به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ با همه این احوال اما، متاسفانه پیدا کردن عشق کار ساده ای نیست. چرا و چطور دو نفر جذب یکدیگر می شوند؟

در این مطلب برای پیدا کردن پاسخ این سوال لابه لای دلایلی که محصول تحقیقات روانشناسان طی سال‌های گذشته است کنکاش شده. و خب در این فرایند به افسانه هایی برخوردیم که اتفاقا در واقعیت هم نمود پیدا کرده اند.

حالا با این دلایل که به لحاظ روانشناسی می گویند شما عاشق شده اید یا در شرف یک قصه عاشقانه قرار گرفته اید بیشتر آشنا شوید. دلایلی که مجموعی از تحقیقات به روز شده در طول سالیان گذشته است؛

1- آیا اخیرا به مراقبت از محیط زیست زیادی اهمیت می دهید...

اینکه از حامیان محیط زیست باشید اتفاق بسیار ساده ای است اما موضوع وقتی جدی می شود که در این زمینه پیگیری های جدی انجام بدهید.

یک تحقیق در سال ۲۰۱۶ نشان داده است ، زنان و مردانی که وسایل سازگار با محیط زیست ابتیاع می کنند، به رابطه های پایدار علاقه مند هستند. این در حالیست که همین تحقیقات می گوید افرادی که به خرید وسایل لوکس تمایل بسیاری دارند معمولا روابط سطحی دارند که به همین دلیل می تواند کوتاه هم باشد.

2- آیا شما بی تفاوت رفتار می کنید؟

یک تحقیق در سال ۲۰۱۴ نشان می دهد که مردان بیشتر جذب زنانی می شوند که در برابر سوال های آنها بی تفاوتی و بی حوصله گی نشان می دهند! هر چند این نتیجه در برخی شرایط بخصوص مصداق پیدا می کند.

همین تحقیق نشان می دهد مردان به این دسته از خانم ها بیشتر احساس تعهد می کنند و چه بسا آنها را به عنوان شریک زندگی شان انتخاب خواهند کرد.

لازم به ذکر است با وجود اینکه ممکن است مردان نسبت به خانم هایی که به آنها بی تفاوتی نشان داده اند بیشتر جذب شوند اما در عین حال آنها کمتر دوست خواهند داشت. افسوس که عشق داستان پیچیده ای دارد!

3- آیا چهره شما واکنش خوبی نشان می دهد؟

شادی به طور کلی در زنان فاکتور جذابی است. اما این موضوع درباره مردان مصداق پیدا نمی کند.

یکی از آزمایش های انجام شده محققان بر روی بیش از هزار نفر در سال ۲۰۱۱ به این ترتیب بود که عکس های این افراد به جنس مخالف نشان داده شد و از آنها اینطور سوال شد که چه جذابیتی در چهره کسانیکه عکسشان در برابر آنها قرار دارد می بینند.

نتیجه نشان داد از نظر مردان بیشتر زنانی جذاب بودند که در تصویر چهره خوشحالی داشتند و البته زنانی کمتر مورد توجه قرار گرفتند که چهره شان در عکس مغرور بود.

در طرف مقابل اما وقتی عکس مردان را برابر زنان قرار دادند ، به نظر خانم ها مردهایی که چهره مغرور داشتند بیشتر جذاب بودند و در برابر آنها آقایانی که چهره خوشحالی داشتند کمتر مورد توجه قرار گرفتند.

نکته جالب توجه اینکه، نشان دادن شرم چه در بین مردان و چه در بین زنان بسیار فاکتور جذابی بود.

4- آیا از زبان بدنتان استفاده می کنید؟

دنبال عشق می گردید؟ خب خودتان را در موقعیت جدیدی قرار بدهید.

زبان بدنتان را به کار بگیرید و پزهای فعلی تان را بسط بدهید. یادتان باشد موقع صحبت کردن بیشتر از حرکات دست تان استفاده کنید.

در یک تحقیق که در سال جاری انجام شده است. تعدادی از زنان و مردان با هم دیدار کردند. نتیجه نشان داد ، افراد برای بار دوم ترجیح می دادند کسانی را ملاقات کنند که در دیدار ابتدایی حین حرف زدن بیشتر از زبان بدنشان مانند حرکت دادن دست ها استفاده می کرده اند تا کسانیکه بدون هیچ حرکتی فقط روی صندلی نشسته بودند.

در همین تحقیق ، وقتی تصاویر پروفایل افراد به دیگران نشان داده شد ، آن عده که در عکس ها فیگورهای بهتری داشتند ، بیشتر مورد توجه قرار گرفتند.

5- آیا شما زیادی شبیه یکدیگر هستید؟

تحقیقات چند دهه نشان می‌دهد کلیشه‌ای که می‌گوید تفاوت‌ها باعث جذب افراد به یکدیگر می‌شود اشتباه است. همین تحقیقات می‌گوید زوج‌هایی که تمایلات گسترده آنها شبیه یکدیگر است، مثلا به لحاظ شخصیتی مشابه هم هستند، خیلی بیشتر می‌توانند در زندگی روزمره در مسیر یکسانی پیش می‌روند.

