به گزارش ایسنا، مهدی نویدادهم درباره نقش سند تحول بنیادین در حفظ هویت در دانش‌آموزان و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مدارس اظهار کرد: ویژگی‌های یک دانش‌آموز تراز انقلاب اسلامی در سند تحول بنیادین آمده است؛ اما آموزش و پرورشی که مسوولیت و مأموریت خود را صرفا دانش‌افزایی می‌داند نمی‌تواند حل کننده مشکلات باشد.

وی افزود: از سوی دیگر خانواده‌ها نیز تا زمانی که از آموزش و پرورش، آموزش را مطالبه کنند ما نمی‌توانیم در حل مشکلات اجتماعی سهیم باشیم. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که یک تغییر رویکرد در آموزش و پرورش به وجود بیاید و شاهد چرخش از نظام آموزشی به نهاد تعلیم و تربیتی باشیم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه عوامل بیرونی نیز در این امر موثر هستند، اظهار کرد: به عنوان مثال باید خانواده‌ها همراهی کنند و وقتی به مدرسه مراجعه می‌کنند تنها به دنبال قبولی فرزندانشان در کنکور نباشند. زمانی که این موضوع به یک تقاضای اجتماعی تبدیل شود و همه ما شرایط را باور کنیم و بر روی کاهش آسیب‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری کنیم، می‌توانیم شاهد تحولات مثبتی باشیم.

نویدادهم به نقش معلمان به هویت‌بخشی دانش‌آموزان اشاره کرد و افزود: باید وضعیت معلمان مورد توجه قرار بگیرد و شرایط به گونه‌ای نباشد که یک حقوق معلم دبستان از معلم دبیرستان کمتر باشد و وی مایل به حضور در مقطع ابتدایی نبوده و بخواهد در دبیرستان تدریس کند. این مساله نیازمند وضع قوانین مناسب و توجهات ویژه است.

وی با بیان اینکه معلمان باید آمادگی داشته باشند تا زمینه تربیت‌پذیری دانش‌آموزان را فراهم کنند، ادامه داد: معلم باید به نظر، خواسته، انتخاب و اندیشه دانش‌آموز احترام بگذارد و در فضایی که وی می‌پسندد به گفت‌وگو و تعامل پرداخته و در او اثر بگذارد. این امر مهم زمانی اتفاق می‌افتد که معلم از محبویت لازم برخوردار باشد. معلم محبوب می‌تواند مقبول باشد. باید در انتخاب، توانمندی، آرامش درونی، حقوق و معیشت معلم در آموزش وپرورش دقت شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به برخی مشکلات حوزه نیروی انسانی در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: تخصص و شایستگی‌های معلمی متناسب با نیاز ما توزیع نشده و در برخی رشته‌ها شاهدتراکم معلم و در برخی دیگر شاهد کمبود هستیم. از سوی دیگر عدم توزیع متناسب با نیازهای منطقه‌ای باعث بروز مشکلاتی شده است و وزیر آموزش وپرورش برای حل آن، طرح پذیرش "از بوم برای بوم" را مطرح کرده است.

معلمی که آموزش نبیند نمی‌تواند معلم موفقی باشد

نویدادهم ادامه داد: به روز آوری اطلاعات معلمان نیز کار سخت و پیچیده‌ای است زیرا افراد در مقابل تغییر مقاوم هستند و احساس نیاز نمی‌کنند. در سال‌های اخیر به علت کمبود منابع مالی دوره‌های ضمن خدمت برای معلمان محدود شده و اغلب دوره‌های ضمن خدمت برای معلمان کتب جدیدالتألیف برگزار می‌شود،‌این مشکل باید با همراهی دستگاه‌های مربوطه حل و فصل شود. معلمی که آموزش نبیند نمی‌تواند معلم موفقی باشد.

وی افزود: از سوی دیگر معیشت معلمان دچار مشکلاتی است هرچند در این دولت تلاش شده تا حقوق معلمان افزایش یابد و رتبه‌بندی معلمان تا حدودی به اجرا در بیاید، اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور، حقوق معلمان باید بیش از این باشد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان قشر قانعی هستند و زیاده‌خواه نیستند، گفت: معلم‌ها با حداقل‌ها زندگی می‌کنند و این فرهنگ معلمی در همه جای دنیاست و منحصر به ایران نیست. با این حال دولت و مجلس باید به آموزش و پرورش کمک کنند تا بتوانیم شاهد ارتقای جایگاه معلمان در کشور باشیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.