به گزارش تسنیم، آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره یاد یار مهربان روز پنجشنبه ۸ مهر ماه با حضور ۳۰۰ دانش آموز دختر برگزیده مسابقه در تالار ایوان شمس برگزار شد.


حسینی: درس خواندن همه چیز نیست

سید مجید حسینی، مدیرعامل موسسه نشر شهر که مسئولیت برگزاری این طرح را به عهده داشت، عنوان کرد: متاسفم که اعلام کنم 50 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ایران بیکار هستند. چه کاری می‌شود کرد که مدرک فایده‌ای داشته باشد؟ جواب این است که نباید فقط درس خواند. اگر بین دانشجویان نظرسنجی کنید مشاهده می‌کنید که بسیاری از دانشگاه رفتن پشیمان هستند. زندگی کردن غیر از درس چیزهای دیگری هم می‌خواهد.

حسینی درباره جشنواره یاد یار مهربان گفت: بررسی‌ها نشان می‌داد که بچه‌ها در مدارس کتاب نمی‌خوانند. با وجودی که کتاب‌ها در دوره‌های گذشته به مدارس اهدا می‌شد اما در طرح جدید به دنبال این بودیم که دانش آموز کتابی را دریافت کند که دوست دارد.

وی افزود: پس از مشورت با معلم‌ها به این نتیجه رسیدیم که کتاب خواندن برای لذت بردن است اما لذتش مثلاً با کارتون دیدن فرق دارد و لحظه‌ای نیست. دوم اینکه کتاب باید به درد بخورد برای همین فعالیت‌هایی تعریف کردیم. همین فعالیت‌ها آینده بچه‌ها را می‌سازد. به این نتیجه رسیدیم که در جشنواره یاد یار مهربان بچه‌ها باید انتخاب کنند.

مدیرعامل موسسه نشر شهر درباره نتایج اجرای متفاوت جشنواره یاد یار مهربان تصریح کرد: در این دوره 600 هزار کتاب به داش‌آموزان اهدا شد که هیچ ربطی به کتاب‌های اهدایی سال‌های قبل نداشت. پس از اهدای کتاب‌ها از بین 180 هزار شرکت‌کننده 13 هزار نفر در جشنواره شرکت کردند و 300 نفر کارهای بهتری ارائه کردند و برگزیده شدند.

وی با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید نیز این طرح برگزار می‌شود، عنوان کرد: در دوره آینده با اضافه شدن یک پایه تحصیلی پیش‌بینی می‌کنیم حدود 300 هزار نفر در جشنواره یاد یار مهربان کتاب دریافت کنند.

حسینی در پایان گفت: جمعی که اینجا حضور دارند جمع موفق جشنواره هستند. از شما و معلم‌هایتان و همه کسانی که همراهی کردند تشکر می‌کنم. امیدوارمسال بعد که قرار است 600 نفر در اختتامیه حضور یابند باز هم 300 نفر از آنها شما باشید.

رامبد جوان: اولین کتابی که خواندم، «تن تن» بود

رامبد جوان، کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون با حضور در این مراسم دقایقی برای دانش آموزان صحبت کرد و گفت: افتخار این را داشته‌ام که از کودکی با موضوع کتابخوانی رفیق باشم. خدا را شکر در خانواده‌ای بزرگ شدم که با کتاب عجین بودند. اولین کتابی که خواندم و با آن خیلی کیف کردم، «تن تن» بود.

وی ادامه داد: باشگاه آرزوهای بزرگ الان بیش از 12 هزار عضو دارد و قرار است کارهای مهمی در حوزه کتاب انجام دهیم. در باشگاه آرزوهای بزرگ و باغ کتاب پروژه‌هایی داریم که در آینده از آنها باخبر می‌شوید.

جوان درباره کتابخوانی گفت: کتاب خواندن از بهترین کارهای جهان است، خواهش می‌کنم از آن غافل نشوید. به عنوان یک دوست می‌توانم بگویم با زندگی‌تان کیف کنید، جسارت داشته باشید و به این فکر نکنید که دیگران چه می‌گویند.

معاون وزیر آموزش و پرورش: کتابخوانی کلید دانایی است

حمیدرضا کفاش، معاون وزیر آموزش و پرورش یکی دیگر از حاضران در مراسم بود. کفاش با تشکر از همکارانی که در اجرای یاد یار مهربان کمک کردند، بیان کرد: این حرکت پسندیده‌ای است که جواب داد و با رفع اشکالات جزئی به صورت کامل‌تر انجام می‌شود. امیدوارم بتوانیم این کارهای خوب را در کشور گسترش دهیم.

