به گزارش خبرآنلاین، تبدیل وضعیت شرکتی به رابطه استخدام مستقیم مانند قراردادی یا رسمی آزمایشی و قطعی از دغدغه های همیشگی نیروهای شاغل در برخی سازمانها و ادارات است.
یکی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم که پیداست کارمند شرکتی شرکت آب و فاضلاب است نسبت به عدم تبدیل وضعیت استخدامی خود در دولت یازدهم گلایه کرده است.
او در این باره نوشته: طبق مصوبه مجمع عمومی شرکت آب و فاضلاب، تمام نیروهای دارای مدرک‌کارشناسی و بالاتر که ۵ سال سابقه کار شرکتی دارند باید تبدیل وضعیت به قراردادی شوند. ولی این مصوبه در دولت یازدهم به هیچ وجه اجرا نمیشود. دلیل این تعلل چیست؟ چرا کسی پاسخگوی حقوق از دست رفته پرسنل آبفا نیست؟

نگاهی به اساسنامه تشکیل آبفا

برای پاسخ دادن به این مشکل، باید به اساسنامه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور که در ‌تاریخ : ۱۳۸۱.۱۲.۰۵ به تصویب هیات دولت رسیده شرکت دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و به صورت شرکت سهامی (‌خاص) اداره می‌شود.
طبق این آیین نامه، ‌این شرکت و کلیه شرکت‌های زیرمجموعه دارای استقلال مالی می‌باشند و مشمول ضوابط، قوانین و مقررات‌مصرح در قوانین ذی ربط بوده و طبق اساسنامه، اصول بازرگانی و آیین نامه‌های استخدامی، مالی و معاملاتی خود‌اداره می‌شوند.
همچنین در ماده ۱۳ این قانون، تصویب آیین نامه‌های مالی، معاملاتی و استخدامی شرکت، به عهده مجمع عمومی گذاشته شده و هیات مدیره نیز طبق ماده ۲۱ اختیار دارد تصویب آیین نامه‌های مالی، معاملاتی و استخدامی شرکت‌های تابع را به عهده بگیرد.
این مقدمات روشن می کند روش استخدام، آیین نامه های مربوطه، گزینش و ضوابط حضور کارکنان در این شرکت، ارتباطی با دولت ندارد و مجمع عمومی و هیات مدیره این شرکت، دارای اختیار برای عقد قرارداد مستقیم یا استفاده از نیروی انسانی به واسطه شرکتهای تامین خدمات نیروی انسانی هستند. لذا ارتباط دادن مسئله به دولت، وجاهتی ندارد.

همچنین طبق قانون هر گونه استخدامی در دولت و شرکتها و سازمانهای زیرمجموعه دولت، بدون حضور داوطلب در آزمون استخدامی غیرقانونی است. لذا تصویب مجمع یک شرکت سهامی خاص برای استخدام برخی کارمندان مورد نیاز این شرکت، نه تنها به دولت ارتباطی ندارد بلکه برای دولت، تکلیفی ایجاد نمی کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.