قاسم میرازیی‌نیکو در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به حواشی ایجاد شده در نشست اخیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، اعلام کرد: همواره تصمیم‌گیری در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب بر اساس رای اکثریت انجام می‌شد اما در جلسه اخیر برخی از دوستان تاکید داشتند رای باید اقناعی باشد که چنین ادعایی جای تعجب دارد و به همین دلیل اعتراض کردیم.

او با اشاره به دیگر مباحث حاشیه‌ساز نشست اخیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب خاطرنشان کرد: نکته تعجب برانگیز دیگری که ازسوی برخی از دوستان مطرح شد این بود که می‌گفتند برای استعلام سوابق متقاضیان دریافت مجوز فعالیت احزاب، به جز سه مرجعی که در قانون به این منظور تعریف شده، باید از دیگر مراجع نیز استعلام شود.

نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنابر قانون تمامی استعلام‌ها باید سه مرجع ناجا، دادستانی و وزارت اطلاعات اخذ شود که این استعلام باید به‌صورت کتبی و بلافاصله پس از دریافت تقاضای استعلام انجام شود.

عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب یادآور شد: نکته دیگر این است که این مراجع باید به صورت آری یا خیر به این استعلام‌ها پاسخ داده و درصورتی که پس از دو ماه پاسخی به استعلام داده نشود، به‌معنای تایید صلاحیت متقاضی است که این رویه در سال‌های گذشته انجام نمی‌شد اما با پافشاری اعضای جدید کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مقرر شد که از این پس رویه کار به این شکل و بنابر قانون و آیین‌نامه باشد.

عضو فراکسیون امید در مجلس دهم همچنین با اشاره به وضعیت یکی از متقاضیان دریافت مجوز فعالیت حزبی گفت: استعلام پرونده حزب پویندگان اصلاح‌طلب کشور موسوم به «پاک» از سپاه پاسداران درخواست شده بود، این درحالی است که این مسئله ارتباطی به سپاه نداشت.

میرزایی نیکو در پایان با تاکید بر این‌که اشکالی در محتوای پاسخ استعلام ازسوی این نهاد نظامی وجود نداشت، تصریح کرد: در مورد چند حزب دیگر نیز این تصمیم غیرقانونی اتخاذ شده بود و این درحالی است که بنابر قانون قرار نیست برای فعالیت حزبی از مراجعی بجز مراجع سه‌گانه مصرحه در آیین‌نامه استعلام شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.