به گزارش تسنیم، مقامهای آمریکایی که نامشان فاش نشده امروز جمعه به رویترز گفتند که ناوشکن "یو اس اس دکاتور " عملیات آزادی دریانوردی را در نزدیکی جزایر مورد مناقشه بین چین، تایوان و ویتنام انجام داده است.

مقامهای آمریکایی افزودند: این ناو در داخل آبهایی که از سوی چین ادعا شده، به حرکت درآمده است.

پنتاگون هنوز درباره این مساله موضع گیری نکرده است. یک مقام آمریکایی گفت: در طول انجام این عملیات ۳ فروند کشتی چینی در نزدیکی ناوشکن آمریکایی حضور داشته اند.

این چهارمین عملیات کشتی های جنگی آمریکایی در نزدیکی جزایر مورد ادعای چین در دریای جنوبی چین از سال گذشته تاکنون به شمار می رود.

پکن رای دادگاه بین المللی لاهه درباره دریای جنوبی چین به رسمیت نشناخته و بر ادامه اقدامات خود در این منطقه تاکید کرده است.

طی دو سال اخیر چین دعاوی دریایی گسترده ای در دریای جنوبی این کشور مطرح نموده است که توسط کشورهایی مانند فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و تایوان با ساخت چندین جزیره مصنوعی و باندهای فرودگاهی نقض شده است.

روابط چین و آمریکا نیز به خاطر اقدامات پکن در ساخت جزایر مصنوعی در دریای جنوبی چین به شدت تیره و تار شده است.

آمریکا بارها خواستار متوقف شدن اقدامات چین در این منطقه شده است. آمریکا همچنین با اقدامات تحریک آمیزی مثل نزدیک کردن کشتی های جنگی خود به جزایر مصنوعی چین در دریای جنوبی چین، عملا قصد تحریک پکن را داشته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.