به گزارش تابناک، در حالی که رهبر انقلاب از همان ابتدا بیان داشتند که نباید از موضوع حقوق های نجومی به آسانی عبور کرد و خواستار برخورد قوه قضائیه در موارد بجا و لازم با متخلفان شدند؛ اما شاهد هستیم که به تدریج حقوق بگیران نجومی ذخایر نظام و اخیراً بی گناه نیز قلمداد شده اند.

چندی پیش آقای نوبخت برخی از حقوق بگیران نجومی را جزء ذخایر نظام توصیف کرده بود که در نهایت وی مجبور شد این نقل قول از خودش را که فایل تصویری آن نیز موجود بود را تکذیب کند.در ادامه روند جرم زدایی از این مدیران نجومی امروز اقای جهانگیری رئیس ستاد مسئول ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و معاون اول رئیس جمهور بیان داشته است که گیرند‌گان حقوق‌های نامتعارف قبلی هیچ تخلفی نکردند!

جهانگیری صبح امروز پس از افتتاح نمایشگاه عکس دستاوردهای دولت که در محل تالار وحدت برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران بیان داشته است که« قبل از مصوبات شورای حقوق و دستمزد در تعیین سقف حقوق‌ها، تعدادی پرداخت حقوق‌های بالا وجود داشت که البته گیرندگان آن هیچ تخلفی نکرده‌اند.»

این نقل و قول از آقای جهانگیری هنگامی مطرح می شود که در زمانی که موضوع فیش های نجومی داغ بود، دولت در اظهارات رسمی خود ادعاهای دیگری مطرح می کرد و به گونه ای دیگر عمل می کرد. اگرچه دولت در ابتدای مطرح شدن موضوع حقوق های نجومی آن را انکار می کرد و بیان می داشت که هیچ حقوق غیرمتعارفی نداریم اما پس از انتشار برخی از این فیش ها با عقب نشینی از رویکرد اولیه درصدد همراهی با موج مبارزه با فساد برآمد.

در واقع امروز در حالی اقای جهانگیری گیرندگان حقوقهای نجومی را غیرمتخلف و بی گناه می داند که در نامه ای که جهانگیری به آقای روحانی در رابطه با حقوق های نجومی نوشته بود در بند دوم آن به صراحت به تخلف از ضوابط و مقررات موجود اشاره می کند.

در بند دوم این نامه می خوانیم:

« بررسی اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد که پرداخت‌های غیرمتعارف انواع متفاوتی دارد و به دلایل گوناگونی انجام شده است. بخشی از این پرداخت‌ها با تخلف از ضوابط و مقررات موجود، بخشی به دلیل استفاده حداکثری از سقف اختیارات قانونی و بخش دیگر نیز به علت وجود ضوابط و مقررات ناعادلانه پرداخت در سازمان‌ها، بنگاه‌ها و نهادهای مختلف اقتصادی و عمومی صورت گرفته است.»

همچنین در ادامه این نامه حتی برای افرادی که در گرفتن حقوق های نجومی تخلف کرده اند؛ تصمیم گیری نیز شده است.

در بند ۱/۷ می خوانیم:

« در مواردی هرچند بسیار محدود که پرداخت‌های غیرمتعارف با تخلف از قوانین و مقررات جاری حاصل شده است، تصمیم کمیته بررسی به شرح زیر است.

الف- افرادی که در تصمیم‌گیری غیرقانونی نسبت به پرداخت‌های غیرمتعارف ذی‌نفع بوده‌اند ضمن برکناری از مسئولیت و معرفی به هیأت تخلفات اداری جهت رسیدگی به تخلف، موظف شوند نسبت به مسترد کردن کلیه وجوه دریافتی غیر قانونی اقدام نمایند.»

از سوی دیگر در رابطه با این اظهار نظر آقای جهانگیری چند سئوال و ابهام نیز وجود دارد. درواقع اگر مدیرانی که با خیال راحت حقوق های نجومی را به صورت کاملاً قانونی دریافت کرده اند، چرا دولت نسبت به این اقدام این مدیران واکنش نشان داد و از مردم بابت این موضوع عذرخواهی کرد! اگر کسی کار قانونی انجام دهد، دولت باید عذرخواهی کند؟

ابهام اینکه اگر دریافتی این مدیران قانونی بوده است، به چه مجوزی دولت برخی از این مدیران نجومی را از کار برکنار کرد و یا آنها را مجبور به استعفا کرد؟! مگر کسی که کار قانونی انجام دهد، مستحق اخراج و توبیخ است. بالعکس دولت باید بر این اساس از مدیرانش که بر اساس نص قانون عمل می کردند در مقابل این همه تهمت دفاع می کرد!

سئوال دیگر اینکه بنابرگفته رئیس بازرسی کل کشور تاکنون نزدیک به شش میلیارد تومان از دریافتی مدیران نجومی به خزانه بازگشته است. بر اساس کدام مجوز حقوق قانونی مدیری دوباره از او بازپس گرفته میشود؟

البته هنوز کاملاً روشن و واضح نیست که چرا دولت سعی می کند به تدریج موضوع حقوق های نجومی را به یک حاشیه سازی برای دولت تقلیل دهد و سعی در بازسازی چهره این مدیران کند؟ یا اینکه با مطرح کردن برخی دیگر از فسادها درصدد قبح زدایی حقوق های نجومی کند!

شاید یکی از دلایل مهم انکار تخلف در دریافت حقوق های نجومی ترس از تشکیل پرونده قضایی باشد.چرا که قوه قضائیه خواهان دریافت هرچه سریعتر اسامی مدیرانی که حقوق‌های نجومی و نامتعارف دریافت کردند می باشد. موضوعی که مقامات قضائی کشورمان بارها اعلام کرده اند.

آیا بهتر نیست اگر دولت معتقد است که این مدیران بی گناه هستند، آنها را به دستگاه قضایی معرفی کند تا آنها خودشان در دادگاه بی گناهی خود را ثابت کنند. نه اینکه دولت خودش در مقام قضاوت ، حکم به بیگناهی همه آنها بدهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.