به گزارش اقتصادنیوز، هزینه بالای سرشماری‌های خانه به خانه که از آن تحت عنوان روش سنتی سرشماری هم یاد می‌شود سبب شد تا در بسیاری از کشورهای دنیا در مورد ضرورت استفاده از روشی جایگزین صحبت شود. از سال ۲۰۱۱ میلادی کشورهایی همچون آمریکا، بریتانیا، برزیل و استرالیا اقدام به استفاده از روش سرشماری آنلاین کردند. البته در کشورهای توسعه‌یافته دیگر از قبیل آلمان و کانادا هم در سال‌های اخیر از این روش استفاده شده است ولی این روش در کنار روش سنتی و کاغذی استفاده می‌شود.
در روش‌های سنتی یا افرادی برای سرشماری به خانه‌ها مراجعه می‌کردند و از ساکنان خانه اطلاعات کامل افراد را دریافت می‌کردند یا اینکه فرم‌هایی به آدرس خانه‌ها از طریق پست ارسال می‌شد و مردم موظف بودند بعد از تکمیل اطلاعات در این فرم‌ها آنها را به آدرس ذکر‌شده روی پاکت ارسال کنند. اما هزینه انجام این کار بسیار زیاد بود و اطلاعات دقیقی هم در اختیار افرادی که برای سرشماری مراجعه می‌کردند قرار نمی‌گرفت؛ به همین دلیل استفاده از روش آنلاین پیشنهاد شد. از طرف دیگر حفاظت از محیط زیست هم عامل دیگری بود که منجر به استقبال از روش سرشماری آنلاین شد. با استفاده از روش‌های سنتی تمامی اطلاعات باید روی کاغذ نوشته شود و بعد از تکمیل این اطلاعات برای رسیدگی بیشتر به بخش‌های مختلف ارسال شود. در هر بخش مجموعه‌ای از اطلاعات باید روی کاغذ نوشته شود. استفاده زیاد از کاغذ به معنای قطع کردن شمار بیشتری از درختان یا بازیافت کاغذهای کارکرده در کارخانه‌هایی است که در طی فرآیند بازیافت آلایندگی زیادی ایجاد می‌کنند. بنابراین آیا فقط باید از روش آنلاین استفاده کرد.

به گزارش اقتصادنیوز، در سال‌های اخیر در آمریکا و استرالیا از روش آنلاین برای سرشماری استفاده شد. در این کشورها روش آنلاین و کاغذی به طور همزمان استفاده شد زیرا برخی از مردم برای مشارکت در سرشماری آنلاین ابراز تمایل نکردند. قبل از آغاز سرشماری اعلام شد که افراد یا خانوارهایی که تمایل به شرکت در سرشماری آنلاین ندارند خود را معرفی کنند تا فرم‌های سرشماری کاغذی از طریق پست برای آنها ارسال شود. در آخرین سرشماری آمریکا 54 درصد از مردم در سرشماری آنلاین شرکت کردند و در بریتانیا سهم افرادی که در این روش سرشماری شرکت کردند بالغ بر 57 درصد بود.

اما استونی که در سال 2014 میلادی سرشماری نفوس و مسکن را انجام داده است خبر از مشارکت 67‌درصدی مردم در سرشماری آنلاین داد و اعلام کرد که رکورد بیشترین سهم مشارکت را در دنیا به دست آورده است. استرالیا هم در سال 2016 میلادی سرشماری نفوس و مسکن را انجام خواهد داد. مقامات مسوول این کشور پیش‌بینی کردند مشارکت مردم در سرشماری آنلاین در این کشور بالغ بر 75 درصد خواهد بود زیرا ساکنان این کشور به اینترنت دسترسی دارند و سهم زیادی از آنان را جوانان تشکیل می‌دهند. رئیس مرکز سرشماری استرالیا اعلام کرد با مشارکت 75‌درصدی مردم در سرشماری آنلاین بالغ بر 100 میلیون دلار در هزینه‌های دولت صرفه‌جویی می‌شود زیرا افراد کمتری برای جمع‌آوری داده‌ها و دسته‌بندی آنها مورد نیاز است. از طرف دیگر در استفاده از 65 میلیون ورق کاغذ نیز صرفه‌جویی می‌شود. استرالیا در سال 2011 میلادی هم یک دوره سرشماری انجام داده بود و در آن سال یک‌سوم مردم در سرشماری آنلاین شرکت کردند و بقیه از روش ارسال اطلاعات با پست استفاده کردند. در استرالیا هر پنج سال یک بار سرشماری انجام می‌شود ولی صحبت از سرشماری‌های 10ساله است. دولت استرالیا سرشماری را فرآیندی بسیار پرهزینه قلمداد کرده است و ضرورت برگزاری آن در دوره‌های پنج‌ساله را زیر سوال برده است.