همین مساله باعث می‌شود دو طرف خیلی بهتر بتوانند همدیگر را درک کنند.

6- آیا شما برای دو دقیقه در چشمان یکدیگر خیره می‌شوید؟!

یکی از استادان روانشناسی دانشگاه ماساچوست از ۷۲ دانشجوی دوره لیسانس که اتفاقا همدیگر را نمی‌شناختند خواست تا به صورت جفت برای مدت دو دقیقه در چشمان هم نگاه کنند. این یک تحقیق بود.

کمی بعد افرادی که مورد مطالعه قرار گرفتند اظهار داشتند آنها نسبت به طرف مقابل خود علاقه پرشوری را احساس کرده‌اند.

بر همین اساس گزارش‌های علمی امریکا می‌گوید برقراری ارتباط چشمی در دوره‌های زمانی طولانی ، می‌تواند افراد را درگیر یک احساس قوی نسبت به طرف مقابلشان کند و در واقع عشقی را در آنها نسبت به فردی بوجود بیاورد که شاید قبلا هرگز او را ندیده باشند.

7- آیا شما توجه می‌کنید و البته توجه هم می‌بینید؟

شروع و البته رشد کردن یک رابطه به شکل قابل توجهی به این موضوع وابسته است که چطور شما و طرف مقابلتان به یکدیگر توجه می‌کنید.

تحقیقاتی که بیش از ۴۰ سال بر روی زوج‌ها انجام شده است نشان می‌دهد ، نشان می‌دهد موضوع بر سر شکل توجه کردن است.

به عنوان مثال وقتی یک خانم با اشاره به همسرش پرنده فنچی را نشان می‌دهد که در نزدیکی درخت روی زمین نشسته ،‌همسر او می‌تواند بدون توجه به اشاره خانم از موقعیت دور شود یا اینکه با بانویش همراه شود و در برابر علاقه او از خود شور و اشتیاق نشان بدهد. بنا بر تحقیقات نتیجه توجه نشان دادن به اشارات یکدیگر می‌تواند متناوب باشد: در یکی از تحقیقات مربوط به ازدواج ، زوج‌هایی که بعد از ۶ سال از هم طلاق گرفته‌اند در ۳۳ درصد مواقع به اشارات همسران خود توجه نشان داده‌اند. این درحالیست که زوج‌هایی که همچنان با هم زندگی می‌کنند در ۸۷ درصد مواقع به این اشارات از سوی طرف مقابل خود توجه نشان داده‌اند.

8- آیا همسر شما شبیه پدر یا مادرتان است؟

یک روانشناس دانشگاه اس تی _ اندرو به همراه همکارانش متوجه شدند ، مردم جذب افرادی می‌شوند که به لحاظ موها و ابرو شبیه پدر و مادر جنس مخالف هستند. نتیجه تحقیقات این افراد می‌گوید: زنانی که از پدر و مادرهای بالای ۳۰ سال متولد شده‌اند نسبت به زنانی که والدین جوان‌تر(زیر ۳۰ سال) داشته‌اند بیشتر جذب چهره مردانی می‌شوند که سن بالاتری داشته باشند و کمتر به مردان با صورت جوان‌تر توجه نشان می‌دهند. مردها اما بخصوص اگر خیال ازدواج داشته باشند در همین رابطه تحت تاثیر شرایط سنی مادران خود ،‌چهره همسران آینده‌شان را ارزیابی و انتخاب می‌کنند و کمتر تحت تاثیر پدران خود قرار می‌گیرند.

9- آیا ظاهر شما به اندازه طرف مقابلتان خوب یا بهتر از آن است؟

در تحقیقاتی که در سال ۱۹۹۶ انجام شد، جاذبه ظاهری افراد مورد بررسی قرار گرفت و انتخاب شدند و با هم دیدار کردند. سپس بابت میزان رضایتندی‌شان مورد پرسش قرار گرفتند.

در پاسخ، آن دسته افرادی که به لحاظ ظاهری جذاب تر بودند در قضاوت کردن دیگران بسیار سختیگرانه رفتار کردند ،‌حتی اگر در مواقعی با طرف مقابل خود به لحاظ میزان جذابیت برابری می‌کردند. با این حال افراد هر چه جذاب‌تر بودند ،‌میزان رضایتندی‌شان هم از دیدار با طرف مقابل کمتر می‌شد.

البته این موضوع بیشتر شامل افرادی می‌شد که بیش از حد جذاب بودند. بر طبق فرضیه تطبیق ما بیشتر جذب افرادی می‌شویم که به همان اندازه که خودمان جذاب هستیم آنها هم جالب توجه به نظر می‌رسند.

منبع: بیزینس اینسایدر

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.