به گزارش ایرنا دوره قانونگذاری جدید در مجلس ترکیه امروز /شنبه/ با سخنان رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور شروع شد.
نمایندگان مجلس که از 20 اوت گذشته در تعطیلات تابستانی به سر می بردند، اکنون با دستورکار فشرده ولی پرچالشی روبه رو هستند.
مجلس ترکیه قرار است امروز لایحه تقدیمی دولت آنکارا در خصوص تمدید مجوز عملیات برون مرزی در سوریه و عراق را بررسی و تصویب کند. مدت این لایحه فردا دوم اکتبر به پایان می رسد.
حضور اردوغان در مجلس ترکیه همواره با مخالفت هایی از سوی اپوزیسیون ترکیه روبه رو می شود. احزاب مخالف اردوغان را به تضعیف نظام پارلمانی متهم می کنند.
نمایندگان حزب جمهوریخواه خلق ترکیه اعلام کرده است که در نشست امروز براساس احترام به نظام ترکیه حضور خواهند داشت. ولی نمایندگان حزب دمکراتیک خلق ها که از سوی اردوغان و حزب حاکم به همراهی و همدستی با پ.ک.ک متهم است، با ۵۹ نماینده خود در مجلس حضور یافت ولی به پای اردوغان بلند نشد.
مجلس ترکیه در حالی شروع به کار می کند که دولت آنکارا در صدد تمدید حالت فوق العاده برای یک دوره سه ماهه دیگر است. حالت فوق العاده در ترکیه شش روز بعد از کودتای نافرجام در 25 تیرماه گذشته با مصوبه مجلس اعلام شد.
به جز حزب حرکت ملی، دو حزب مخالف دیگر حاضر در مجلس به شدت با تمدید حالت فوق العاده مخالفت می کنند.
کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوریخواه خلق ترکیه روز گذشته در گفت و گو با نمایندگان رسانه های خارجی در این کشور گفت: دوران مخالفت سختی را شروع می کنیم.
مجلس ترکیه در۱۳ شهریور ماه سال گذشته به مدت یک سال مجوز عملیات برون مرزی به دولت آنکارا داده بود که این مهلت دوم ماه اکتبر به پایان می رسد.
مجوز عملیات برون مرزی دولت آنکارا در سال گذشته با مخالفت حزب دمکراتیک خلق ها و با حمایت احزاب جمهوریخواه خلق و حرکت ملی و حزب حاکم عدالت و توسعه به تصویب رسیده بود.
مجلس ترکیه دارای ۵۵۰ کرسی است که حزب حاکم عدالت و توسعه (آک) ۳۱۷ کرسی، حزب جمهوریخواه خلق (ج.ح.پ) به عنوان بزرگترین حزب مخالف، ۱۳۳ کرسی، حزب دمکراتیک خلق ها که از سوی دولت و حزب حرکت ملی به همکاری با پ.ک.ک متهم است، دارای ۵۹ کرسی، حزب حرکت ملی (م.ح.پ) ۴۰ کرسی را در اختیار دارند و یک نماینده نیز منفرد است.
با توجه به ساختار مجلس ترکیه، حزب حاکم به تنهایی نیز قادر است اکثریت مطلق را به دست آورد ولی همانند سال گذشته و سالهای پیش حمایت م.ح.پ از حزب حاکم در تمدید مهلت مجوز عملیات برون مرزی دولت قابل پیش بینی است. اما هنوز موضع حزب جمهوریخواه خلق روشن نیست.
ج.ح.پ که مخالفت شدیدی را با سیاست خارجی دولت ترکیه در قبال سوریه و عراق دارد، در سال های قبل با اعطای چنین مجوزی از سوی مجلس به دولت مخالفت کرده بود ولی در سال گذشته با بیان اینکه ترکیه با تهدید داعش و پ.ک.ک از سوریه و عراق روبه روست، با تمدید مهلت مجوز مجلس به دولت برای یک سال دیگر موافقت کرد.
ترکیه علاوه بر عملیات برون مرزی در سوریه، سالهاست که با عنوان لانه کردن عناصر تروریستی پ.ک.ک در شمال عراق، این منطقه را بمباران هوایی می کند و هرازگاهی نیز نیروهای ویژه کماندویی این کشور عملیاتی را در مناطق نزدیک به مرز در خاک عراق علیه پ.ک.ک انجام می دهند. در همین حال شماری از نیروهای ترکیه نیز در پایگاه بعشیقه عراق در نزدیکی موصل مستقر هستند.
بغداد بشدت با عملیات برون مرزی ترکیه در شمال عراق و حضور نظامی ترکیه در قلمروی خود اعتراض دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.