به گزارش ایسنا، خبرنگار شبکه سی ان ان گفت که داعش این پهپادها را به روی نیروهایی که در حال پیشروی هستند، پرتاب می‌کند.

داعش همچنین از نظریه‌های تجهیزات نظامی بی‌سابقه‌ای استفاده کرده است که از جمله آنها کار گذاشتن مین‌هاست و تحول برجسته‌تر در روز گذشته "آتش زدن کارخانه تولید گوگرد" بود تا بر نگرانی‌ها نسبت به این امر صحه بگذارد که داعش برای استفاده از سلاح شیمیایی در این نبرد طرح ریزی کرده است.

داعش همچنین به استفاده از تاکتیک‌های قدیمی خود بر استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی ادامه می‌دهد و دست به حملات کوچک اما پر سر و صدایی در رسانه‌ها می‌زند.

همانند حمله اخیر که در کرکوک رخ داد تا توجه‌ها را از نبرد موصل منحرف کرده و اراده حامیان و نیروهای خود را بیشتر کند.

با آغاز نبرد موصل، نگرانی‌ها نسبت به اقدام داعش در استفاده از مواد شیمیایی بیشتر شد. داعش کارخانه گوگرد "المشراق" واقع در حدود ۵۰ کیلومتری جنوب شهر موصل و در نزدیکی پایگاه القیاره را آتش زد که باعث شد بخارها و گازها باعث موارد مسمویت و مرگ دو تن از شهروندان بشود. این بخارها با دود ناشی از آتش زدن چاه‌های نفت توسط داعش برای سرپوش گذاشتن بر تحرکاتش ترکیب شده بود.

سربازان عراقی و آمریکایی مستقر در القیاره ناگزیر به استفاده از ماسک‌های ضد سلاح شیمیایی شدند. در این پایگاه ۵۰۰ سرباز آمریکایی حضور دارند. یک مسئول در این خصوص گفت: بادها به سمت جنوب حرکت کرد و نیروها در غرب القیاره به عنوان اقدامی پیشگیرانه ماسک گذاشتند.

در همین حال روزنامه گاردین نوشت که دو تن از نیروهای پیشمرگ در عراق در پی حملات یک پهپاد کشته شدند و در حملات یک پهپاد دیگر دو سرباز فرانسوی به شدت زخمی شدند.

طبق گزارش نیویورک تایمز نیز نیروهای پیشمرگ گمان کردند که هواپیمای کوچکی که سقوط کرده است همچون ده‌ها پهپادی است که داعش برای عملیات شناسایی در منطقه می‌فرستد و آنها این پهپاد را به مرکز تحقیقات انتقال دادند. اما زمانی که تلاش کردند اجزای این پهپاد را تفکیک کنند این پهپاد منفجر شد.

نیویورک تایمز نوشت که داعش از پهپادها استفاده و آن‌ها را به بمب مجهز می‌کند و از راه دور آنها را هدایت می‌کند که این تحولی جدید در تاکتیک‌های نظامی داعش است.

تاکتیک‌های قدیمی

خبرنگار بی بی سی نیز گزارش داد که داعش مین‌های زمینی را همچون فرش قرمزی برای استقبال از نیروهای مهاجم کار می‌گذارد.

منابع اعلام کرده‌اند که کارشناسان مواد منفجره ۳۰۰ مین را در تلاش برای رسیدن به موصل از محور شمالی زدودند.

سی ان ان نیز گزارش داد که داعش ۲۸۴ مرد و پسر را اعدام کرد و برای انتقال جسد کشته شدگان به گوری در نزدیکی دانشکده کشاورزی موصل از بلدوزر استفاده کرد.

یک منبع در این خصوص گفت که این مردها و پسرها از روستاهای اطراف موصل آورده شده بودند و به عنوان سپر انسانی علیه نیروهای عراقی و نیروهای ائتلاف مورد استفاده قرار می‌گرفتند و علت اقدام داعش برای اعدام آنها مشخص نیست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.