به گزارش تسنیم، هفته نامه "اشپیگل" در مطلبی با اشاره به مسائل بی شماری که اتحادیه اروپا در برابر آن قرار دارد ازجمله جنگ سوریه، بحران پناهندگان، مسئله خروج انگلیس از اروپا و قرارداد تجارت آزاد با کانادا موسوم به ستا نوشت: اروپا درمانده و عاجز در برابر مسائل بزرگی قرار دارد.

این هفته نامه آلمانی با اشاره به نشست اتحادیه اروپا که از روز گذشته در بروکسل آغاز شده است نوشت: از نظر ایراد کلمات قدرتمندانه درباره اقدامات روسیه در سوریه هیچ کم و کاستی وجود نداشت.

نخست وزیر انگلیس در این باره گفت که مسکو مرتکب جنایات وحشتناک و انزجار آوری می شود.
رئیس پارلمان اروپا نیز روسیه را متهم به نقض قوانین بین المللی کرد. صدر اعظم آلمان هم از بمباران های غیر انسانی در حلب سخن به میان آورد.

در نشست بروکسل مسئله سوریه مانند شامی روز میز قرار داشت. رهبران اروپایی در آخرین لحظات اولین روز این نشست یک فرمول را در طرح اعلان نهایی آوردند مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا تمام گزینه ها را بررسی می کند از جمله اقدامات سختگیرانه علیه افراد و نهادهایی که از رژیم بشار اسد حمایت می کنند در صورتی که جنایات همچنان ادامه یابد.

البته در پایان حتی این تهدید تحریم دیپلماتیک در جهت روسیه قرار نگرفت و در این راستا اشاره ای به مسکو نشد.

بنابراین در جریان بحث ها در بروکسل این مسئله واضح شد که اقدامات تنبیهی جدید علیه روسیه از حمایت اکثریتی در اروپا برخوردار نیست. از محافل دیپلماتیک در بروکسل شنیده می شد که فرانسه و انگلیس با این تحریم ها موافق بودند. اما در کنار مجارستان و یونان بخصوص ایتالیا از مخالفان سرسخت چنین اقدامی بودند. همچنین وزیر امور خارجه آلمان نیز پیش از این درباره اعمال تحریم های جدید علیه روسیه ابراز تردید کرده و اظهار داشته بود که تهدید تحریم به هیچ کس در حلب سوریه کمکی نمی کند.

همچنین صدر اعظم آلمان نیز بعد از پایان اولین روز نشست بروکسل موضع محتاطانه ای را در این راستا اتخاذ کرده و تاکید کرد که البته همه اقدامات در دستور کار قرار خواهد داشت اگر بمباران های روسیه همچنان ادامه یابد. از طرف دیگر در اتحادیه اروپا این درخواست وجود دارد که یک همکاری خوب با روسیه حفظ شود. ما بخشی از اوراسیا هستیم، روسیه به اروپا تعلق دارد حتی اگر تصور روسیه از خود در حال حاضر نه در جهت شراکت با ما بلکه در جهت گسترش نفوذ خود است.

اشپیگل در ادامه نوشت: درگیری ها در سوریه تنها یکی از مسائل بزرگ موجودی است که اتحادیه اروپا در آن در حال حاضر بیشتر نقش تماشاچی را ایفا می کند.

مشابه چنین وضعیتی درباره مسئله خروج انگلیس از اتحادیه اروپا وجود دارد. تا ماه مارس انگلیس بر اساس اعلان اخیر نخست وزیر این کشور درخواست رسمی خود برای خروج از اتحادیه اروپا را ارائه می دهد.

دونالد تاسک رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در شروع نشست اتحادیه اروپا تلاش کرد استقبال دوستانه ای از ترزا می نخست وزیر انگلیس داشته باشد. اما رسانه ها این گونه تعبیر کردند که ترزا می روانه چاه شیران است. البته "دونالد تاسک"، رئیس کمیسیون اروپایی این تعبیر را رد کرد.

در عین حال نخست وزیر انگلیس در این نشست به دیگر کشورهای اروپایی در این باره هشدار داد که لندن را در تصمیم گیری های مهم در نظر نگیرند.

وی همچنین گفت: البته کشورش اتحادیه اروپا را ترک می کند اما تا آن زمان ما نقش کامل خود را ایفا می کنیم. اینکه این موضع انگلیس چه مفهومی دارد را دیگر کشورای اروپایی اخیرا در مخالفت انگلیس با همکاری های نظامی تنگاتنگ تر در این اتحادیه درک کردند.

نویسنده در ادامه به چالش دیگری که اتحادیه اروپا در برابر آن احساس درماندگی می کند اشاره کرد که مسئله قرارداد تجارت آزاد با کانادا موسوم به ستا است. به نوشته اشپیگل مذاکرات طولانی مدت درباره این قرارداد تجارت آزاد در سایه مخالفت والونیا با این توافق در معرض تهدید شکست قرار دارد.

البته مسئله قرارداد تجارت آزاد با کانادا تازه امروز در نشست بروکسل مورد بحث قرار خواهد گرفت، البته شب گذشته خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه دولت منطقه ای والونیا پیشنهاد توافق در این باره را رد کرده است. اگر پارلمان والونیا با این مسئله موافقت نکند این قرارداد تجارت آزاد بین کانادا با اتحادیه اروپا در معرض شکست قرار خواهد گرفت. به این ترتیب آبرو و اعتبار اتحادیه اروپا در سطح بین المللی و در بین شرکای تجاری اش به خطر می افتد.

اشپیگل در ادامه با اشاره به اینکه موفقیت هایی در زمینه بحران پناهندگان و کاهش هجوم مهاجران به این اتحادیه به دست آمده است در عین حال نوشت: البته در اینجا هم مسائلی وجود دارد، با وجود اینکه توافق پناهندگان با ترکیه به این امر منجر شد که پناهندگان کم تری به یونان بیایند اما ده ها هزار نفر همچنان در این منطقه وجود دارند که تحت شرایط فاجعه بار زندگی می کنند. همزمان روند بازگشت برنامه ریزی شده پناهندگان به ترکیه تنها در مراحل ابتدایی آن قرار دارد.

همچنین بخصوص درباره تصمیمات آلمان برای تمدید کنترل های مرزی در منطقه شنگن اختلافاتی در این اتحادیه وجود دارد. کشورهای شرق اروپا خواستار پایان این کنترل ها هستند. اما کشورهایی مانند آلمان، اتریش و دانمارک همچنان بر تمدید این کنترل های مرزی در منطقه شنگن تاکید دارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.