به گزارش ایسنا، با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها مذاکرات برخی خودروسازان بزرگ جهانی برای تولید محصولات جدید در ایران وارد فاز اجرایی شد. به دنبال این مذاکرات در طول یک سال گذشته پژو با ایران خودرو و سیتروئن با سایپا قرارداد و تفاهمنامه همکاری مشترک را منعقد کردند اما خبری از قرارداد جدید رنو برای گسترش فعالیت‌ها در ایران نبود.

در این شرایط درست در زمانی‌که گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره نحوه فعالیت جدید رنو در ایران مطرح بود این شرکت در اقدامی غیر منتظره از انعقاد قرارداد جدید همکاری با ایران خودرو و سایپا خودداری کرده و ترجیح داد به طور مستقل در ایران فعالیت کند.

البته پیش از این نیز نماینده رنو در ایران تلویحا تهدید کرده بود که اگر درباره شرایط همکاری‌های جدید با ایران خودرو و سایپا به توافق نرسند به طور مستقل در ایران فعالیت خواهند کرد.

در این زمینه ماه گذشته پیمان کارگر درباره زمان انعقاد قرارداد جدید با ایران خودرو و سایپا و احتمال تولید مستقل محصولات رنو در ایران، اظهار کرده بود:" این موضوع بستگی به سیاست ما و نتیجه مذاکرات با شرکای ایرانی (ایران خودرو و سایپا) دارد البته در صورت لزوم به تولید مستقل در ایران خواهیم پرداخت."

در این شرایط این تهدید محقق شده و روز گذشته رنو تفاهمنامه همکاری مشترک برای ایجاد کارخانه جدید خودروسازی را با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) را منعقد کرد. طبق این قرارداد سهم رنو در شرکت جدید ۶۰ درصد و سهم ایدرو، ۴۰ درصد خواهد بود.

به این ترتیب رنو اکثریت سهام را در این شرکت جدید خودروسازی داشته و مالک اصلی خط تولید و کارخانه تولیدی در ایران خواهد بود و می‌تواند فرایند تولید، فروش و خدمات پس از فروش محصولات خود را مستقل از ایران خودرو و سایپا در ایران راه‌اندازی کند.

این اقدام در حالی است که پیش از این رنو از فرایند همکاری مشترک با ایران خودرو و سایپا در طول سال‌های گذشته و نحوه عملکرد دو خودروساز بزرگ داخلی، انتقاد کرده بود. سال گذشته پیمان کارگر اظهار کرده بود:" از نحوه کار شرکای خود (ایران خودرو و سایپا) در خدمات پس از فروش ناراضی هستیم. نمایندگی خدمات پس از فروش خودروساز به ما می‌گوید قطعه تندر ۹۰ موجود نیست در حالیکه قطعه وجود دارد اما شرکای تجاری نمی‌خرند و به نمایندگی نمی‌رسانند بنابراین مشتری ناراضی است".

به گفته وی، " در مواردی شرکت خدمات پس از فروش خودروساز پول ندارد که قطعه را خریده و به نمایندگی خدمات پس از فروش تحویل دهد. با این حال ضعف دوستان (ایران خودرو و سایپا) در این حوزه نباید باعث ایجاد مشکل در خدمات پس از فروش محصولات رنو در ایران شود".

در این شرایط با توجه به تفاهمنامه منعقد شده با ایدرو، رنو می‌تواند فرایند تولید، فروش و خدمات پس از فروش محصولات خود را بدون مشارکت ایران خودرو و سایپا و با مدیریت مستقیم خود در ایران ایجاد کند.

کارشناسان معتقدند اگر رنو این فرایند را براساس استانداردهای فعالیت خود در اتحادیه اروپا در ایران مستقر کند، اقدام مثبتی بوده و به نفع مصرف‌کنندگان ایرانی خواهد بود.

در آن صورت رنو به رقیبی برای ایران خودرو و سایپا تبدیل شده و می‌تواند با انتقال تکنولوژی و استقرار سیستم نوین تولید، فروش و خدمات پس از فروش در ایران فرایندهای جاری در صنعت خودروی ایران را به نفع مشتریان ایرانی، ارتقا دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.