به گزارش ایرنا، افزایش تنش ها در استان راخین در غرب میانمار تهدیدی برای افزایش خشونت ها علیه مسلمانانی است که از سال ۲۰۱۲ تاکنون هدف حملات بودائیان تندور و نظامیان قرار گرفته اند.

دولت میانمار که اکنون به صورت غیرمستقیم توسط 'آنگ سان سوچی' وزیر امور خارجه و برنده جایزه صلح نوبل هدایت می شود، اعلام کرده است ارتش و پلیس این کشور با گروهی ۴۰۰ نفره از شورشیان مسلمان روهینگیا که با تروریست های خارج از این کشور ارتباط دارند، در حال جنگ هستند.

شبکه خبر آسیا نیز روز شنبه نوشت در حالی که مقامات رسمی میانمار مدعی هستند عملیات نظامی علیه عاملان حمله نهم اکتبر (۱۸ مهر) با دقت و برنامه ریزی در حال انجام است، اما ساکنان این مناطق اعلام کردند نیروهای امنیتی، شهروندان غیر مسلح را به قتل می رسانند و خانه ها را به آتش می کشند.

با وجود این قبیل اظهارات، به دلیل تنش ها در منطقه مرزی بین میانمار و بنگلادش، امکان بررسی صحت ادعای مقامات رسمی میانمار و همچنین غیرنظامیان این کشور وجود ندارد، اما با توجه به اخبار روزهای اخیر می توان دریافت که تنش بین مسلمانان و بودائیان تندرو اکنون به بحرانی ترین سطح خود رسیده است.

در حالی که رسانه های دولتی میانمار پیش از این اعلام کرده بودند ۳۰ نفر در عملیات نظامی روز ۱۸ مهر جان خود را از دست داده اند، اما گزارش برخی از رسانه ها، تصویر متفاوت تری از آنچه توسط رسانه های دولتی میانمار بیان شده است، ارائه می کنند.

براساس اظهارات برخی شاهدان عینی در روز ۱۸ مهرماه بیش از ۳۰ نفر کشته شده اند که اغلب این افراد شهروندان غیرنظامی بودند که هدف گلوله ارتش و پلیس میانمار قرار گرفتند.

برخی اظهارات نیز نشان می دهد اهداف نظامیان در استان راخین آشکار است و نظامیان به صورت مستقیم به سوی اهداف خود می روند.

گزارش ها همچنین نشان می دهد در بین کشته شدگان غیرنظامی، زنان نیز مشاهده می شوند.

در حالی که آنگ سان سوچی از ارتش میانمار خواسته است خویشتندار باشند و مطابق قانون رفتار کنند، اما مدیریت شرایطی که روز به روز در حال بحرانی تر شدن است در دست وزیر کشور میانمار است که وی نیز مانند دو وزیر دیگر امنیتی این کشور، ژنرال هایی هستند که توسط ارتش منصوب شده اند.

آنگ سان سوچی نیز که در برخی مجامع بین المللی به عنوان حامی صلح شناخته می شود، اکنون به دلیل سیاست هایی که نتوانسته است منجر به بهبود شرایط مسلمانان روهینگیا در این کشور شود، مورد انتقاد گسترده داخلی و خارجی واقع شده است.

عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر به تازگی از دولت میانمار خواستند اقداماتی جهت رسیدن کمک به روهینگیایی ها و دیگر گروه هایی که در منطقه درگیری ها واقع شده اند، فراهم سازند.

بر اساس گزارش ها، علاوه بر کشته شدن دهها نفر از ساکنان مناطق مورد درگیری، بیش از ۱۵ هزار نفر از مردم این منطقه نیز آواره شدند.

بخشی از آوارگان میانماری که اوایل هفته گذشته قصد داشتند با قایق خود را نجات دهند، روز یکشنبه در ۱۴۰ کیلومتر شمال غرب 'ماندالای' که دومین شهر بزرگ میانمار است در آب رودخانه غرق شدند.

در این قایق بیش از ۳۰۰ میانماری حضور داشتند که تاکنون جسد ۷۳ نفر از آنها پیدا شده و از سرنوشت ۷۰ نفر نیز خبری در دست نیست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.