به گزارش جماران وزیر آموزش و پرورش دولت اصلاحات با اشاره به نقش فشارهای بیرون از دولت و مجلس بر استعفای وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش بر لزوم توجه به مصلحت کشور و نه حب و بغض ها، تأکید کرد.

وی با موفق ارزیابی کردن عملکرد سه ساله دولت معتقد است که اصولگرایان کاندیدای قوی که بتواند با آقای روحانی رقابت کند را ندارند اما عملکرد وزرای جدید می تواند در موفقیت رئیس دولت یازدهم در انتخابات سال آینده تأثیر مثبت داشته باشد.

بخش هایی از اظهارات مرتضی حاجی را در ادامه بخوانید:

*(در مورد ترمیم کابینه)تغییر هر زمانی که لازم باشد باید انجام شود و ماه اول و آخر تفاوت ندارد. در مورد ضرورت و عدم ضرورت آن باید بحث کرد.

*مدت ها است در این مورد بحث می شود که ضرورت دارد در کابینه تغییراتی انجام شود و حداقل برای زمان باقی مانده از این دوره و برنامه ریزی دوره آینده یک بازنگری در برنامه ها شود و قدم های جدی تری از این طریق در جهت رضایتمندی مردم و به خصوص خدمت گیرندگان یا همکاران برداشته شود.

*من فکر می کنم که در مورد آقای جنتی بیشتر فشارهای بیرون از دولت مؤثر بود و تا جایی که من استنباط کردم مخاطبین وزارت و مدیریت ایشان به نسبت وزرای دولت های قبل رضایت نسبی قابل قبولی داشتند و به دلیل برخی از اتفاقات فرهنگی که با برداشت های متفاوت بعضی شخصیت های اثرگذار مواجه بود، فشار به خود وزیر وارد شد و وزیر احساس کرد که نمی تواند آن گونه که باید و شاید از عملکرد قانونی و صحیح خود دفاع کند.

*وقتی کسی که یا به دلیل ضعف های شخصی، که در این مورد مصداق ندارد، و یا به دلیل عوامل بیرونی احساس کند نمی تواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد و کارآیی مورد انتظار را ندارد، طبیعتا اعلام می کند که کنار می رود تا شخص دیگری که بهتر می تواند آنجا را اداره کند بر سر کار بیاید.

*برای اظهار نظر در مورد عملکرد آقای دکتر فانی نیاز به مطالعه بیشتری است. علی رغم بهبود نسبی پرداختی به معلمان، که گزارش آن را بارها اعلام کرده اند، نارضایتی آنان محسوس است. این یعنی گلایه ها کمتر از جنس کمبود حقوق و مزایا است. پس باید به احیای هویت معنوی و شخصیت متعالی معلمی بیشتر توجه کرد که متأسفانه آن جایگاه پیشین را ندارد و از وزیر انتظار می رود بیش از پیش به فکر منزلت فردی و اجتماعی معلمان باشد.

(در پاسخ به این سئوال که این تغییرات چقدر می تواند به موفقیت آقای روحانی در انتخابات آینده کمک کند؟)در دو مورد فکر می کنم اثر مثبت داشته باشد، نباید بگویم کدام دو مورد، ولی در یک مورد نگرانم که افکار عمومی را خیلی خوشحال نکند. ضمن اینکه قطعا به جانشینان اینها هم بستگی دارد. اینکه چه کسی تصدی هر کدام از این وزارت خانه ها را بر عهده بگیرد و در مدت کوتاه باقی مانده تا انتخابات چه حرکت مثبتی بتواند انجام دهد که به خصوص رضایتمندی مخاطبان و مردم را جلب کند خیلی مهم است. نمی خواهم بگویم صرف تغییر مثبت است ولی در مواردی که مدت هاست بحث آن هست تغییر می تواند کمک کننده و مثبت باشد.

*آقای روحانی دولت موفقی را تا الآن که از عمر کاری آن گذشته داشته و چه در مسائل خارجی و سیاست خارجی و چه در مسائل اقتصادی و موفقیت در کنترل تورم نتایج قابل قبولی را به دست آورده است. دولت با سختی های جدی مواجه است، جلوی پای دولت فرش قرمز پهن نکرده اند، چه در داخل که مخالفین گاهی وظیفه خود می دانند که چوب لای چرخ دولت بگذارند و چه در خارج که با همه مسیر سنگلاخی که دولت طی کرد تا برجام را به نتیجه قابل قبول رساند، در اجرا و عمل باز هم با دست اندازهای جدی از طرف خارجی ها به بهانه های مختلف رو به رو است که مدیریت این سنگ اندازی ها را هم امریکایی ها به عهده دارند.

*اگر کمی منصفانه به عملکرد دولت نگریسته شود عملکرد خوب و قابل دفاعی است؛ کمتر دولتی می‌توانست این شرایط را ایجاد کند. آقای رئیس جمهور هم با حوصله و تدبیر دارد پیش می رود و مخالفین را هم مورد توجه قرار داده و مطالبشان را می شنود و به موقع پاسخ می دهد. فکر می کنم ما برای دوره بعد با همین مسائل و مشکلاتی که وجود دارد باید کنار بیاییم و دولت آقای روحانی است که می تواند از پس این مسائل بر بیاید.

*بنابراین سال آخر دولت اگر چه با چالش و دست اندازهای بیشتری نسبت به سال های نخست رو به رو خواهد بود، با همه سختی هایی که دولت با آنها مواجه است فکر می کنم که انتخابات خوبی پیش رو خواهد بود و باور من این است که آقای روحانی مجددا با رأی بالاتر از دوره قبل انتخاب خواهد شد.

*(نقش آقای خاتمی در هماهنگی اصلاح طلبان)تا الآن که شورای سیاستگذاری شکل گرفته تا جایی که من اطلاع دارم خیلی آقای خاتمی در این قضیه دخالت نداشته و دخالت نکرده است. در واقع چون پایه کار شورای تشکیل شده برای انتخابات مجلس بود و نتیجه خوبی حاصل شد و مجموعه تشکل ها و اشخاص از آن نتیجه رضایت داشتند، طبیعتا به عنوان پایه کار در انتخابات قرار گرفت. لذا تا این اندازه را خود مجموعه اصلاح طلبان با استفاده از تجربیات گذشته ساماندهی تشکل ها و اشخاص اصلاح طلب را تدبیر کردند و دارند به پیش می روند. به نظرم خیلی نیازی نیست که در این مرحله آقای خاتمی ورود پیدا کند. در آینده هم باید دید چه اتفاقاتی ممکن است پیش بیاید. من فکر می کنم الآن شرایط مجموعه اصلاح طلبان به گونه ای هست که کمتر مزاحم ایشان شود و بخواهد از ایشان مایه بگذارد.

(برنامه اصولگرایان برای انتخابات آتی) به گمان من کاندیدای قوی مناسبی را برای رقابت با آقای روحانی ندارند و احساس می شود به خصوص اصولگرایان معتدل با آقای روحانی همراهی می کنند و شاید برای انتخابات بعدی کاندیدایی را که توان رقابت با نامزد اصلاح طلبان داشته باشد را بتوانند معرفی کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.