هفته گذشته، روزهای پر تب و تابی برای کابینه دولت یازدهم بود. سه تن از وزرای دولت استعفا دادند و حالا همه منتظرند تا رئیس جمهوری وزرای پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش را به مجلس شورای اسلامی معرفی کند.

در این میان خبر رسیده که احتمالاً محمد علی نجفی گزینه رئیس دولت یازدهم برای بدست گرفتن کرسی وزارت آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی است.
موضوعی که محمد علی نجفی در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» آن را تأیید کرد و گفت: «در حال نوشتن برنامه‌های پیشنهادی خود هستم تا هر چه زودتر به مجلس معرفی شوم.»


توجه به نیازهای اصلی معلمان
به گفته کارشناسان، وزیر جدید آموزش و پرورش در صورت رأی اعتماد مجلس در شرایطی مسئولیت این وزارتخانه بزرگ را به دست می‌گیرد که هنوز بخشی از انتظارات و مطالبات معلمان شاغل و بازنشسته برآورده نشده است.
آنها معتقدند: بهبود و ارتقای وضعیت معیشتی و رفاهی و از همه مهم‌تر تبیین جایگاه و منزلت اجتماعی فرهنگیان اصلی‌ترین مطالباتی است که در سال‌های اخیر مطرح شده است و از وزیر جدید آموزش و پرورش انتظار می‌رود که این خواسته جامعه بزرگ معلمان را جزو اولویت‌های اصلی کار خود قرار دهد.
کارشناسان اظهار می‌دارند: شمار زیادی از معلمان که به درجه بازنشستگی نائل می‌شوند، انتظار دارند پس از 30 سال خدمت صادقانه در نظام آموزشی کشور در مقابل تلاش و کوششی که در جهت تعلیم و تربیت دانش‌آموزان به کار برده‌اند، به بهترین شکل مورد قدردانی قرار گیرند که پرداخت بموقع معوقات و پاداش پایان خدمت به فرهنگیان بازنشسته می‌تواند رضایت بخش زیادی از معلمان بازنشسته را به دنبال داشته باشد و این کار جز با حمایت و پیگیری وزیر آموزش و پرورش به سادگی امکانپذیر نیست.
کارشناسان در پایان تأکید دارند: وزیر جدید آموزش و پرورش باید در‌خصوص آموزش فرهنگیان، نوسازی مدارس، حذف چندشیفته شدن برخی مدارس، رسیدگی به نیازهای معلمان در مناطق محروم و کم‌برخوردار، حل مشکلات درمانی، توزیع عادلانه امکانات و تجهیزات آموزشی در سراسر کشور، بررسی و ارزیابی نظام آموزشی کشور و... با استفاده از خرد جمعی و بهره‌گیری از نظرات معلمان و کارشناسان خبره، برنامه‌هایی را تدوین کند که همسو با سیاست‌های کلان دولت و در راستای اسناد بالادستی کشور باشد و به عنوان مسئول حوزه آموزشی کشور کاملاً بر اجرای آن نظارت جامعی داشته باشد.


از معیشت تا مشکلات کتاب‌های درسی
با این حال وزارت آموزش و پرورش در انتظار وزیر جدید است و در این میان، فرهنگیان بیش از دیگران چشم انتظار هستند تا ببینند رئیس جمهوری، سکان «مهم‌ترین وزارتخانه ایران» را به دست چه کسی می‌دهد؟ و فرهنگیان چه انتظاری از وزیر جدید دارند.
مهدی بهلولی عضو کانون صنفی معلمان تهران درباره انتظارات جامعه فرهنگیان از وزیر جدید گفت: مهمترین ویژگی وزیر این است که قدرت اثرگذاری در دولت داشته باشد. این موضوع در وزارتخانه آموزش و پرورش و در بین برخی از وزرای این وزارتخانه کمتر دیده می‌شد. موضوع دیگر بحث صندوق ذخیره فرهنگیان است.فرهنگیان منتظر هستند تا مسائل مالی این صندوق شفاف‌سازی شود ما باید بدانیم پول‌هایی که به اسم ما در صندوق جمع می‌شده خرج چه مسائلی شده است. در آخر هم بحث رتبه‌بندی معلمان است که انتظار داریم وزیر آموزش و پرورش مرحله دوم آن را به خوبی اجرایی کند.
در سوی دیگر محمد رضاخواه فعال صنفی معلمان به موضوع آموزش و منزلت اجتماعی معلمان اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که جامعه معلمان انتظار دارند که وزیر به طور جدی برای آن برنامه داشته باشد بحث معیشت و منزلت اجتماعی معلمان است. متأسفانه معلمان دیگر احساس منزلت اجتماعی نمی‌کنند این هم بدان علت است که معیشت آنچنانی ندارند.
علاوه بر آن اجرای نظام آموزشی 3-3-6، تغییر کتاب‌های دانش‌آموزان، تنوع مدارس و سردرگمی دانش‌آموزان در نظام آموزشی جدید مشکلات بسیاری را برای معلمان ایجاد کرده است که انتظار داریم وزیر جدید نسبت به این موضوعات هم واکنش نشان دهد.
فلاحی عضو دیگر کانون معلمان ایران هم بر مشکلات کتاب‌های درسی و نیروی انسانی تأکید کرد و گفت: امیدواریم که وزیر جدید نگاه تخصصی تری نسبت به فعالیت این وزارتخانه داشته باشد و مسائل مربوط به نیروی انسانی را در آموزش و پرورش ساماندهی کند.
نبود معلم و افزایش تراکم دانش‌آموزی پیامدهای منفی را برای دانش‌آموزان داشته است.
فرهاد فلاحتی نماینده مجلس شورای اسلامی هم به اجرایی شدن سند تحول آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهار داشت: تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان،بروز مواردی تنبیه دانش‌آموزان و نارضایتی فرهنگیان موجب شد تا مسأله استیضاح وزیر سابق آموزش و پرورش مطرح شود با این حال انتظار داریم که وزیر جدید به دور از بازی‌های سیاسی سند تحول آموزش و پرورش را اجرایی کند و ما در همین یک سال شاهد تغییرات اساسی در این وزارتخانه باشیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.