به گزارش فارس مقامات عربستان سعودی پس از ۲ روز سکوت در برابر قانونی که می‌تواند به تعقیب قضایی آنها در آمریکا منجر شود، با لحنی تند از آمریکایی‌ها خواستند که عقلانی برخورد کنند.

طرح شکایت خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر از دولت عربستان سعودی روز چهارشنبه ۷ مهر ماه (۲۸ سپتامبر)، بعد از رأی مثبت قانونگذاران هر دو مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا به لغو وتوی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا به قانون تبدیل شد.
این قانون به دادگاه‌ها اجازه می‌دهد هنگام وقوع حمله تروریستی در داخل خاک آمریکا مصونیت قضایی حاکمیتی که دولت‌های خارجی بطور سنتی از آن برخوردار هستند را برای دولت یا دولت‌های مظنون به مشارکت در چنین حملاتی لغو کنند.

در حالی که در متن قانون اشاره‌ای به «حملات 11 سپتامبر» یا دولت عربستان سعودی نشده، هدف اصلی قانونگذاران آمریکایی از ارائه آن، فراهم کردن امکان تعقیب قضایی مقام‌های عربستانی دخیل در این حملات است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان «واس»، وزارت خارجه عربستان در واکنش به این ماجرا گفته قانون جدید کنگره آمریکا برای ایجاد امکان شکایت از مقامات سعودی، باعث نگرانی کشورهایی است که نسبت به تضعیف قواعد مصونیت سیاسی اعتراض کرده‌اند.

مقامات ریاض که پیش از این با تهدید سازمان ملل متحد به قطع کمک‌های مالی توانسته بودند نام خود را از میان رژیم‌های کودک‌کُش خارج کنند، این‌بار هم رویه‌ای تهدیدآمیز در پیش گرفته‌اند.

وزارت خارجه عربستان گفته «امیدواریم عقلانیت غالب شود و کنگره آمریکا گام‌های لازم برای پرهیز از رویارویی با عواقب وخیمی که احتمال دارد در پی اجرای قانون جاستا بیاید را بردارد.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.