معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی در مصاحبه با خبرگزاری صداو سیما با اشاره به اجرای این طرح در ۲۱ سال گذشته برای کودکان گفت: این طرح برای کودکان ۳تا ۶سال انجام می شود و والدین می توانند به همراه کودکان خود تا پایان آذر ماه به مراکز پیشگیری از طرح تنبلی چشم مراجعه کنند.

مینو رفیعی افزود: این مهلت در صورت نیاز قابل تمدید است.

وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های پیشگیری از معلولیت‌ها، اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم است افزود: یکی از افتخارات سازمان بهزیستی، اجرای این طرح به صورت مستمر از سال ۷۴ در کشور است.

رفیعی با اشاره به اینکه سال گذشته در این طرح ۷۴ درصد مشارکت داشته اند، افزود: امسال با برنامه ریز های انجام شده در استقرار گروه های سیار در مناطق صعب العبور و روستایی،امیدواریم ضریب موفقت طرح افزایش یابد.

وی علت مشارکت نکردن ۲۶ درصد از کودکان در طرح تنبلی چشم را عدم آگاهی والدین و فقر فرهنگ سلامت دانست.

رفیعی با اشاره به اینکه از ابتدای طرح تا کنون ۲۳میلیون کودک معاینه شده اند گفت: از میان این کودکان ۲۵۰هزار کودک دچار اختلال بینایی بوده اند که در زمان مناسب اقدامات درمانی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه برای معاینه هر کودک دو هزار تومان از خانواده ها دریافت می شود افزود: امسال سازمان بهزیستی ۶میلیارد تومان برای اجرای موفق این طرح و همچنین در ارائه عینک و یا کمک هزینه های جراحی اختصاص داده است.

رفیعی گفت: تنبلی چشم به علت ظاهر سالم چشم قابل تشخیص نیست و به همین جهت باید مورد معاینه قرار بگیرد و به همین جهت سازمان بهزیستی کشور اجرای طرح تنبلی چشم را در

دستور کار خود قرار داده است.

مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور افزود: طرح تنبلی چشم برای کودکان ۳ تا ۶ سال قابل اجراست و در صورت گذشت زمان دیگر نمی‌توان اختلالات بینایی اعم از کم‌بینایی و یا نابینایی را درمان کرد.

وی تصریح کرد:‌ طرح تنبلی چشم در سه سطح انجام می‌‌ شود.

رفیعی در ادامه به عوارض ناشی از تنبلی چشم در کودکان اشاره کرد و گفت: اختلال در دید عمقی، اختلالات تحصیلی و یادگیری، نابینایی یا کاهش بینایی دائم، کاهش قدرت تمرکز و تفکیک و احتمال بیشتر حوادث و معلولیت از عوارض ناشی از تنبلی چشم در کودکان محسوب می‌شود.

وی هدف کلی طرح غربالگری تنبلی چشم را ارتقاء سطح سلامت بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در

سراسر کشور دانست و افزود: کاهش شیوع و بروز تنبلی چشم در کودکان ۳ تا ۶ سال در کشور، افزایش میزان دسترسی کودکان به خدمات غربالگری بینایی به ویژه در مناطق محروم، روستایی و صعب‌العبور، افزایش میزان آگاهی آحاد جامعه از تنبلی چشم، بیماری‌های چشمی و راه‌های پیشگیری و درمان آن از اهداف اختصاصی طرح غربالگری تنبلی چشم محسوب می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.