به گزارش مهر، سرشماری نفوس و مسکن امسال برای اولین بار به صورت اینترنتی برگزار شده است و در قالب آن، قرار بر این است که هیچ کاغذی مصرف نشده و علاوه بر اینکه مردم به صورت الکترونیکی در این طرح ملی مشارکت می‌کنند؛ ماموران سرشماری نیز اطلاعات افرادی را که موفق به ثبت‌نام اینترنتی نشده‌اند را در تبلت به ثبت رسانده و به این ترتیب، هیچ کاغذی قرار نیست که در این سرشماری به مصرف برسد.

اما پرونده ثبت‌نام اینترنتی در این دوره از سرشماری نفوس و مسکن نیز ساعت ۲۴ امشب بعد از دوبار تمدید، بالاخره بسته می‌شود و از صبح فردا(شنبه) ثبت اطلاعات صرفا به صورت حضوری از سوی ماموران آغاز خواهد شد؛ این در شرایطی است که البته در تمام استانها، ماموران سرشماری، کار ثبت اطلاعات به صورت حضوری را از چهارشنبه(۲۸ مردادماه) نیز آغاز کرده‌اند.

امیدعلی پارسا، رئیس مرکز آمار ایران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: امروز روز آخر ثبت اطلاعات به صورت الکترونیکی است و با تمدید چند روزه‌ای که برای مشارکت در سرشماری به صورت اینترنتی در نظر گرفته شد، کار به پایان خواهد رسید. این در شرایطی است که از چهارشنبه هفته گذشته نیز، ماموران مرکز آمار ایران به صورت حضوری در محله‌های مختلف شهرها حضور یافته و اطلاعات مردم را به ثبت می‌رسانند.

وی تصریح کرد: تا ساعت شش صبح امروز، حدود ۳۵ میلیون و ۷۴۰ نفر معادل ۴۴.۵ درصد کل جمعیت کشور که حدود ۱۰ میلیون و ۶۳۱ خانوار را در برمی‌گیرد، در سرشماری شرکت کرده‌اند که چیزی حدود ۴۲ درصد از جمعیت کل کشور است؛ در حالیکه پیش‌بینی می‌شود که حضور خانوارهای ایرانی در سرشماری به صورت الکترونیکی تا ساعت ۲۴ امشب، به ۴۵ درصد هم برسد.

به گفته پارسا، هدفگذاری برای ثبت نام ۳۵ درصد از خانوارهای ایرانی به صورت اینترنتی در این سرشماری پیش‌بینی شده بود که اکنون رکورد بسیار بالایی شکسته شده است؛ ضمن اینکه ضریب نفوذ اینترنت نیز در کشور ۳۵ درصد است که حتی این رقم نیز در سرشماری پشت سر گذاشته شده است.

وی اظهار داشت: ایران اکنون در دنیا، رکوردار بیشترین مشارکت اینترنتی مردم در اولین سرشماری است، چراکه بیشترین رکورد برای اولین سرشماری در ژاپن با ۳۷ دصد به ثبت رسیده بود که اکنون برای ایران تا ۴۲ درصد ثبت شده است و این نشان از شاخص‌های بالای کشور در این حوزه دارد.

رئیس مرکز آمار ایران خاطرنشان کرد: اگر از روز چهارشنبه هفته‌ای که گذشت تا به امروز که ثبت‌نام اینترنتی در سرشماری به پایان می‌رسد، ماموری به خانوارها مراجعه کرده و آنها اظهار کنند که خود تا پایان مهلت تعیین‌شده، اطلاعات خود را ثبت خواهند کرد، مامور آمارگیر جلوی اسم و آدرس آنها علامتی ثبت می‌کند که مجدد در روزهای بعد به آنها برگردد، چراکه حتی یک نفر هم نباید از سرشماری جا بماند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.