به گزارش ایرنا، این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که دو کشور در خصوص استقرار سامانه موشکی تاد در کره جنوبی دچار اختلاف شدیدی هستند و تاکنون نتوانسته اند مشکلات خود را در این خصوص حل و فصل نمایند.
حادثه غرق شدن سه ماهیگیر چینی شب گذشته (پنجشنبه) در آبهای منطقه انحصاری اقتصادی کره جنوبی رخ داد و به دنبال آن این کشور اعلام کرد قایق ماهیگیری به طور غیرقانونی وارد این آبها شده است.
گشت ساحلی کره جنوبی امروز جمعه در بیانیه ای خاطرنشان کرد که ماموران این گشت قصد ورود به این قایق ماهیگیری چینی را داشته اند که با مقاومت شدید خدمه مواجه شده اند.
اتفاق در شرایطی افتاد که به گزارش خبرگزاری یونهاپ، ماموران پس از ورود به کشتی متوجه شدند که خدمه کشتی خود را در موتورخانه حبس کرده اند.
گزارش حاکی است که به علت نامعلومی در موتورخانه آتش سوزی رخ داده و ماموران کره ای توانسته اند جان ۱۴ نفر را نجات دهند اما با اجساد سه نفر روبرو شده اند که بر اثر استنشاق دود در موتورخانه کشتی جان باخته اند.
این کشتی ماهیگیری 102 تنی بوده و به گفته ماموران کره ای به طور غیرقانونی وارد آبهای منطقه شده و مجوز حضور در منطقه انحصاری اقتصادی کره را نداشته است.
گشت ساحلی کره جنوبی در بخشی از بیانیه خود آورده است: پس از مشاهده این قایق خواستار اعلام هویت توسط سرنشینان آن شدند اما ماهیگیران درصدد گریز از منطقه بوده و مقاومت نشان داده اند.
از سوی دیگر گزارش شده که کنسول چین هم به منطقه اعزام شده و ضمن ابراز نگرانی از این رویداد بر پیگیری دقیق ماجرا و بررسی های بیشتر تاکید کرده است.
به رغم نگرانی های چین از این بابت، کره جنوبی اعلام کرده است که قایق های ماهیگیری چین به کرار به طور غیرقانونی وارد آبهای این کشور می شوند که این حضور طی ماههای گذشته با شدت بیشتری همراه بوده است.
کره جنوبی تصریح کرده که این کشتی ماهیگیری به طور عیرقانونی دو هزار و 200 کیلوگرم ماهی در آبهای این کشور صید کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.