به گزارش ایرنا، مهدی کرباسیان ظهر امروز (یکشنبه) پیش از امضای تفاهمنامه همکاری آموزشی و پژوهشی در دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: سازمان ایمیدرو مکلف است ۲۵ درصد از سود خالص خود را در زمینه آموزش و پژوهش اختصاص دهد و لازمه این مهم، استقبال واحدهای ذیربط در این بخش است.

وی تاکید کرد: یکی از رسالت های سازمان یاد شده در دولت یازدهم حرکت در مسیر ارتقای آموزش و پژوهش برای کل بخش معدن است و فقط به دورن سازمان نباید توجه کرد؛ بلکه در سطح کشور این بخش باید تحت پوشش تازه های علم و پژوهش قرار گیرند.
رییس هیات عامل ایمیدرو اضافه کرد: واحدهای آموزشی و پژوهشی در گذشته از همکاری با این سازمان استقبال نکردند اما دانشگاه صنعتی شریف از ظرفیت و قابلیت آموزشی خوبی برخوردار است و در این حوزه می توان کارها پیش برد.
کرباسیان یادآور شد: جمهوری اسلامی از منابع عظیم خدادادی در زمینه نفت، گاز، زغالسنگ، سنگ آهن، مس، سرب وروی و برخوردار است؛ در کنار این مواد معدنی امروز بهره گیری از عناصر نادرخاکی به عنوان یک موضوع جدید و مهم مورد توجه است.
اطلاعات موجود نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران دارای 300 هزار تن عناصر نادر خاکی است و 17 عنصر نادرخاکی در طبیعت یافت می شود؛ در کشورمان وجود انواع سبک آن همچون سریم، لانتانیم، نئودینیم، ایتریم و اسکاندنیم به اثبات رسیده که اغلب همراه مواد معدنی دیگر از قبیل آهن و فسفات است.
معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت خاطرنشان ساخت: رویکرد دولت جمهوری اسلامی، موضوع پیاده سازی اقتصاد مقاومتی با تکیه بر توانایی و قابلیت های داخل کشور دنبال خواهد شد و پرهیز از خام فروشی است.
وی، سیاست بخش معدن و صنایع معدنی را بهره گیری از بالاترین ارزش افزوده دانست که حداقل پیامد بهره سه برابر میزان سرمایه گذاری اولیه را به دنبال دارد، اما واقعیت فراتر از این میزان است.
کرباسیان خاطرنشان ساخت: معادن کشور اغلب در مناطق محروم و دورافتاده واقع شده است؛ بنابراین هرگونه فعالیت در رونق بهره برداری از این بخش، پیامد توسعه و رفع محرومیت را به دنبال دارد.
رئیس هیات عامل ایمیدرو، محدودیت های زیرساختی را از مشکلات بخش معدن وصنایع معدنی دانست و افزود: آب و محیط زیست از نکات کلیدی و اساسی این بخش است، بنابراین از دانشگاه انتظار می رود ضمن شناسایی راهکارهایی که میزان آب کمتری در بخش صنعت ومعدن مورد استفاده قرار گیرد، در حفاظت از محیط زیست نیز نقش موثری ایفا کند.
وی اضافه کرد: تحریم ها، ایران را از دستیابی به فناوری های روز دور ساخته، بنابراین امروز یکی از مزایای توافق برجام، بهره گیری از تازه های فناوری در بخش صنعت و معدن است و باید عقب ماندگی ها با کمک دانشگاه برطرف شود.
کرباسیان همچنین برگزاری دوره های میان و کوتاه مدت برای ارتقای علمی و آموزشی فعالان بخش معدن را خواستار شد و گفت: همه حوزه های مورد نیاز را باید در عرصه صنعت ومعدن تحت پوشش قرار داد.
وی یادآورشد: اکنون براساس تفاهمنامه همکاری با سازمان آموزش فنی وحرفه ای و سازمان نظام مهندسی معدن برای تربیت تکنسین، سازمان ایمیدرو منابع مالی را تامین و نظارت می کند، دوره ها نیز در سطح ۳۱ استان برگزار می شود.
رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان ساخت: همه تمرکز دانشگاه برای تعلیم و بروز رسانی مهندسان معدن نباید باشد، بلکه مجموع عوامل فعال در معادن باید تحت پوشش آموزش های روز باشند و به این ترتیب همه سطوح ارتقا پیدا می کنند.
جمهوری اسلامی ایران از نظر میزان ذخایر اکتشافی در بخش معدن پانزدهمین کشور جهان به حساب می آید و از لحاظ تنوع مواد معدنی رتبه دهم دنیا را دارد.
پیش از آغاز فعالیت دولت یازدهم، میزان ذخیره معدنی شناسایی شده کشور 57 میلیارد تن و شمار انواع مواد معدنی کشف شده در کشور 68 نوع اعلام شد.
سازمان ایمیدو براساس تفاهمنامه ای که اواخر آذر ۹۳ با سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و معاونت امور معادن وصنایع معدنی امضا شد، ۲۵۰ هزار کیلومتر از مساحت کشور را تحت پوشش اکتشاف مواد معدنی قرار داده که تاکنون موجب شناسایی مقادیر قابل توجه سنگ آهن، زغالسنگ و طلا شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.