به گزارش تسنیم ، محمدرضا فرقانی پنجشنبه شب در سلسله نشست بین‌المللی با محوریت روابط اقتصادی ایران و آسیای مرکزی در دانشگاه آزاداسلامی گنبدکاووس اظهار داشت: روابط یک دایره وسیع است که دارای ابعاد مختلف است و آنچه مدنظر است، روابط اقتصادی بوده و به تجربه ثابت شده که رشد اقتصادی محور رشد همه ابعاد است.

وی افزود: اگر امروز کشورهایی مانند ژاپن، آمریکا و غیره به رشد و توسعه رسیدند محور و زیربنای آنان، توسعه اقتصادی بوده و در روابط بین‌الملل نیز رابطه اقتصادی حرف اول را می‌زند و امروز دنیا و جهان به سمت مسائل اقتصادی در حال حرکت است.

مشاور امور پارلمانی و مجلس وزارت امور خارجه ادامه داد: آنچه برای گنبدکاووس و استان گلستان در روابط ایران و آسیای مرکزی اهمیت دارد به علت مرز مشترک کشور ترکمنستان با گنبدکاووس است و ترکمنستان دروازه ورودی چه از طریق آبی و چه از طریق زمینی به آسیای مرکزی است.

فرقانی اظهار کرد: آسیای مرکزی شامل ۵ کشور ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان است و به علت قرار گرفتن در مرکز قاره آسیا به آسیای مرکزی معروف شده است.

وی اظهار داشت: ایران در جایگاه ویژه قرار دارد به شکلی که از غرب با خاورمیانه از شمال شرق با آسیا و از جنوب با خلیج فارس همسایه است و از طرف دیگر از طریق ترکیه با اروپا در ارتباط است.

مشاور امور پارلمانی و مجلس وزارت امور خارجه افزود: ۸۰ سال است که منابع و انرژی خلیج فارس به بهره‌برداری رسیده و خلیج فارس به تنهایی از طریق نفت خام ۳۰ درصد از انرژی دنیا را فراهم می‌کند و اگر منابع گاز را نیز اضافه کنیم این درصد افزایش می‌یابد.

وی درباره مجاورت ایران با آسیای مرکزی اظهار داشت: مجاورت ما با آسیای مرکزی از طریق ترکمنستان موقعیت خاصی را به ایران بخشیده اما متاسفانه نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم به صورتی که حجم روابط اقتصادی ما با آسیای مرکزی یعنی این ۵ کشور تنها ۵ میلیارد دلار است که بیشترین آن با ترکمنستان حدود ۳.۷ میلیارد دلار است در صورتی که حجم روابط ما تنها با کشور ترکیه ۲۰ میلیارد دلار است و باید ظرفیت ما در آسیای مرکزی افزایش یابد.

فرقانی اضافه کرد: کشور ترکمنستان به عنوان یک کشور همسایه تنها کشوری است که اشتراکات زیادی از لحاظ فرهنگی و تاریخی با ما دارد و این می‌تواند به عنوان یک فرصت در استحکام روابط دو کشور مؤثر باشد.

وی گفت: متأسفانه در ۳ سال اخیر روابط ما با این کشور مناسب نبوده و در این مدت تنها یک نشست برگزار شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.