وی اضافه کرد: آسان‌ترین کار تجهیز کتابخانه است، اما اتفاق مهم‌تر کتابخوانی است. ما معمولاً اولی را شروع می‌کنیم چون آسان‌تر است. اتفاقات خوبی هم افتاده و الان به ازای هر دانش‌آموز حدود 10 کتاب غیردرسی در کتابخانه‌های مدارس هست و نسبت به گذشته رشد مناسبی داشتیم. یکی از عوامل این رشد یاد یار مهربان است. اما مهم‌ترین مسئله کتابخوانی است و تغییر رویکرد یاد یار مهربان با این نگاه است.


معاون وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه امروز در خیلی از جاهای دنیا روی نظام آموزشی غیررسمی تاکید دارند، گفت: نظامی که امر و نهی ندارد و با اوقات فراغت کار دارد و در توسعه فکری افراد نقش‌آفرین است. البته برنامه‌های فوق برنامه باید در کنار آموزش رسمی قرار بگیرد و هر دو نوع آموزش جای خودشان را دارند.


کفاش تصریح کرد: نقش مطالعه غیر قابل انکار است و می‌توانیم کتابخوانی را کلید دانایی بدانیم. جامعه کتابخوان نیروهای توسعه‌یافته تحویل جامعه می‌دهد و نیروهای توسعه‌یافته باعث پیشرفت کشور می‌شوند.

صلاحی: آموزش و پرورش نیاز به کمک دارد

محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری هم سخنانش را با تشکر از دانش آموزان برگزیده طرح یاد یار مهربان آغاز کرد و گفت: مردم ما از شهرداری‌ها مطالبه کار فرهنگی می‌کنند. در کلانشهرهای پیشرفته این اتفاق سال‌ها پیش آغاز شده بود و لازم بود شهرداری تهران هم در کنار خدمات اجتماعی‌اش، کارهای فرهنگی را آغاز کند.

وی افزود: خوشبختانه در زمان مدیریت جهادی شهردار تهران این اتفاق افتاد. امروز سازمان فرهنگی هنری 85 کتابخانه‌ای که داشت به 350 کتابخانه رسانده است. پروژه باغ کتاب هم در عباس‌آباد مشغول آماده‌سازی است که از پروژه‌های عظیم شهرداری به حساب می‌آید. باغ کتاب 65 هزار متر فضای مسقف دارد و از بزرگترین فروشگاه کتاب که در آمریکاست هم بزرگتر است. اینها گوشه‌ای از خدمات فرهنگی شهرداری تهران است.

رئیس سازمان فرهنگی هنری ادامه داد: از وزارت آموزش و پرورش تشکر می‌کنم که در یاد یار مهربان همکاری خوبی با ما داشتند. از آموزش و پرورش شهر تهران و معلمان مدارس تهران هم سپاسگزارم. اما تشکر اصلی و ویژه از شما دانش آموزان است که در این طرح شرکت کردید.

صلاحی تصریح کرد: از شهرداری‌های کشور درخواست می‌کنم به کمک آموزش و پرورش بیایند، چون به تنهایی از عهده بار سنگینی که به عده‌اش است، بر نمی‌آید. آموزش و پرورش با یک میلیون معلم و 12 میلیون دانش‌آموز نیاز به کمک دارد و هر چقدر در آموزش و پرورش هزینه کنیم، سرمایه‌گذاری است. از دکتر حسینی و دوستانشان در نشر شهر کمال تشکر را دارم و امیدوارم یاد یار مهربان در سال‌های آینده هم با حداکثر توان برگزار شود.

اهدای تندیس جشنواره و سکه تمام بهار آزادی به برگزیدگان، پایان‌بخش این جشن بود. آرمینا خدابنده، ملیکا سادات حسینی، صوفیا صاحبی، فاطمه و سمیه محمدی، مهتاب ایلکار، نازنین حسینی و... تعدادی از برندگان یاد یار مهربان بودند که در بخش‌های گوناگونی مثل کتاب سازی و خلاصه‌نویسی، طراحی پوستر، طراحی جلد، ساخت کتاب گویا و... شرکت کرده بودند.

در سیزدهمین جشنواره یاد یار مهربان بر خلاف دوره‌های پیشین به جای اهدای کتاب به کتابخانه‌ها کتاب به خود دانش آموز اهدا شد و دانش آموزان مقاطع هفتم و هشتم مجاز بودند تا سقف بیست هزار تومان کتاب از میان کتاب‌های مورد تأیید وزارت آموزش‌وپرورش انتخاب کنند که در این دوره 130 هزار دانش‌آموز در جشنواره شرکت و کتاب دریافت کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.