به گزارش تسنیم، پروفسور فریدون عزیزی - رئیس پژوهشگاه بیماریهای غدد درون ریز و متابولیسم در نشست خبری یازدهمین کنگره بین المللی بیماریهای غدد درون ریز و متابولیسم که ۱۲ تا ۱۴ آبان برگزار می‌شود، اظهار داشت: چاقی، دیابت، پوکی استخوان، بیماری‌های مختلف درون ریز،کلیه و چربی‌های خون نیز در این کنگره مورد بررسی قرار می‌گیرد، همزمان در حوزه بالینی نیز گروه علوم پایه و ژنتیک بحث می‌شود و همچنین مسائل و مشکلات پرستاری در حوزه بیماری‌های غدد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دانشمند نخست جهان اسلام ادامه داد: در این کنگره سخنرانی خارجی از کشورهای مالزی، آلمان، هلند، ترکیه، پاکستان، استرالیا، نیوزلند، ایرلند، اسپانیا، ایتالیا علاوه بر ۱۰ سمپوزیم در این کنگره ارائه می‌شود، به هر حال بیماری‌های غدد دائماً در حال تغییر است و بیشتر تحقیقات داخلی ارائه می‌شود.

عزیزی بیان داشت: بیماریهای متابولیک ارثی نادر هستند و در ۴۰ تا ۱۰۰ هزار نفر یک مورد است و شاید تعداد آنها بیش از دو هزار بیمار نشود، همچنین تست‌های تشخیصی این بیماری‌ها بسیار گرانقیمت است و به دستگاه‌های پیشرفته نیاز دارد و اجباراً نمونه‌ها باید به خارج از کشور فرستاده شود کما اینکه برخی تشخیص‌ها در ایران انجام می‌شود ولی امیدواریم در سالهای دیگر با افزایش اعتبارات - تحقیقیات لازم در این حوزه بیشتر شود.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در مورد کمبود یُد در سطح کشور از سال ۱۳۶۸ بررسی ۱۰ ساله صورت پذیرفت و کمیته ای کشوری و با کمک وزارت بهداشت کارخانجات ید را به نمک اضافه کنند و چند سال بعد کمبود ید را کنترل کردیم و این پژوهشگاه هر ۵ سال در سطح کشور پایش میکند و ۱۸ هزار تا ۳۰ هزار دانش آموز را بررسی می‌کنیم و بیماری گواتر کم شده است اگرچه ۷ و ۸ سال پیش مشکلاتی درباره ید نمک داشتیم ولی با دستور وزیر بهداشت وقت این مسئله کنترل شد و کمبود یُد در کشور وجود ندارد.

عزیزی تصریح کرد: ولی آنجا که مشکل وجود دارد در بحث زنان باردار است که باید دو برابر یُد دریافت کنند به دلیل افزایش نیاز یُد در تیروید که باید مکمل یُد مصرف شود که خوشبختانه ترکیب یُد و اسید فولیک تولید شده و به سرعت در همه جای کشور این مراقبت پیش می‌رود تا زنان در دوران قبل بارداری، در طول بارداری و ۶ ماه شیردهی این مکمل را مصرف کنند.

وی با اشاره به اینکه برای زنان شیرده نیز یُد مهم است تا نوزادان از طریق شیر مادر یُد را دریافت کنند که در یک سال اخیر این کار صورت پذیرفته است، گفت: ایران جزو سه کشوری است که مکمل ید و اسید فولیک (یدفولیک) تولید می‌کند.

عزیزی درباره محصولات تراریخته نیز عنوان کرد: درباره فرآورده‌های تراریخته به طور کلی عرض می‌کنم اگر فرآورده ای می‌خواهد وارد کشور شود باید تحقیقات بسیار در فواید و مضررات انجام شود زیرا شاید مضراتی داشته باشند و خوشبختانه قسمت‌های مختلف کشور در این باره عمل می‌کنند. کما اینکه ما در این زمینه تحقیقاتی نداشتیم ولی بیشتر مقولات تراریخته را تایید نمی‌کنیم و مقدار کمی از آن را تایید می‌کنیم.

عزیزی در چرایی اضافه کردن یُد به نمک عنوان کرد: کدام ماده ای است که مردم نه کم و نه زیاد می‌خورند، بنابراین نمک تنها ماده ای است که معمولاً ۴ تا ۱۰ گرم مصرف می‌شود برای همین اضافه شدن یُد به نمک انتخاب شده است،

وی بیان داشت: در بین سالمندان و دوران بارداری که باید نمک کمتر مصرف شد، آن مواقع نیز اصلا افراد به یُد زیاد نیاز نیست و زنان باردار هم می‌توانند مکمل ید و اسید فولیک مصرف کنند، سالمندان نیز ماهی مصرف کنند، بنابراین سالمندان دو بار در هفته ماهی و غذای دریایی مصرف کنند.

عزیزی ادامه داد: مطالعات جدیدی در حال انجام هستیم برای سنین بالای ۵۰ سال که باید نمک کمتر مصرف کنند، اگر کسی در حدود ۲ و ۳ گرم نمک در روز مصرف کند که ید آن کم نیست و مشکلی وجود ندارد، و کمبود ید در دوران جنینی و رشد باشد سبب می‌شود فرد با ضریب هوشی کمتری به دنیا بیایید و بعد از تولد جبران نمی‌شود و در سنین دیگر کودکی نیز IQ را کم می‌کند.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: با یُد رسانی از سال ۶۸ و اوایل دهه ۷۰ حدود ۶۶ میلیون IQ کودکان ایرانی رشد کرده است و حدود ۳۳ میلیون از گواتر جلوگیری شد، مثلاً در مناطق امامزاده داود شاهد ضریب هوشی بسیار پایینی بودیم و بعد از ۱۰ سال دیگر این مشکل وجود نداشت حتی ۴۰ درصد نیز ضریب هوشی آنان بالا رفته بود.

عزیزی درباره اختلافات بین مصرف نمک ید و نمک دریا توضیح داد: نمک دریا دارای ید کافی نیست حتی اگر دریا دارای ید باشد زیرا اصلا هیچ نمکی ید ندارد و باید در کارخانه این ید اضافه شود.

وی تاکید کرد: مردم باید اطلاعات حوزه سلامت خود را از متخصصان و وزارت بهداشت دریافت کنند، زیرا وزارت بهداشت مسئول سلامت کشور هستند و دانشمندان و متخصصان با وزارت بهداشت همکاری می‌کنند.

عزیزی خاطرنشان کرد: در کشور ما - مردم بین ۵ تا ۱۰ درصد گوات دارند که همان بزرگی تئیروید است، ولی کمبود یُد ندارند، همچنین در مراکز بهداشتی در همه استانها مکمل ید و اسید فولیک رایگان داده می‌شود و قیمت آن نیز زیاد نیست ولی پوشش بیمه ای ندارد و باید زنان باردار مکمل‌های یُد و اسید فولیک (یدفولیک) را باید سه ماه قبل از بارداری و ۶ ماه شیردهی مصرف کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.