به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، کارشناسان سازمان ملل و سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی پس از تحقیقاتی که حدود ۱۳ ماه طول کشیده است، در گزارشی به شورای امنیت اعلام کردند که نیروهای دولتی سوریه ۱۶ مارس ۲۰۱۵ از هلیکوپترهایی برای انداختن بشکه‌های حاوی مواد منفجره استفاده کرده و حملات شیمیایی را در شهرک قمیناس در استان ادلب انجام دادند.

اما این کارشناسان اسناد کافی برای مشخص کردن مسئولان حمله شیمیایی به "بنش" در استان ادلب در ۲۴ مارس ۲۰۱۵ و "کفرزیتا" در استان حماه در ۱۸ آوریل ۲۰۱۴ را جمع‌آوری نکرده‌اند.

کمیته تحقیقات سازمان ملل پیشتر اعلام کرده بود که بالگردهای سوری از گاز کلر در حمله به شهرک‌های "تلمنس" و "سرمین"در استان ادلب استفاده کرده بودند.

بر اساس این گزارش داعش نیز ۲۱ اوت ۲۰۱۵ از گاز خردل در حمله به مارع در استان ادلب استفاده کرده است.

از بین ۹ حمله شیمیایی احتمالی که کمیته تحقیقات سازمان ملل و سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی به بررسی آن پرداخته‌اند سه حمله به ارتش سوریه و یک حمله به داعش نسبت داده شده است.

زمان تحقیقات این کمیته مشترک تا پایان اکتبر تمدید شده است.

واشنگتن، پاریس و لندن خواهان اعمال تحریم‌ها علیه عاملان استفاده از سلاح‌های شیمیایی شده‌اند. سوریه پیشتر با نظارت جامعه بین‌الملل تسلیحات شیمیایی خود را در آب‌های منطقه‌ای امحا کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.