به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه ناسا، هدف سازمان فضایی آمریکا (ناسا) از این قابلیت که آن را بال های تطبیق پذیر نامیده است، امکان شیرجه به سوی زمین نیست؛ بلکه افزایش کارآیی و قابلیت های مانور هواپیما است. تاکنون بیشترین کاربرد تغییر وضعیت بال های هواپیما هنگام پارک کردن آن بوده است تا فضای کمتری را روی عرشه کشتی یا آشیانه اشغال کند. اما هدف ناسا چیزی متفاوت از این کاربرد است.
یکی از کاربردهای این فناوری در هواپیماهای مافوق صوت است. هنگام پرواز با سرعت های بسیار بالا، هواپیما فشار زیادی تولید می کند و در نتیجه دچار انحراف بیشتری از مسیر می شود. خم کردن انتهای بال های هواپیما به بالا یا پایین از طریق افزایش سطح عمودی برای افزایش فشار به باله عقب، موجب افزایش پایداری حرکت هواپیما می شود. صاف کردن بال ها هنگام بلند شدن یا فرود آمدن این فشار اضافی به باله عقب را از بین می برد و فشار مضاعفی را برای بالارفتن یا پایین آمدن هواپیما ایجاد می کند. همچنین قابلیت تغییر شکل انتهای بال ها امکان کنترل حرکت عمودی و انحراف هواپیما را در وضعیت های مختلف پرواز فراهم می کند.
ناسا قصد دارد در سال ۲۰۱۷ این قابلیت را روی نمونه اولیه هواپیمایی موسوم به PETRA آزمایش کند. هدف از انجام این آزمایش، بررسی و ارزیابی عملکرد ابزارها و تجهیزاتی است که از آن ها برای خم کردن و کنترل حرکت بال ها استفاده خواهد شد. همچنین قرار است تاثیر بالقوه این قابلیت بر میزان مصرف سوخت و کارآیی آن در پرواز نیز مورد بررسی قرار گیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.