«احمد کاظم‌زاده»، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با تسنیم، در خصوص تنش‌های ایجادشده بین ریاض و قاهره، با اشاره به استمرار این تنش‌ها اظهار داشت: بررسی استمرار تنش بین مصر و عربستان باید با توجه به زمینه‌های آن باشد. عوامل متعددی در این قضیه دخیل هستند. خطر تروریسم تکفیری برای مصر یکی از عواملی است که دولت این کشور اکنون آن را کاملاً لمس می‌کند.

وی انصار بیت المقدس را یکی از گروه‌های تروریستی دانست که مراکز نظامی مصر را مورد هدف قرار داده است و افزود: انصار بیت المقدس یک گروه تروریستی است که با داعش بیعت کرده و طی چند سال اخیر بارها مراکز استقرار نیروهای نظامی و پلیسی مصر را مورد هدف قرار داده است.

کارشناس مسائل غرب آسیا حمایت رژیم صهیونیستی از گروه‌های تکفیری را موجب افزایش نگرانی‌های قاهره از این گروه‌ها خواند و گفت: اکنون مسلم شده است که رژیم صهیونیستی نیز بین گروه‌های تکفیری نفوذ بسیاری دارد و آنها را در راستای اهداف و منافع خود هدایت می‌کند. این موضوع نیز بر نگرانی‌های مصر افزوده است.

وی خطر تروریسم برای مصر از سوی مرزهای مشترک این کشور با کشورهای شمال آفریقا را نیز مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: مصر مخاطراتی در مرزهای خود از جانب کشورهای شمال آفریقا نیز دارد که بر نگرانی‌های قاهره از خطر تروریسم تکفیری می‌افزاید.

کارشناس مسائل منطقه گروه تروریستی انصار بیت‌المقدس را نشأت گرفته از اندیشه وهابیت ارزیابی و عنوان کرد: خطر تروریسم تکفیری از جمله القاعده، داعش، جبهه النصره در چنین وضعیتی برای مصر مسلم است. انصار بیت المقدس نیز در صحرای سینای مصر فعالیت می‌کند و از نظر فکری کاملاً از وهابیت نشأت می‌گیرد.

وی ارتباط وهابیت با تروریسم تکفیری را زمینه ساز اصطکاک بین طرفین دانست و افزود: ارتباط مدارس مذهبی عربستان با تروریست‌ها یا پشتیبانی مالی ریاض از آنها در خارج از کشور برقرار است. ارتباط وهابیت با تروریسم تکفیری زمینه‌های اصطکاک بین مصر و عربستان را شکل می‌دهد.

کاظم‌زاده خواسته‌های ریاض از قاهره در ازای کمک مالی به این کشور را با استقلال آن در تضاد خواند و بیان داشت: خواسته‌های عربستان از مصر در ازای کمک‌های مالی به دولت این کشور کاملاً با استقلال و تمامیت ارضی مصر در تضاد است. درخواست عربستان برای الحاق دو جزیره مصری به این کشور از جمله خواسته‌هایی است که در داخل مصر اعتراض‌های شدیدی را در پی داشته است.

وی با اشاره به تلاش عربستان برای تصاحب رهبری جهان عرب گفت: در مجموع به نظر می‌رسد عربستان تمام تلاش خود را به کار بسته تا رهبری جهان عرب را به‌جای مصر تصاحب کند و آن را تحت سلطه و اختیار خود قرار دهد. قاهره نیز به چنین رویکرد عربستان پی برده است.

این کارشناس غرب آسیا اقدامات تقابلی قاهره را نیز مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: دولت مصر اکنون متقابلاً تلاش‌هایی را آغاز کرده تا جایگاه پیشین خود در منطقه و اتحادیه عرب را باز پس گیرد. همه این موارد زمینه‌های تنش بین عربستان و مصر را فراهم کرده است.

وی تنوع زمینه‌ها و عوامل دخیل در تنش عربستان و مصر را موجب تداوم این تنش ارزیابی کرد و افزود: به نظر می‌رسد که تنش‌های بین ریاض و قاهره در آینده با توجه به تکثر و تنوع زمینه‌ها و عوامل دخیل در تنش بین طرفین استمرار پیدا می‌کند.

این کارشناس مسائل منطقه با یادآوری باج خواهی‌های گذشته قاهره از ریاض در قبال تنش‌های طرفین گفت: باید به این مسئله توجه کرد که دولت مصر معمولاً در گذشته تلاش می‌کرد که به سبب این تنش‌ها از عربستان باج خواهی کند. قاهره خصوصاً در جایی که پای ایران در وسط بود، سعی می‌کرد که از این موضوع بهره برداری کند.

وی بحران مالی عربستان را مانعی برای خریده شدن مواضع مصر توصیف کرد و اشاره داشت: قاهره بعد از گرفتن مطالبه خود از عربستان مواضع خود را به‌ صورت مقطعی تغییر می‌دهد و تکرار این قضیه اکنون نیز ممکن است؛ اما با توجه به اینکه خزانه عربستان در حال حاضر خالی شده و خود این کشور آماده استقراض از بانک‌های جهانی است، ریاض مانند سابق نمی‌تواند مواضع کشورهای عربی را بخرد.

کاظم‌زاده تاکتیک پیشین ریاض در برخورد با کشورهای عربی همچون مصر را بی‌تأثیر خواند و بیان داشت: بعید به نظر می‌رسد که تاکتیک و شیوه قبلی ریاض در برخورد با کشورهای عربی چون مصر تأثیرگذار باشد و مواضع مصر بعد از گرفتن امتیازات از عربستان با تغییر مواجه شود؛ لذا تنش کنونی بین عربستان و مصر در آینده استمرار خواهد یافت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.