دستاوردهای اقتصادی دولت روحانی به ویژه «بازگرداندن ثبات به اقتصاد» آن هم پس از التهاب‌های مخرب دو سال منتهی به انتخاب روحانی، قابل انکار نیست. اما این دستاوردها برای عبور از وضعیت اقتصادی خاصی که در آن قرار داریم و علائم «پیش‌بحران» در آن نمایان است کفایت نمی‌کند و دقیقا به همین دلیل هم با توقعات نخبگان و عموم مردم همخوانی ندارد.

تاکنون دو مانع در برابر اصلاحات بنیادین اقتصادی وجود داشت که یکی از آنها با توافق هسته‌ای منتفی شد و دیگری هم با تدابیر اخیر انتخاباتی موضوعیت خود را از دست داد. واقعیت آن است که در کوران مذاکرات هسته‌ای، قدرت مانور دولت برای اصلاحات عمیق اقتصادی به دلیل احتمال سوءاستفاده طرف مقابل مذاکره، به شدت محدود بود. از سوی دیگر، سناریوی برگزاری انتخاباتی در فضایی احساسی و دوقطبی همراه با شعارهای غیرمسوولانه هم می‌توانست مانع دیگری برای اصلاحات ریشه‌ای اقتصادی باشد. اکنون اما هر دو مانع برطرف شده است و دولت عذری برای عدم جدیت ندارد.

شواهد نشان می‌دهد که تعمیق و تسریع اصلاحات اقتصادی با ترکیب فعلی تیم اقتصادی تقریبا غیرممکن است و متأسفانه شاهد فرصت‌سوزی‌ها و عدم بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود برای خیز اقتصادی هستیم. شاید عده‌ای خرده بگیرند که هشت ماه مانده به انتخابات، زمان خوبی برای ترمیم کابینه نیست اما نباید فراموش کرد که این سکه دو رو دارد. روی دیگر این سکه نشان‌دهنده جدیت دولت در استفاده از فرصت جدید و عدم اتلاف وقت برای بهبود کیفیت سیاست‌گذاری است که بی‌گمان از چشم مردم پنهان نمی‌ماند.

http://Telegram.me/eghtesademirzakhani

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.