به‌ گزارش مهر، حمید چیت‌چیان امروز در دیدار با «ملانی شولتزفان هیگن» وزیر زیرساخت و محیط زیست هلند با اشاره به ظرفیت‌های متعدد همکاری بین دوکشور ایران و هلند، گفت: با وجود اینکه مدتی است در این همکاری‌ها وقفه ایجاد شده است، ولی با جدیت و تلاش مسئولان دو کشور، این همکاری‌ها می‌تواند مجدداً در اوج قرار گیرد.

وزیر نیرو با اشاره به مباحث زیست محیطی و آب و انرژی در حوزه‌های صنعتی و کشاورزی که می‌تواند زمینه ساز همکاری‌های مهمی برای ارتقای سطح روابط بین دو کشور باشد، تصریح کرد: همکاری‌های بانکی بین دو کشور از اهمیت خاصی برخوردار است که با برطرف شدن موانع موجود، زمینه‌های همکاری کاملاً مساعد شده و در نهایت به اوج گیری روابط اقتصادی دو کشور می‌انجامد.

این عضو کابینه دولت با اشاره به مواجهه ایران با ۱۵ سال خشکسالی متوالی، به اهمیت و حیاتی بودن منابع آبی اشاره کرد و یادآور شد: به جز منابع محدود آبی، افزایش مصرف بی‌رویه آب در اثر رشد شهرنشینی، صنعت و توسعه کشاورزی و مهم‌تر از آن مشکل آلودگی منابع آبی یک تهدید جدی و دایمی در ایران به شمار می‌رود.

این مقام مسئول با یادآوری برخورداری ۹۹ درصد جمعیت شهری از پوشش آب شهری و دسترسی ۷۲ درصد جمعیت روستایی به شبکه آب شرب، بیان کرد: بیش از ۴۲ درصد جمعیت شهری کشور تحت پوشش شبکه‌های مدرن فاضلاب هستند.

چیت‌چیان با بیان اینکه تأمین آب مطلوب برای شهرها از اولویت‌های کشور است، تاکید کرد: بیش از ۱۲۰ پروژه انتقال آب به شهرها در دست بررسی و اجراست و تصفیه آب و پالایش آن از نیترات و فلزات سنگین و نمک زدایی آب دریا و استفاده آن در بخش‌های صنعت و شرب از مهم‌ترین مسائل کاری و در حال پیگیری است.

وی هوشمند سازی شبکه‌های آبرسانی و جلوگیری از هدر رفت آب در شبکه‌های شهری را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: مدیریت یکپارچه منابع آبی در حوضه‌های آبریز و حفظ تعادل آب‌های زیرزمینی از اهمیت ویژه ای برای کشور برخوردار است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه شرکت‌های متعددی در داخل کشور به ساخت تجهیزات و امور مهندسی اشتغال دارند، گفت: از حضور شرکت‌های هلندی در بخش سرمایه گذاری، تکنولوژی‌های نو و انتقال فناوری‌های جدید استقبال می‌کنیم.

وی در ادامه با توجه به تجربیات و فناوری‌های ارزشمندی که کشور هلند در زمینه آب از آن برخوردار است، از شرکت‌های هلندی خواست تا در مناقصات داخلی، مشارکت فعال داشته باشند.

چیت‌چیان با اشاره به قرارداد بین یونسکو و برنامه جهانی آب‌شناسی (IHP) گفت: در سال‌های گذشته حدود ۳ هزار نفر از کارشناسان کشورمان در موسسه‌های آموزشی هلند در بخش‌های مختلف مدیریت و آب آموزش دیده‌اند.

وی با بیان اینکه در بخش برق نیز ۱۰۰ درصد مردم از این نعمت برخوردار هستند گفت: با وجود ۷۶ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی و ۳۲ میلیون مشترک، ‌مصمم هستیم تا در سال‌های آتی ۵ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر در کشور احداث کنیم که این میزان به غیر از ۱۲ هزارمگاوات نیروگاه برق‌آبی بزرگ است.

وزیر نیرو با اشاره به اهمیت مدیریت انرژی و تبدیل شبکه‌های توزیع برق کشور به شبکه‌های هوشمند گفت: برخلاف گذشته که صرفاً به نیروگاه‌های بزرگ متمرکز بودیم، تمرکز کنونی خود را بر روی نیروگاه‌های کوچک و تولید پراکنده خواهیم گذاشت تا بتوانیم در ۵ سال آینده ۲۶ هزارو ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور بیفزاییم.

چیت چیان با اشاره به اینکه امضای تفاهم‌نامه همکاری می‌تواند زمینه‌ساز خوبی برای ادامه همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور باشد تاکید کرد: شرکت‌های هلندی می‌توانند در زمینه‌های برق نیز حضور فعال‌تر و گسترده تری در بازار برق ایران داشته باشند.

وی آنگاه به موضوع آموزش مدیران در مؤسسات علمی هلند اشاره کرد و افزود: همکاری بین مؤسسات و تبادل دانش بین دو کشور می‌تواند باعث شود تا بتوانیم از تجربیات کشور هلند استفاده کنیم.

«ملانی شولتزفان هیگن» وزیر زیرساخت و محیط زیست هلند هم در این دیدار، با اشاره به اینکه قرن‌ها روابط بین ایران و هلند در بستر دولتی، تجاری و دانش می‌تواند در زمینه‌های چالش آب بسیار مهم باشد، گفت: با امضای یادداشت تفاهم، همکاری دو کشور در زمینه‌های فناوری آب تقویت خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه یک سوم کشورش زیر سطح دریا است و این کشور در مسیر رودخانه‌های متعدد از سایر کشورها است و بیشتر مواقع در هجوم سیلاب‌ها قرار دارد، گفت: بحث مدیریت آب در تخصص است و در بحث فناوری‌های آب و کنترل کیفیت آب خود را با جهانیان سهیم می‌دانیم.

ملانی شولتز با اشاره به اینکه مسئولیت منابع آب و مدیریت یکپارچه فقط بحث فناوری نیست، افزود: مدیریت یکپارچه به فاینانس و همکاری‌های بین المللی باز می‌گردد و در زمینه نمک‌زدایی و استفاده از پساب‌ها در بخش کشاورزی همکاری‌های خوبی را می‌توان به ایران ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه مباحثی همچون مدیریت رودخانه‌ای، مدیریت سیلاب، مدیریت کمبود آب و ... می‌تواند زمینه ساز همکاری بین دو کشور باشد، افزود: بحث همکاری‌های دانش محوری و آموزش مدیران در مؤسسات علمی و آموزشی هلند می‌تواند همکاری‌های علمی دو کشور را افزایش دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.