به گزارش صنعت نویس،در مردادماه سال ۹۴ به عنوان اولین قرارداد بعد از امضای برجام و در حاشیه کنفرانس تجارت و سرمایه‌گذاری ایران و اروپا در وین اتریش، قرارداد توسعه و انتقال فناوری طراحی و ساخت موتورهای کم مصرف یورو ۶ مطابق آخرین فناوری روز دنیا فیمابین یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی فعال در حوزه موتورهای احتراق داخلی با معتبرترین شرکت طراحی موتور دنیا به امضا رسید.

قراردادی که به عنوان اولین قرارداد بین‌المللی صنعت خودرو پس از تحریم‌ها لقب گرفت، حال در مسیر تولیدی شدن قرار گرفته است و به اذعان مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با همت جوانان و متخصصان داخلی بخش خصوصی و دانش‌بنیان تا ۲۴ ماه دیگر احداث خط تولید به اتمام رسیده و تولید این موتورها برای استفاده در خودروهای داخلی آغاز خواهد شد. این خط تولید در فاز اول قابلیت تولید سالانه ۲۵۰ هزار دستگاه موتور در انواع مختلف (بنزینی و پایه گازسوز) را خواهد داشت و ظرفیت آن در طرح توسعه تا ۵۰۰ هزار دستگاه افزایش خواهد یافت. اشتغالزایی مستقیم این طرح در فاز اول بالغ بر ۵۰۰ نفر پیش‌بینی می‌گردد.
با گذشت یک سال از امضاء قرارداد فوق، طراحی و توسعه نسل اول خانواده موتور پرقدرت کم‌مصرف و یورو 6 ایرانی پس از تحقق اهداف مدنظر و انجام آزمون‌های مربوطه با موفقیت به پایان رسیده است. خانواده موتور مذکور اولین موتور ایرانی کم مصرف یورو 6 خواهد بود که مطابق آخرین فناوری‌های روز دنیا برای استفاده در خودروهای گروه خودروسازی سایپا (پلتفرم های فعلی و آتی) طراحی شده، توسعه یافته و در داخل کشور به تولید خواهد رسید.
با عنایت به تاکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در سخنرانی ابتدای سال ۹۵ در حرم مطهر رضوی مبنی بر عملیاتی کردن طرح موتور کم مصرف خودرو در راستای دانش‌بنیان شدن بخش‌های مهم و حساس اقتصادی و در چهارچوب کارهایی که باید در زمینه اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی انجام بگیرند و بالاخص حمایت های همه جانبه دولت تدبیر و امید، در گام بعدی این طرح ملی، طراحی و توسعه خانواده موتور برای تولید انبوه و احداث خط تولید در حال اجرا می‌باشد. همزمان با سفر کاروان تدبیر و امید به استان قزوین، عملاً مرحله دوم این طرح ملی وارد مراحل اجرایی می گردد.
بر اساس اخبار واصله، این پروژه که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شده و با پشتیبانی همه جانبه وزارت صنعت، معدن و تجارت به مراحل تجاری سازی و تولید انبوه رسیده است، سرآغاز تحولی اساسی در بخش قوای محرکه صنعت خودرو خواهد شد و با استفاده از آن در خودروهای داخلی شاهد کاهش شدید مصرف سوخت و تولید آلاینده این خودروها خواهیم بود. پیش‌بینی می‌شود با تولید حدود چهار میلیون دستگاه از این خانواده قوای محرکه طی 10 سال و استفاده از آنها در خودروهای داخلی، حدود 39 میلیارد لیتر در مصرف سوخت (نسبت به موتورهای موجود) صرفه‌جویی و از تولید میلیون‌ها تن آلاینده و گاز گلخانه‌ای جلوگیری شود و با این جهش فناوری به استاندارد آلایندگی روز اروپا (یورو 6) دست پیدا کنیم. این خانواده قوای محرکه در سه کلاس توان و با قابلیت استفاده از دو سوخت (بنزین و گاز طبیعی) تولید خواهد شد تا تمام محدوده خودروهای داخلی در کلاس‌های A و B و C را پوشش دهد. میانگین مصرف سوخت این خانواده موتور سه سیلندر با حجم 1000 سی سی کمتر از 5 لیتر در 100 کیلومتر خواهد بود.
آلودگی هوا یکی از اصلی ترین مشکلات محیط زیستی ایران است. بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت سالانه بیش از ۲۶ هزار نفر در ایران به علت آلودگی هوا می‌میرند و ایران از این لحاظ در رتبه شانزدهم مرگ و میر در جهان قرار دارد. بدون شک، اجرایی شدن طرح فوق یکی از راه کارهای اصلی و اثربخش کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها خواهد بود.
پیگیری طراحی بر مبنای نیاز داخل، تحول فناورانه در صنعت خودرو و امکان توسعه و روزآمدی آن با توجه به نیازهای آینده کشور می‌تواند برگ برنده‌ای در دست خودروسازان کشور باشد که با همت بخش خصوصی دانش‌بنیان در حال به ثمر رسیدن است.
در کنار خط تولید این موتورها در شهرک صنعتی کاسپین قزوین، بزرگترین و مجهزترین مرکز توسعه و آزمون قوای محرکه کشور به‌عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه صنعتی نیز احداث خواهد شد که در نوع خود در خاورمیانه بی نظیر بوده و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته علاوه بر پاسخگویی به نیاز داخل، قادر به تامین نیازهای توسعه‌ای منطقه خاورمیانه و غرب آسیا خواهد بود. با راه‌اندازی این مرکز طی ۲ سال آینده و جذب ده‌ها متخصص و مهندس داخلی می‌توان شاهد تحولی جدید در حوزه آزمون و توسعه قوای محرکه و خودرو از موتور تا گیربکس و سیستم‌های انتقال توان گرفته تا کالیبراسیون قوای محرکه و خودرو در کشور بود که ضمن قطع وابستگی به شرکت های اروپایی و فراهم شدن امکان صادرات خدمات فنی مهندسی و با فناوری بالا به سایر کشورها، از خروج میلیون ها دلار ارز از کشور جلوگیری خواهد نمود.

تولید موتورهای یورو6 در ایران کلید خورد

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.