به گزارش ایسنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در سیزدهمین همایش دادستان‌های سراسر کشور در مشهد مقدس اظهار داشت:قایت شریعت، تعلیم و تزکیه جامعه و عدالت اجتماعی و در این میان باید دید که چه تعریفی از دولت یا حکومت اسلامی می‌خواهیم داشته باشیم. در واقع آیا حکومت فقط رفاه اجتماعی را بر عهده دارد یا اینکه مبتنی بر هدایت است.

وی افزود:مسئله اصلی دولت مدنظر ما بحث هدایت است و رسالت نظام مبتنی بر دین این است که بر اساس آنچه در سیره ائمه اطهار نیز آمده است محوریت هدایت در جامعه دینی قایت شریعت است و قایت شریعت همان هدایت جامعه به سمت کمال است.

تولیت آستان قدس رضوی درباره مفهوم امت در حکومت اسلامی گفت: امت نباید ایستا باشد و عنصر حرکت و پویایی از عناصر اصلی امت است. همچنین عنصر دیگر امام و مقتدی امت است؛ پس جامعه اسلامی هدف دارد و آن هدف هدایت است.

رئیسی ادامه داد: تمام اجزا اگر در نظام اسلامی بر این مبنا حرکت کنند به نقطه‌ای که جامعه در رفاه باشد، عدالت اجتماعی اجرا شود و تمام ظرفیت‌های جامعه بروز و ظهور کند می‌رسیم.

وی با بیان اینکه بخش‌های و دستگاه‌های مختلفی موضوع هدایت را رقم می‌زنند، گفت: اساس این است که هر فرد در جامعه اسلامی موظف می‌شود که در جامعه اسلامی آمر به معروف و ناهی از منکر باشد و در واقع طرح نظارت همگانی بر عملکرد صحیح در جامعه در راستای هدایت انجام شود.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: همانطور که رئیس قوه قضائیه گفته‌اند این تعداد زندانی زیبنده نظام اسلامی نیست و من نیز می‌گویم این میزان پرونده و آسیب‌های اجتماعی نیز زیبنده نظام اسلامی نیست.لذا اگر نظام و دولت، دولت هدایت است برای کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی باید دولتمردان و مسئولان بیندیشند.

رئیسی بیان کرد: آسیب‌های اجتماعی به مرور زمان تبدیل به جرم می‌شود لذا باید دید چه کار باید کرد که آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا کند و ناهنجاری‌ها به هنجارهایی که مبتنی بر ارزش‌های اسلامی است تبدیل شود.

وی با بیان اینکه این میزان ناهنجاری اجتماعی در جامعه مبتنی بر فرهنگ دینی زیبنده نیست، گفت: نگاه‌های بخشی، مقطعی، زودگذر و بدون نگاه اساسی و مبنایی سبب این ناهنجاری‌ها می‌شود.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: کشور ما کشور انتخابات است و یکی از افتخارات نظام ما این است که نظامی مبتنی بر رأی مردم است اما در مواردی نظیر حاشیه شهر بستری به وجود می‌آید که سبب وقوع و رشد جرم می‌شود در حالی که این مناطق مردمی متدین دارد.

رئیسی ادامه داد: نظامات شهری در این مناطق به خوبی رعایت نمی‌شود زمینه آسیب اجتماعی و رشد افرادی با رفتار نابهنجار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قاچاق کالا یک پدیده فراگیر و مسئله اصلی در کشور است، گفت: برای اینکه بتوانیم مسئله ناهنجاری‌های اجتماعی به هنجار تبدیل کنیم به اقدامات جدی و سریعی مبتنی بر جذمیت علمی، عزم عملی و نگاهی با برنامه‌ریزی و برای آینده نیازمندیم و این یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و باید به گونه‌ای که قابل پایش و بررسی باشد تعبیه شود.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: بسترهای تحول اجتماعی در جامعه ما فراوان است و یکی از بسترهای مهم برای تحول‌آفرینی دینی مواردی نظیر محرم، عاشورا، زیارت و توجه به حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) است چرا که جامعه دینی ما مبتنی بر فرهنگ و ارزش‌های دینی است.

رئیسی با بیان اینکه در بحث پیشگیری از وقوع جرم کارهایی که انجام شده است تصریح کرد: در این راستا یک حرکت جهشی لازم است و این اجلاس ثمره‌اش می‌تواند یک اقدام جدی و انقلابی باشد.

وی افزود: مبارزه با فقر، فساد و تبعیض علمی بوده است که مقام معظم رهبری آن را بلند کرده‌اند و هیچکدام از اینها شایسته نظام اسلامی نیست لذا مجموعه قضایی بر یافتن علتها و خواستن و مطالبه‌گری از عرصه‌های اجرایی اگر انقلابی بیندیشند و عمل کنند مؤثر خواهند بود.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: اقتضای انقلابی عمل کردن کاهش ناهنجاری و آسیب‌های اجتماعی در کشور است و در این راستا فضای مجازی بدون مدیریت ناهنجاری اجتماعی را افزایش می‌دهد.

رئیسی تصریح کرد: دولت در نظام ما دولت هدایت است و اگر چنین شود رفاه در پرتو هدایت بدون تردید محقق می‌شود و شاهد کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی خواهیم بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.