به گزارش تسنیم، حذف نام شهید فهمیده از کتاب هدیه‌های آسمانی پایه ششم خبری بود که مایه تعجب بسیاری از افراد و صاحب‌نظران تعلیم و تربیت شد. سال‌های گذشته درس پانزدهم کتاب هدیه‌های آسمانی پایه ششم با عنوان «رهبران کوچک» به معرفی شهید حسین فمهیده به دانش‌آموزان می‌پرداخت و با اشاره به جمله معروف امام خمینی(ره) درباره این نوجوان شهید آمده بود: رهبر ما آن طفل ۱۳ ساله‌ای است که با قلب کوچک خود با نارنجک خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم کرد. این جمله درباره شهید حسین فهمیده است، او با این شجاعتش جاودانه شد و روز شهادتش را به نام روز بسیج دانش‌آموزی گرامی می‌داریم.

در کتاب هدیه‌های آسمانی پایه ششم در سال تحصیلی ۹۵-۹۶ درس «رهبران کوچک» حذف و به جای آن درس «سرزمین‌های همیشه سبز» اضافه شده است. در این درس به بازدید دانش‌آموزان از مناطق عملیاتی جنوب در قالب اردوهای راهیان نور اشاره شده است و نام شهیدانی همچون شهید همت، زین الدین، بهنام محمدی، علی صیاد شیرازی، حسن باقری،‌ مهدی باکری، ابراهیم همت و مصطفی چمران ذکر شده است اما نام شهید فهمیده و جمله امام خمینی (ره) راجع به او خذف شده بود.

این اقدام عجیب آموزش وپرورش برای بسیاری از خانواده‌ها و کارشناسان تعلیم و تربیت سؤال برانگیز بود به گونه‌ای که برخی تحلیل‌ها این موضوع را با یادداشت یکی از رسانه‌های اسرائیلی مبنی بر ضرورت حذف درس شهید فهمیده از کتاب دانش‌آموزان ایرانی مرتبط می‌دانستند.

مسئولان آموزش‌وپرورش در پاسخ به این انتقادها ضمن رد تعمد در این اقدام اعلام کردند که شهیده فهمیده و جمله تاریخی امام خمینی‌(ره) درباره وی به کتاب هدیه‌های آسمانی پایه ششم بازخواهد گشت.

رضا ناجی از کارشناسان آموزش و پرورش با اشاه به اینکه ۳۴۵ عنوان مطلب در رابطه با دفاع مقدس در کتاب‌های درسی داریم و شهید فهمیده نیز در چند کتاب درسی از جمله کتاب فارسی سوم دبستان به دانش‌آموزان معرفی شده است،گفت‌:‌ در صفحه ۸۸ کتاب هدیه‌های آسمانی پایه ششم و در بخش مربوط به تمرین‌ها از دانش‌‌آموز سؤال شده است که چه شباهتی میان رفتار حضرت قاسم (ع) و حسین فهمیده وجود دارد؟

وی افزود: ۳۳ هزار و ۶۰۰ دانش‌آموز شهید داریم که باید تلاش شود آنها را نیز به دانش‌آموزان معرفی کنیم و حذف درس شهید فهمیده به معنای بی‌توجهی مؤلفان کتاب‌های درسی به مفاهیم ایثار و شهادت نیست.

در همین رابطه محمود امانی طهرانی مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی آموزش وپرورش گفت: از معلمان می‌خواهیم در هنگام تدریس درس سرزمین‌های همیشه سبز پاراگراف مربوط به شهید فهمیده را برای دانش‌آموزان بازگو کنند و آنها نیز این پاراگراف را به به صورت دستی در کتاب درسی خود یادداشت کنند و عنوان درس هم به ترکیبی از رهبر کوچک و سرزمین‌های همیشه سبز تغییر می‌یابد و طی بخشنامه‌ای آن را به ادارات آموزش وپرورش استان‌ها ابلاغ خواهیم کرد.

وی افزود:‌ در سال‌های آینده نیز مبحث مربوط به شهید فهمیده در کتاب هدیه‌های آسمانی پایه ششم چاپ خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.