به گزارش تسنیم، در نخستین ماه بازگشایی مدارس، آموزش‌وپرورش گرفتار فضایی متلاطم شد. علی اصغر فانی وزیر آموزش‌وپرورش ۲۸ مهر ماه عزل می‌شود و سید محمد بطحایی معاون وزارت آموزش وپرورش به عنوان سرپرست وزارتخانه از سوی رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود.

با عزل فانی بازار گمانه‌زنی‌ها در رابطه با وزیر در راه آموزش‌وپرورش حسابی داغ بود اما محتمل‌ترین گزینه‌ها محمدعلی نجفی و فخرالدین احمدی دانش‌ آشتیانی بودند. در حالیکه تا روز گذشته و حتی صبح امروز ( دیدار نوبخت با اعضای فراکسیون امید مجلس)‌ نجفی به عنوان تنها گزینه دولت برای وزارت آموزش‌وپرورش معرفی می‌شد در آخرین تصمیمات هیئت دولت مقرر شد تا فخرالدین دانش‌آشتیانی برای تصدی وزارتخانه معرفی شود.

علت این تصمیم هم عدم پذیرش وزارت آموزش وپرورش از سوی محمد علی نجفی بود.

فخرالدین دانش آشتیانی متولد سال ۱۳۳۴ در آشتیان و صاحب مدرک دکتری از دانشگاه امپریال کالج انگلستان رشته مهندسی زلزله است.

برخی از سوابق اجرایی وی بدین شرح است:‌ حضور در دفتر فنی سپاه پاسداران از سال ۵۹ تا ۶۴ به‌عنوان مهندس محاسب و مسئول بخش سازه بصورت نیمه وقت و مأمور به وزارت آموزش و پرورش.

مدیرکل طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و آموزش عالی از سال ۶۴ تا ۶۸.معاون امور جنگ وزارت فرهنگ و آموزش عالی از سال ۶۶ تا ۶۸. همکاری با قرارگاه خاتم‌الانبیا در امور مهندسی رزمی جنگ. مسئول ستاد پشتیبانی جنگ دانشگاه‌ها از سال ۶۶ تا ۶۸. مسئول برقراری ارتباط اساتید دانشگاه با مسئولین دفاع مقدس برای حل مسائل پژوهشی جنگ.

معاون امور عمرانی و دفاعی وزارت فرهنگ و آموزش عالی از سال۶۸ تا ۷۲.معاون اداری و پشتیبانی وزارت فرهنگ و آموزش عالی از سال ۷۶ تا ۸۰.معاون طرح و توسعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و قائم مقام وزیر از سال ۸۰ تا ۸۲.

عضو شورای گسترش آموزش عالی از سال ۷۶ تا ۸۲.عضو شورای برنامه‌ریزی سازمان سنجش آموزش کشور از سال ۷۶ تا ۸۲. رئیس مجتمع آموزشی مفید.عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور از ۲۶ آبان ۱۳۹۴.

پس از آنکه رضا فرجی دانا استیضاح شد و محمود نیلی احمدآبادی نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد، فخرالدین احمدی آشتیانی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی شد اما نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد.

با تصمیم دقیقه نودی دولت برای تغییر در معرفی وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش و خط خوردن اسم نجفی به دلیل ممانعت وی از پذیرش حضور در آموزش‌وپرورش، فخرالدین دانش آشتیانی به عنوان گزینه اصلی دولت برای وزارت آموزش‌وپرورش به مجلس معرفی می‌شود. اما آمدن دانش‌ آشتیانی در مدت زمان باقی مانده از عمر دولت یازدهم چه تغییراتی را در وضعیت وزارت آموزش‌وپرورش که این روزها همانند کشتی به گل نشسته‌ است، ایجاد خواهد کرد؟ همواره انتظارات از وزیر آموزش‌وپرورش بالاتر از امکانات و حمایت‌های دولت از این وزارتخانه بوده است و همین مسئله همواره وزرا را در مظان این اتهام که نسبت به آموزش‌وپرورش بی توجه هستند، قرار می‌دهد.

حال با آمدن وزیر جدید نگاه دولت به آموزش‌وپرورش همانند گذشته خواهد بود یا قرار است برای جلب نظر فرهنگیان،حمایت‌های ویژه از آموزش وپرورش شود چرا که این وزارتخانه سال‌هاست با مشکلات عدیده‌ و ریشه‌داری دست‌وپنجه نرم می‌کند.

و دست آخر وزیر جدید برای هزاران مشکل این وزارتخانه که بخشی از آنها در زیر اشاره می‌شود، چه در آستین خواهد داشت؟ به کارگیری معلمان غیر تخصصی در پایه‌ها و رشته‌هایی که ارتباطی با رشته‌ تحصیلی و تجربه آنها ندارد، تدریس در کلاس‌های درس ۴۰ نفره و گاه بالاتر، فضای آموزشی فرسوده در تهران و مناطق محروم و روستایی، رتبه‌بندی معلمان که ناقص اجرا شده است، بیمه تکمیلی ناکارآمد فرهنگیان، عدم اختصاص سرانه لازم به مدارس و مشکل آنها برای پرداخت هزینه‌های آب،‌ برق و گاز، دریافت پول در مدارس دولتی از خانواده‌ها که برخلاف اصل ۳۰ قانون اساسی است، هزینه‌های عجیب مدارس غیردولتی، مطالبات فرهنگیان بازنشسته، عدم پرداخت حق‌التدریس معلمان، تجمع‌های مکرر نیروهای پیش دبستانی برای ورود به آموزش‌وپرورش، درخواست نیروهای حق‌التدریس برای تبدیل وضعیت و پیمانی شدن، مشکلات مدارس شبانه‌روزی، بی توجهی به کیفیت آموزشی به ویژه افت کیفیت در مدارس دولتی، اوضاع نامناسب ساماندهی معلمان و ...

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.