به گزارش «تابناک» بر اساس سندی که تا زمان مرگ شیمون پرز رئیس سابق رژیم اسرائیل مخفی مانده بود و به تازگی منتشر شده است، شیمون پرز در گفتگویی که با روزنامه جروزالم پست داشته، بیان کرده است در حالی که قدرت های جهانی مشغول مذاکره با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور بوده اندف بنیامین نتانیاهو قصد یک حمله فاجعه بار به ایران را داشته که با مخالفت و ممانعت از سوی پرز مواجه میشود.


این سند در حالی منتشر میشود که پیش از این نیز بارها در مورد نقشه ها و نیت های نتانیاهو برای حمله به ایران در برهه های زمانی مختلف گزارش هایی منتشر شده بود، اما نکته حائز اهمیت در این سند آن است که حاکی از تصمیم شوم نخست وزیر رزیم اسرائیل دقیقا در میانه مذاکرات هسته ای دارد.


نتانیاهو که زمانی در سازمان ملل متحد با نشان دادن کارتونی از یک بمب سعی در آن داشت که تصویر و تصور جامعه جهانی نسبت به ایران و واقعیت برنامه هسته ای به شدت مبهم و مخدوش سازد، زمانی که ایران و قدرت های جهانی با یکدیگر بر سر میز مذاکره نشسته و به توافق دست یافتند، از تلاش های خود برای خطرناک نشان دادن ایران منصرف نشد و اعلام کرد که اسرائیل خود اقدامات یکجانبه را در مورد ایران در دستور کار قرار خواهد داد.


اکنون روزنامه جروزالم پست یک روز بعد از مرگ شیمون پرز بار دیگر پرده از نیات شوم و جنگ طلبانه نتانیاهو بر علیه ایران برداشته است و این موضوع به خوبی نشان میدهد که تهدید به جنگ و خشونت از سوی رژیم اسرائیل در منطقه، تنها در حد حرف نیست.


این سند مربوط به آگوست سال ۲۰۱۴ و مربوط به گفتگویی میان خبرنگار روزنامه جروزالم پست و شیمون پرز است که طی آن وقتی خبرنگار از وی سوال میپرسد که مهمترین اقدام خود طی دوران ریاست خود بر رژیم اسرائیل از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ را چه میداند، شیمون پرز اظهار میکند که مهمترین اقدام وی آن بوده است که نتانیاهو را شخصا از حمله به سایت های هسته ای ایران منصرف کرده است.


پرز گفته است: نمیخواهم در مورد این جریان زیاد وارد جزئیات شوم اما من شخصا نتانیاهو را از حمله به ایران منصرف کردم و به وی یادآور شدم که این حمله فاجعه بار خواهد بود. شیمون پرز در همین مصاحبه گفته است که خبرنگار تنها بعد از مرگ وی میتواند این مطلب را منتشر کند.
در حالی که هنوز جزئیاتی در مورد این تصمیم برای حمله به ایران منتشر نشده است، اما میتوان حدس زد که نیت نتانیاهو اجرای عملیاتی شبیه به عملیات اپرا در سال ۱۹۸۱ است که منجر به نابودی رآکتور هسته ای عراق در جنوب بغداد شد.


این سند در صورت صحت میتواند سندی محکم بر جنگ طلبی نتانیاهو در منطقه باشد. سندی که نشان دهنده تهدید زنده رژیم اسرائیل بر علیه صلح و ثبات در منطقه است و نکته جالب آن همانگونه که گفته شد این است که نیت رژیم اسرائیل و نتانیاهو برای حمل به ایران در زمانی رخ داده که ایران و قدرت های جهانی مشغول مذاکره بر سر برنامه هسته ای بوده اند.


آنچه میتوان گفت این است که این بخش از سخنان پرز باید به عنوان یک سند مبنی بر جنگ طلبی اسرائیل و مخالفت سران این رژیم با همه روندهای دیپلماتیک منجر به صلح و ثبات در سازمان ملل مورد استناد قرار گرفته و به ثبت برسد.

سندی که باید بر علیه رژیم اسرائیل در سازمان ملل به ثبت رسد

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.