به گزارش فارس نصراله ابراهیمی، دبیر علمی «همایش بررسی الزام‎ها و چالش‌های قراردادهای مشارکت و ابزارهای مالی سرمایه‌گذاری در صنعت نفت» عنوان کرد: اقتصاد ایران در یکی از مهمترین و حساس‌ترین دوره‌های تاریخی خود به سر می‌برد و اگرچه در سایه توافق برنامه جامع اقدام مشترک از دایره محدودیت‌ها و تحریم‌ها تا حدودی رهایی یافته است، اما لغو کامل تحریم‌‎ها هنوز نتوانسته است آثار خود را در ابعاد مختلف اقتصادی کشور نشان دهد.

وی افزد: با توجه به منابع نفت و گاز فراوان به عنوان مزیت اصلی اقتصاد ایران، لازم است انگیزه‌های جذب سرمایه‌ در صنعت نفت کشور افزایش یابد.

ابراهیمی با بیان این‌که منابع نفت و گاز ایران جذابیت بالایی دارد، ادامه داد: جذب مشارکت شرکت‌های خارجی در کنار بهره‌مندی از توانمندی‌های داخلی می‌تواند به حداکثرسازی منافع ملی و تامین منابع مالی برای اجرای پروژه‌های بزرگ نفت و گاز کمک کند.

وی تصویب نهایی الگوی قراردادهای جدید نفتی را گام مهمی در مسیر تحقق اهداف اقتصادی کشور عنوان کرد و افزود: قراردادهای جدید افزون بر جذب سرمایه و فناوری‌های نوین می‌تواند عامل توسعه مناسبات ایران در سطح بین المللی باشد.

ابراهیمی تصریح کرد: حجم بزرگ پروژه‌های نفت و گاز و نیاز به سرمایه کلان ایجاب می‌کند شرکت‌های بزرگ بین المللی و موسسه‎های بانکی و بیمه‌ای خارجی با ایران همکاری کنند و از این طریق تعامل ایران در سطح بین المللی افزایش یابد.

وی به مقدمات برگزاری «همایش بررسی الزام‎های و چالش‌های قراردادهای مشارکت و ابزارهای مالی سرمایه‌گذاری در صنعت نفت» اشاره کرد و گفت: برای تصمیم‌گیری درباره محورهای این همایش همه متخصصان برتر در حوزه قراردادهای مشارکت گرد هم آمدند تا زمینه را برای بررسی مبانی علمی و کاربردی این دست از قراردادها در این همایش آماده کنند.

ابراهیمی از برگزاری جلسه‌های متعدد کمیته تخصصی همایش و جمع آوری حدود ٥٠ مقاله علمی خبر داد و گفت: کتاب این همایش به ٢ زبان فارسی و انگلیسی منتشر می‌شود و در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

این گزارش حاکی است در ادامه این همایش حسین عبده تبریزی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف،درباره اقتصاد مقاومتی و الزام‎های آن به منظور تامین مالی پروژه های نفت و گاز گفت: وابستگی درآمدهای ایران به صادرات نفت و کامل نشدن فرایند رفع تحریم‎های بانکی از چالش‎های پیش روی اقتصاد کشور است.

وی به موضوع بهره‏‎وری و سهم سرمایه در تشکیل سرمایه اشاره کرد و افزود: بخش گمشده این بخش بهره‎وری است و این موضوع نشان می دهد پول همه جا راهگشا نیست.

عبده تبریزی با این مقدمه به موضوع اصلی خود که افزایش بهره وری بود پرداخت و گفت:بهره‎وری موضوع مهمی است که باید در قراردادهای جدید نفتی به آن توجه شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در حوزه مصرف انرژی عنوان کرد: انرژی ارزان، نرخ مصرف بالا و بهره‎وری پایین در این بخش مشکل ساز شده است که باید در این زمینه نیز راهکارهایی اندیشیده شود.

وی گفت: واقعیت این است که دولت یازدهم با وجود مشکلات متعدد مالی، بانکی، مسکن مهر و غیره که از دولت قبلی به ارث برد، از ابتدا برای پیشبرد اهداف اقتصادی کشور برنامه داشته است و این مسیر را ادامه می دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.