به گزارش فارس، سردار حسین اشتری در سیزدهمین همایش دادستان‌های عمومی و انقلاب و نظامی سراسر کشور که امروز در دادگستری کل استان برگزار شد، گفت: آسیب‌هایی که رهبری هم تاکید کرده‌اند و برای ما اولویت دارد، اعتیاد، حاشیه‌نشینی، طلاق و ولنگاری فرهنگی است.

وی اعتیاد و مشتقات آن را یکی از آسیب‌های بزرگ جامعه دانست که تاثیر منفی زیادی دارد، افزود: ریشه بسیاری از جرائم اعتیاد است و نیروی انتظامی از آنجایی که مستقیم با این مقوله مواجه است متوجه است که ۵۰ درصد سارقان معتاد هستند و جرائمی مثل تجاوز به عنف، سرقت مسلحانه و جرائم خشن ریشه در اعتیاد دارند.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه باید کارگروهی از کارشناسان تشکیل شود، تصریح کرد: باید بتوانیم پیشگیری اجتماعی را صورت دهیم و مثلا اینکه کشفیات نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است به این معنی نیست که ما بهتر کار کرده‌ایم.

سردار اشتری خاطر نشان کرد: افزایش کشفیات به خاطر افزایش تولید و واردات است و موضوع دیگر افزایش پیش ساخته‌ها که در داخل با امکاناتی اندک مواد مخدر صنعتی بسیار مخرب تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هماهنگی بین قوه قضائیه و ناجا موجب ارتقای امنیت در کشور می شود، گفت: هرچه هماهنگی‌ها بیشتر شود، اقدامات برای مردم مؤثرتر است و اگر همه دستگاه‌ها پشتیبانی کنند بسیار عالی می‌شود.

فرمانده نیروی انتظامی با درخواست از قوه قضائیه مبنی بر تشکیل شورای هماهنگی ناجا و دادستان‌ها گفت: ما باید در این شورا تصمیماتی بگیریم که پیشگیری از جرم داشته باشیم و هزینه جرم را بالا ببریم.

سردار اشتری با بیان اینکه باید برای هزینه جرم فکری کرد، گفت: مجرمان قدیمی که از زندان بیرون می‌آیند به محض آزادی از زندان یا مرخصی، مجدد مرتکب جرم می‌شوند و باید با مجرمان با سابقه نظیر این‌ها کار ویژه صورت بگیرد.

وی با اشاره به موضوع قاچاق و تاکید مقام معظم رهبری در برخورد جدی با این مسأله افزود: مبارزه با قاچاق یعنی کمک به اقتصاد مقاومتی فلذا باید هماهنگی شود و کالاهای قاچاق به ویژه در شهرهای مرزی امحا شود.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد: در بحث پیشگیری از قاچاق جدیت بیشتری صورت بگیرد.

اشتری با تاکید بر اینکه در مسائل فرهنگی و ضد فرهنگی مشکل داریم،‌ گفت: به طور میانگین روزانه ۲ هزار نفر زنان بد پوشش در تهران و شهرهای بزرگ دستگیر که بیش از ۹۵ درصد آنها با اخذ تعهد آزاد می‌شوند و پرونده پنج درصد آنها به دستگاه قضایی انتقال داده می‌شود اما متاسفانه با یک دهم این پرونده‌ها هم برخورد صورت نمی‌گیرد.

وی با تاکید بر لزوم محرومیت متخلفان از خدمات اجتماعی کشور به مساله مکانیزاسیون کلانتری‌ها با مراجع قضایی اشاره کرد و گفت: این شیوه از دو سال پیش آغاز شده و اگر ارجاع پرونده‌ها از طریق سیستم صورت گیرد رسیدگی‌ها با سهولت بیشتری انجام خواهد شد.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران افزود: امروز بیش از ۳ هزار کلانتری و پاسگاه داریم و بیش از ۵۰ درصد کارمان پیگیری مراجعات قضایی است و در تعدادی از کلانتری‌ها مرکز مشاوره راه‌اندازی شده است که افراد با تجربه و تحصیلات در این زمینه به افرادی که دعوای شخصی دارند مشاوره می‌دهند.

سردار اشتری با بیان اینکه از ۲۵۰ هزار پرونده‌ای که به دفاتر مراکز مشاوره‌ای ما در کلانتری مراجعه شده، ۷۲ درصد منتج به صلح شده است، تصریح کرد: اگر بتوانیم کدخدا منشی و مشاوره را تقویت کنیم مشکلات کمتر خواهد شد و ورودی به زندان‌ها کاهش خواهد یافت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.