به گزارش ایرنا، این اسناد که با شرکت اعضای هیات های دولتی و بخش خصوصی ایران و روسیه امروز (پنجشنبه) در سفارت جمهوری اسلامی و با حضور مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو منعقد شد، در برگیرنده حوزه های مختلفی از همکاری ها است.

تحقیق و پژوهش، ثبت روسی داروهای ساخت ایران، تولید مشترک و عرضه داروی ایرانی در روسیه، واکسن، بازاریابی برای صادرات به کشورهای دیگر، تجهیزات و فناوری پیشرفته مرتبط با صنایع پزشکی از جمله امور تشخیصی و درمانی و تبادل تجربیات برخی از محورهای مورد توافق در اسناد امضا شده بین بخش های خصوصی دو کشور است.
در چارچوب اجرای این اسناد که در آخرین روز سفر هیات ایرانی امضا شد، دو کشور شاهد گسترش روابط در حوزه سلامت و درمان خواهند شد.
هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست وزیر بهداشت در چارچوب راه اندازی یک خط تولید داروی ایرانی و همچنین مذاکره با مقام های روسی با هدف گسترش روابط در این حوزه به روسیه سفر کرده است.
خط تولید ماده اولیه داروی نوساخت فینگولیمود برای درمان ام اس دیروز در سن پترزبورگ با حضور وزیر بهداشت و سفیر ایران کار خود را آغاز کرد و براساس توافق انجام شده، طرف ایرانی انتقال فناوری را با شریک روسی خود اجرا می کند.
براساس این همکاری، مواد اولیه این دارو براساس بالاترین استانداردهای جهانی مورد تائید سازمان های بین المللی قابل عرضه به بازار دارویی روسیه و دیگر کشورها تولید خواهد شد.
این اسناد در چارچوب امضای تفاهمنامه مربوط به همکاری بخش های بهداشت و درمان دو کشور نهایی شده است که آذرماه سال گذشته و درجریان سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به ایران مورد توافق قرار گرفت.
ارزش هزینه ای بازار دارو و تجهیزات پزشکی در روسیه سالانه ۲۴ میلیارد دلار می باشد که فرصت های فراوانی را برای شرکت های ایرانی ایجاد کرده است و همچنین کشورهای اوراسیا مکمل این بازار به شمار می روند.
در چارچوب این توافق ها تاکنون چندین هیات روسی و ایرانی با سفر متقابل مذاکرات گسترده ای را برای توسعه همکاری ها انجام داده اند که تشکیل کارگروه مشترک دارویی و تجهیزات پزشکی بین دو کشور نیز از دستاوردهای آن است.
محسن اسدی لاری قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین الملل، مصطفی قائمی رئیس انستیتو پاستور، عباس زارع نژاد رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی، محمود بیگلر مدیرکل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی، فرزاد پیرویان معاون سازمان غذا و دارو، حسام الدین مدنی مسئول پیگیری امور حوزه سلامت در روسیه، فریدالدین تهرانچی معاون اجرایی امور بین المللی و فرشته زراعتی رئیس اداره همکاری های علمی وزارت بهداشت اعضای هیات ایرانی در این سفر دو روزه هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.