دکتر مهدی ایاز گفت: اهدای پوست در استان از سال ۹۲ شروع شده و طی این مدت بیش از ۱۵۰ نفر از مرگ نجات یافته اند و در همین خصوص از مردم خواستاریم هنگام دریافت کارت اهدای عضو، گزینه پوست را نیز انتخاب کنند.

وی افزود: متاسفانه با وجود فرهنگ سازی ها، در حال حاضر بانک پوست استان خالی است و از خانواده های افرادی که دچار مرگ مغزی می شوند خواستاریم از اهدای پوست به بیماران دچار سوختگی دریغ نکنند چرا که عدم تامین پوست مورد نیاز برای برخی از این افراد، برابر با مرگ آنهاست.

جراح سوختگی بیمارستان امیرالمومنین(ع) گفت: با وجود دیدگاه های غلط و نگرانی های موجود، پوستی که از بیمار مرگ مغزی برداشته می شود بسیار نازک بوده و تنها از قسمت های ران، ساق پا، پشت ساق و پشت تنه به صورت سطحی جدا می شود.

دکتر ایاز ادامه داد: با توجه به اینکه اکثر افراد دچار سوختگی، جوان هستند و در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی به سر می برند، عدم درمان به موقع و صحیح، زندگی آنها را تا پایان عمر بی کیفیت می کند، در حالی که با درمان مطلوب، درصد بالایی حتی می توانند در آینده به اشتغال خود ادامه دهند.

وی یادآور شد: با توجه به اهمیت اهدای پوست و نیاز مبرم بیمارستان سوختگی امیرالمومنین(ع) شیراز به پوست برای درمان بیماران دچار سوختگی شدید، فرهنگ سازی در این خصوص ضروری است.

این جراح سوختگی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: روش استاندارد برای درمان سوختگی های عمیق، جداکردن قسمت هایی از بافت آسیب دیده از بدن است به طوری که سطوح سوخته با پوست سایر اعضای بیمار که سالم بوده، پوشانده می شود.

دکتر ایاز افزود: در این روند پوست سالم را از بدن بیمار بسیار نازک برمی داریم به طوری که محل موجود طی ۲ تا ۳ هفته بدون ایجاد گوشت اضافه، بهبود می یابد. در سوختگی وسیع برای نجات جان بیمار، بافت های سوخته باید بسیار سریع از بدن جدا و محل های زخمی با پوست سالم پوشانده شود چرا که این بافت ها می تواند با ترشح سموم، کل سیستم بدن را تحت تاثیر قرار دهد و در برخی موارد حتی کشنده باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: بافت سوخته و مرده به دلیل عدم خون رسانی می تواند محل رشد و تکثیر باکتری ها و قارچ ها باشد و برای نجات بیمار با درصد بالای سوختگی، باید در اولین فرصت در صورت ثبات علایم حیاتی، طی یا چند مرحله کلیه بافت های سوخته با جراحی در اتاق عمل، خارج و یا تراشیده و سطوح آسیب دیده همزمان با پوست سالم پوشانده شود.

دکتر ایاز ادامه داد: در این خصوص مناسب ترین جایگزین برای زخم ها، پوست خود بیمار است اما در سوختگی های بسیار وسیع به علت وضعیت موجود مجبور به پوشاندن زخم های تراشیده شده با پوست فرد دیگر هستیم که خوشبختانه در سال های اخیر روند اهدای پوست در استان با پیگیری های دانشگاه علوم پزشکی شیراز بهتر شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در مورد اهدای پوست پس از کسب رضایت از همراهان بیمار دچار مرگ مغزی، پوست به صورت بسیار نازک و در حد خراش برداشته شده و به بانک مربوطه واقع در بیمارستان سوختگی امیرالمومنین(ع) منتقل می شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.