتی آقای لاریجانی به شخص من گفت به من هم فرم بدهید چون می‌خواهم در فراکسیون شما ثبت‌نام کنم. اما ما دوست نداشتیم ایشان به فراکسیون ما بیاید. به هر حال رییس مجلس شانی دارد که نباید عضو هیچ فراکسیونی باشد. من به ایشان گفتم شان شما مناسب ریاست شورای عالی فراکسیون‌هاست. اگر آقای عارف هم رییس مجلس می‌شد همین پیشنهاد را برای ایشان هم داشتم. هرچه هست لاریجانی حالا دیگر در فراکسیون ولایت نیست. همان فراکسیونی که در مجلس قبل پایه‌گذار تاسیس آن بود حالا از او عبور کردند. او به فراکسیون معتدلین هم نپیوسته است. آیا ایده تشکیل شورای عالی فراکسیون‌ها و ریاست لاریجانی بر هر دو فراکسیون اصولگرایان و معتدلین خواهد توانست جایگاه سیاسی علی لاریجانی را بازگرداند؟ باید منتظر ماند و دید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.