به گزارش ایسنا، سردار سرتیپ غلامرضا جلالی در دومین جشنواره علمی سلمان فارسی که در دانشگاه امام حسین (ع) برگزار شده بود با گرامیداشت یاد شهدای انقلاب، دفاع مقدس و شهدای حرم، اظهار کرد: این جشنواره با هدف ارزیابی علمی پدافند غیرعامل تشکیل شده است. موضوع پدافند غیرعامل موضوعی بسیار ساده و پیچیده است. از یک جهت ساده است چون موضوع دفاع در درون مفاهیم دینی ما است و از یک جهت پیچیده است، زیرا تحولات حوزه جنگی را به دانش روز و پیشرفت علمی متصل می‌کند.

وی ادامه داد: خداوند در آیه‌ای از مردم دعوت می‌کند تا به توسعه قدرت و قوه خود بپردازند و در این راه از هر نوع سلاح و تجهیزات برای تولید قدرت که بازدارندگی و صلح را تولید و دنبال می‌کند، استفاده کنند. آیت‌الله مکارم در تفسیر این آیه گفته‌اند که منظور از قوه فقط نیروی انسانی نیست، بلکه منظور هر آن چیزی است که امروز قدرت خوانده می‌شود.

جلالی گفت:‌ مولفه‌های قدرت امروز در موضوعاتی مانند ژئوپلیتیک، حوزه سایبری، علمی، علم ارتباطات، سیاسی،‌ اقتصادی، جمعیت و... وجود دارد. بر اساس تدبیر قرآن ما باید قدرتمان را در این حوزه‌ها افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: تولید قدرت، انباشت قدرت، نمایش قدرت و تفهیم قدرت به دشمن تشکیل دهنده پدافند غیرعامل هستند. قدرت ابتدا باید تولید و انباشت شود. سپس باید قدرت نمایش داده شود. نشان دادن قدرت،‌ کنترل و آمادگی منابع موضوع جدی است که باید به آن به خوبی پرداخته شود.

رییس سازمان پدافند غیرعامل، ادامه داد: اینکه ما قدرت داشته باشیم ولی دشمن آن را نداند باعث می‌شود که او در توهم بماند و همین موضوع از بازدارندگی جلوگیری می‌کند؛ زیرا بازدارندگی یک مولفه ذهنی است. اگر به دشمن نشان داده شود که تا چه اندازه قدرت داریم باعث می‌شود که ذهن او نسبت به ما روشن شود و دچار اشتباهات نگردد. به طور مثال صدام دچار اشتباه محاسباتی در ارتباط با قدرت ما شده بود. امروز هم اگر قدرتمان را به نمایش نگذاریم ممکن است کشورهای دیگر همان محاسبات اشتباه را نسبت به ما داشته باشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.