چه عواملی روی اثرگذاری این روش تاثیر دارد؟
ضریب نفوذ اینترنت در کشورهای مختلف یک عامل مهم در امکان‌پذیری سرشماری آنلاین است. مطالعات نشان می‌دهد در کشورهای آمریکا، آلمان، فرانسه، بریتانیا و کانادا ضریب نفوذ اینترنت ۸۰ درصد است. به همین دلیل استفاده از این روش برای کشورهای مذکور امکان‌پذیر است. اما در کشورهایی که ضریب نفوذ اینترنت پایین است و مردم شناخت زیادی از این دنیا ندارند نمی‌توان انتظار داشت که روش آنلاین نتیجه مطلوب داشته باشد. از طرف دیگر سرعت اینترنت و طراحی مناسب وب‌سایتی که برای سرشماری در نظر گرفته شده است هم اهمیت زیادی دارد. افراد تمایل ندارند ساعت‌ها از زمان مفید خود را برای پر کردن یک فرم اطلاعاتی صرف کنند یا به دلیل ضعف در طراحی صفحه و کیفیت خدمات‌رسانی بارها مجبور به تایپ اطلاعاتشان در فرم شوند. بنابراین اگر خدمات اینترنت در کشور به خوبی ارائه نمی‌شود یا سرعت اینترنت پایین است استفاده از این روش مفید نیست. برزیل که در سال‌های قبل تمایل به استفاده از روش آنلاین داشت ولی به دلیل ضعف‌های زیرساختی امکان این کار را نداشت اقدام به سرشماری خانه به خانه کرد. ولی به جای اینکه در مقابل هر خانه فرم‌های کاغذی از سوی فرد سرشمار پر شود یک دستگاه جی‌پی‌اس در اختیار او قرار گرفته بود تا اطلاعات مربوط به آدرس خانه را سریع به مرکز جمع‌آوری داده‌ها مخابره کند و اطلاعات افراد ساکن در خانه هم به صورت آنلاین از سوی فرد سرشمار مخابره می‌شد. این روش نسبت به روش آنلاین هزینه بیشتری دارد ولی با توجه به ضعف‌های موجود در سیستم اینترنت بهترین روش برای برزیل بود. برزیل از نظر شمار کاربران اینترنت چهارمین کشور دنیاست و ضریب نفوذ اینترنت در این کشور ۶۶.۴ درصد است. این در حالی است که ضریب نفوذ اینترنت در آمریکا ۸۸.۵ درصد و در ژاپن برابر با ۹۱.۱ درصد است.

شمار کاربران اینترنت و ضریب نفوذ عاملی مهم است
در سال گذشته چین بالاترین شمار کاربران اینترنت را داشت و ضریب نفوذ اینترنت در این کشور برابر با 52.2 درصد بود که 2.2 درصد نسبت به سال قبل رشد داشت. هند دومین کشور دنیا از نظر شمار کاربران اینترنت است و ضریب نفوذ اینترنت در این کشور برابر با 34.8 درصد است. آمریکا که از نظر شمار کاربران در جایگاه سوم قرار دارد ولی ضریب نفوذ اینترنت در این کشور 88.5 درصد است. کشور بریتانیا در سال‌های اخیر از برگزاری سرشماری اینترنتی خبر داده است. در سال جاری ضریب نفوذ اینترنت در بریتانیا 92.6 درصد و در فرانسه برابر با 86.4 درصد بود. ضریب بالای نفوذ اینترنت در اروپای غربی امکان برگزاری سرشماری‌های آنلاین را در این کشورها فراهم کرده است ولی در کشورهایی که کمتر از 50 درصد مردم به اینترنت دسترسی دارند برگزاری سرشماری‌های آنلاین نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. ایران از نظر شمار کاربران اینترنت جایگاه نوزدهم را دارد و 48.9 درصد از مردم از اینترنت استفاده می‌کنند. ضریب نفوذ اینترنت در ترکیه 58 درصد و در اندونزی 20.2 درصد است در حالی که 85.7 درصد مردم کره جنوبی از اینترنت استفاده می‌کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.