به گزارش اقتصادنیوز حسن روحانی روز شنبه در همایش روز ملی روستا و عشایر که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با تاکید بر این که باید دعواهای کودکانه در کشور خاتمه یابد، گفت: باید رسانه های ما از دروغ، اتهامات، اختلاف، ایجاد تفرقه و جناح بندی های غیر ضررور دست بردارند.


وی به تغییرات اخیر در کابینه یازدهم هم اشاره کرد و افزود: اگر دولت برای ثبات وزیر عوض نکند، سایت های بداخلاق می گویند چرا دولت این وزرا را عوض نمی کند، می رود تغییر ایجاد کند، همان بداخلاق ها می گویند چرا عوض می کند؟

رئیس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: برادرعزیز من، هدف کشور توسعه و تعالی است و هدف دولت خدمت به جامعه و مردم است؛ در راه خدمت گاهی نیاز به تثبیت مدیر است و گاهی نیز نیاز به تغییر است.

روحانی یادآور شد: اینطور نیست که در یک شرایط واحد باشیم اما من نکته ای دیگر می گویم؛ همه ما به فکر معضل اصلی کشور یعنی عدم اشتغال بیکاری نسل جوان تحصیلکرده و به ویژه زنان و دختران ما باشیم.

روحانی گفت: متاسفانه در آمارها بیکاری دختران و زنان بالاتر از مردها و پسران جوان است البته در روستاها و عشایر بیشتر بار بر دوش زنان جامعه است ولی برای نسل جوان ودختران باید به فکر اشتغال باشیم.

وی بار دیگر با بیان اینکه اشتغال مشکل اصلی کشور است، تصریح کرد: پیشنهاد و انتقاد کنیم ولی حرف های صد من یک غاز که ارزشی ندارد و ذهن مردم را مشوش می کند، نزنیم. دست به دست هم دهیم با نیکوکاری و پرهیزکاری کشور را احیا کنیم.

سرشماری زمینه ساز برنامه ریزی بهتر
وی با اشاره به اجرای سرشماری نفوس و مسکن گفت: امیدوارم در این سرشماری اخیر که با مشارکت همه مردم، روستاییان و عشایر به تحقق خواهد رسید، با جمع بندی آمار، زمینه بهتری را برای برنامه ریزی آینده در اختیار دولت قرار دهد و به همین دلیل، مسئله آمار و سرشماری برای برنامه ریزی در سال های آینده کشور حائز اهمیت است.

روحانی با بیان این پرسش که چرا روستایی به شهر نگاه می کند، گفت: یک بخش به دلیل خدماتی است که در شهر بهتر و با کیفیت بیشتر ارائه می شود و از دیگر موارد، مسائل بهداشتی و درمانی، آموزشی و خدماتی است.

رییس دولت یازدهم افزود: روستایی برای بسیاری از کارهای اداری ناچار است، شهر را ببیند که باید بتوانیم از طریق دولت الکترونیک و اتصال به شبکه های ارتباطی سفر به شهرها را کم کنیم.

روحانی گفت: گاهی روستایی برای مایحتاج عمومی خود به شهرها مراجعه می کند، حتی در زمینه محصولات کشاورزی و باغی و در برخی روستاها شرایط به گونه ای است که به دلیل بی آبی و کم آبی و تخریب زمین ها این مهاجرت آغاز می شود که باید شرایط رفاهی را برای روستاییان فراهم کنیم.

تاکید بر حراست از آب و خاک
وی اضافه کرد: مسئله حراست از آب و خاک، جنگل و مراتع واستفاده درست از آب، رودخانه و آبزیان مهم است و باید این شرایط برای روستاییان آماده شود و راهی جز این وجود ندارد؛ چرا که آب و خاک بعنوان بزرگترین سرمایه روستاییان است و باید از آنان حفاظت کنیم.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: ما در دوران سال های خشکسالی هستیم و ممکن است این خشکسالی ادامه داشته باشد اگرچه سال گذشته در برخی استان ها شرایط ریزش رحمت آسمانی به نسبت خوب بود ولی نسبت به بلند مدت، کمتر از حد انتظار بود و طبق آمارها امسال و سال آینده با این مشکلات مواجه هستیم؛ هرچند بسیاری از کشورها که از نظر بارش وضع خوبی داشتند دچار این مشکلات هستند ولی باید از موجودی بهینه استفاده کنیم.

روحانی افزود: البته بحث شیرین کردن آب دریاها و یا خرید آب از دیگر کشورها راه هایی که است که پیگیری می شود ولی اساس آن است که از آب به خوبی و درستی استفاده کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.