به گزارش فارس، مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه در یادداشتی با اشاره به اخباری که در چند ماه گذشته در مورد وضعیت روادید بین ایران و روسیه منتشر شده است، به این موضوع پرداخت.

وی در این یادداشت با بیان اینکه برای تسهیل رفت و آمد بین دو کشور یک جدول در سه مرحله تدوین شده است، اظهار داشته است: در مرحله اول سال گذشته تفاهمنامه تسهیل اعطای روادید بین وزرای خارجه دو کشور به امضا رسید که بر اساس آن پروسه دریافت روادید کوتاه‌تر شد و دریافت روادید طولانی مدت برای بخش‌های تجاری و علمی و گردشگری دو کشور آسان‌تر شد.

وی افزوده است: مرحله دوم لغو روادید برای گروه‌های توریستی بین دو کشور است که روسیه به ایران پیشنهاد کرده و در جریان کمیسیون مشترک همکاری‌های کنسولی دو کشور که آذر ماه امسال در تهران برگزار می‌شود در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد شد. چند سالی است روادید گروه‌های توریستی بین روسیه و چین لغو شده و چنین مذاکراتی بین هند و روسیه نیز در جریان است.

سفیر ایران در روسیه در ادامه یادداشت خود از لغو کامل روادید بین دو کشور به عنوان مرحله سوم یاد کرده و آورده است: از سوی ایران آمادگی بیشتری برای این منظور وجود دارد و ممکن است از سال آینده مذاکره در این زمینه نیز در دستور کار روابط دو کشور قرار گیرد.

سنایی ادامه داده است: در نتیجه گسترش روابط، تسهیل اعطای روادید و همچنین افزایش خطوط پرواز بین دو کشور طی دو سال پیاپی و افزایش تبادل گردشگران بین دو کشور با بیش از صد در صد رشد مواجه بوده است. در حالی که تا اوایل سال ۱۳۹۳ تنها پرواز ایرفلوت بین مسکو و تهران برقرار بود، از اواسط همین سال پروازها شروع به افزایش کرد چنانکه در تابستان سال جاری مجموعا پروازهای منظم شامل ایر فلوت، ماهان، ایران ایر، معراج و تابان به ۱۵ پرواز در هفته رسید. یک پرواز نیز بین تهران و آستاراخان دایر شد. در کنار اینها بیش از ۱۰ پرواز چارتر در هفته نیز در طول چهار ماه از خرداد تا پایان شهریور گردشگران ایرانی را بین تهران با مسکو و سن پترزبورگ جابه‌جا کردند.

وی از شهرهای مسکو، سن پترزبورگ و سوچی به عنوان مقاصد اصلی گردشگران ایرانی نام برده و افزوده است: احتمال افزایش برخی شهرهای دیگر در سال‌های آینده نیز وجود دارد. در سال ۱۳۹۴ حضور گردشگران ایرانی در روسیه ۱۱۵ درصد نسبت به سال قبل از آن رشد داشته است. در همین سال حضور گردشگران روس در ایران ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

به گزارش فارس، سفیر ایران در روسیه در ادامه با اشاره به اینکه آمار مربوط به سال جاری در ماه‌های آینده منتشر می‌شود، گفته است: انتظار می‌رود رشد مشابهی را نیز در سال جاری شاهد باشیم. حضور بیشتر ایرانیان در روسیه مورد اقبال بخش‌های دولتی و مردمی روسیه قرار گرفته و از جهات فرهنگی نیز با هیچگونه حواشی و عوارض قابل توجهی مواجه نبوده است.

سنایی ادامه داده است: مقامات گردشگری روسیه به صورت متقابل مایل به تبدیل ایران به یکی از مقاصد اصلی گردشگران روسیه هستند که در این راستا رئیس سازمان گردشگری روسیه اخیرا اعلام کرد که ایران یکی از امن‌ترین کشورها برای گردشگران روس است. این در حالی است که مصر، تونس و تا اندازه‌ای ترکیه به دلایل امنیتی دیگر توجه میلیون‌ها گردشگر روس را جلب نمی‌کند.

وی با اشاره به دیدار روز (شنبه) خود با اولگ سافانوف رئیس سازمان گردشگری روسیه، عنوان کرده است: رئیس سازمان گردشگری روسیه به صورت جدی باور داشت که ایران می‌تواند بخش قابل توجهی از نزدیک به ۱۰ میلیون گردشگر فرهنگی روسیه در سال را جذب کند.

این دیپلمات کشورمان افزوده است: در سال ۱۳۹۴ مجموعا حدود ۳۰ میلیون گردشگر روس به خارج از این کشور رفته‌اند که بر اساس گفته سافانوف رئیس سازمان گردشگری روسیه، ۳۰ درصد آنها گردشگر فرهنگی هستند.

سنایی در ادامه آورده است: سافانوف در این دیدار اظهار می‌کرد که وجود پوشش و برخی ویژگی‌های جامعه ایرانی مانع حضور گردشگران فرهنگی روس نیست و آشنایی با این کشور تاریخی، غنای فرهنگی آن و خرید فرش ایرانی و سایر صنایع دستی آن می‌تواند هدفی مهم برای روس‌ها باشد.

وی خاطرنشان کرده است: رئیس سازمان گردشگری روسیه مهم‌ترین قدم‌هایی که باید از جانب ایران برداشته شود را افتتاح دفتر «ویزیت ایران» در مسکو از سوی سازمان گردشگری و همچنین فعالیت گسترده شرکت‌های فعال ایرانی در فضای مجازی، رسانه‌ای و تلویزیون روسیه می‌دانست.

وی در پایان یادآوری کرده است که علاوه بر جامعه عمومی روسیه مسلمانان این کشور با جمعیتی بیش از ۲۰ میلیون نفر می‌توانند یک جامعه هدف برای سفر به ایران باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.