به گزارش ایرنا، جلسات علنی مجلس شورای اسلامی، پس از سه هفته تعطیلات تابستانی نمایندگان، در روز یکشنبه چهارم مهرماه برگزار شد، خانه ملتی ها در هفته جاری روزهای پرکاری را پشت سرگذاشتند؛ به طوری که در هفته جاری دو وزیر در جلسات علنی مجلس حضور یافتند و گزارشی را به نمایندگان ارائه کردند.

سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارای دو وزیری بودند که در هفته جاری در خانه ملت حضور یافتند، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح روز یکشنبه هفته جاری به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس در خانه ملت حضور یافت و گزارشی را از عملکرد این وزارتخانه به نمایندگان ارائه کرد.
سردار دهقان در گزارش خود اخبار خوشی را به نمایندگان ملت داد که بر اساس صحبت های وی، سه محصول اساسی در حوزه موشکی(غدیر، سجیل، و خرمشهر) تا پایان سال جاری به عرصه تولید می رسد.
وی اظهار داشت: این سه موشک شامل موشک غدیر و سجیل( با سوخت جامد برد بلند) و موشک خرمشهر با قدرت اصابت بالا است که آن را به صحنه تولید آورده ایم.
دهقان تاکید کرد: ما در حوزه تولید موشک در زمینه موشک های کروز، بالستیک سوخت جامد و مایع و موشک های پدافندی، حدی از توان را به لحاظ تولیدی داریم که قادریم هر بُرد، هر دقت و هر میزان تخریبی را با دقت اصابت، طراحی و ایجاد کنیم.
وی با تاکید بر این که امروز موشک های برد بلند ما با دقت های زیر ۱۰ متر می تواند اهداف متخاصم را مورد هدف قرار دهد، اظهار داشت: در آینده موشک های بالستیک زمین به زمین خود را به گونه ای توسعه خواهیم داد که قادر باشد در دوردوست ها، اهداف دریایی را هم مورد اصابت قرار دهد.
دهقان یادآور شد: موشک های کروز زمین به دریا و آنهایی که از شناورها پرتاب می شوند، قادرند تمامی اهداف دریایی را در بردهای بلند مورد اصابت قرار دهند.
وی اضافه کرد: خط تولید موشک سوخت جامد تاکتیکی و نقطه زن ذوالفقار که ضد جمینگ- ضد اختلال در سیستم های راداری - است، فعال کردیم؛ تا پایان امسال سه محصول اساسی را در حوزه موشکی که برتری و قدرت دفاعی ما را چندین برابر افزایش خواهد داد را به صحنه تولید خواهیم آورد.

**تجلیل از نمایندگان ایثارگر مجلس و جمعی از خانواده شهدای حرم
علی لاریجانی و سردار حسین دهقان در این جلسه از سمیه محمودی فرزند شهید، حجت الاسلام حسن نوروزی آزاده و جانباز 50 درصد، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی جانباز 70 درصد، ضیاءالله اعزازی جانباز 50 درصد، غلامرضا شرفی جانباز 50 درصد، سهراب گیلانی جانباز 50 درصد، رضا شیران خراسانی جانباز 50 درصد، امیر خجسته آزاده و جانباز 50 درصد، سلام امینی جانباز 50 درصد و کوروش کرم پورحقیقی جانباز 40 درصد تقدیر کردند.
در این جلسه همچنین از خانواده شهید محسن فرامرزی، خانواده شهید امین کریمی و خانواده شهید علی عبداللهی سه خانواده شهید مدافع حرم با اهدای لوحی تقدیر شد.

**قدردانی نمایندگان مجلس از زحمات طاقت فرسای ورزشکاران، مربیان و وزارت ورزش در ریو ۲۰۱۶
در جلسه روز یکشنبه مجلس، 158 نماینده مجلس شورای اسلامی در بیانیه ای از تلاش های ارزنده و زحمات طاقت فرسای ورزشکاران و مربیان سختکوش آنان و همچنین ازبرنامه ریزی خوب وزارت ورزش و جوانان، کمیته المپیک و پارالمپیک برای شرکت ورزشکاران ایرانی در مسابقات ریو 2016 قدردانی کردند.

**پزشکیان رییس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شد
نخستین جلسه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان برای انتخاب هیات رییسه این هیات در روز یکشنبه برگزار شد و اعضای این هیات، مسعود پزشکیان را به عنوان رییس، الهیار ملکشاهی و عزیز اکبریان را به عنوان نواب اول و دوم رییس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس انتخاب کردند.
علیرضا سلیمی و محمدمهدی برومندی نیز به عنوان دبیران و محمدجواد جمالی نوبندگانی به عنوان سخنگوی این هیأت انتخاب شدند.

**بررسی شکایت از شش نماینده در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان
همچنین، دومین جلسه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در روز چهارشنبه برگزار و در این جلسه به شکایت از شش نماینده رسیدگی شد.
محمد جواد جمالی سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در این راستا گفت: در این جلسه که با حضور تمامی اعضا تشکیل شد پرونده شکایت از تعدادی از نمایندگان مجلس که اکثرا از مجلس قبل باقی مانده بود مورد بررسی قرار گرفت.
سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: قرار شد پس از برگزاری جلسه با نمایندگان مذکور نتیجه نهایی در مورد این نمایندگان اعلام شود.
وی افزود: در بیشتر این شکایت ها، شاکیان معتقد بودند که برخی نماینده ها در مصاحبه ها و سخنرانی های خود به آنان توهین کرده و تهمت زده اند که این موارد در هیات نظارت بررسی شد.
جمالی اظهار داشت: در این جلسه بنا شد که ما جلسه ای نیز با نمایندگانی که از آنان شکایت شده است داشته باشیم و این موارد را بررسی کنیم و نتیجه نهایی را بعد از جلسه با آنان، مطرح کنیم؛ البته برخی از شکایت ها نیز بررسی شد و اعضا معتقد بودند که مشکلی وجود ندارد.
وی تاکید کرد: اسامی نهایی نمایندگانی که از آنان شکایت شده است پس از بررسی های نهایی اعلام می شود.
وی گفت: یکی از شکایات مربوط به شکایت محمدرضا رحیمی معاون اول دولت دهم از یکی از نمایندگان بود که در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مطرح شد.

**شکایت خبرنگار روزنامه ایران از نادر قاضی پور
این عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: شکایت خبرنگار روزنامه ایران از نادر قاضی پور به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان اعلام وصول شده و در نوبت بررسی قرار گرفته است که این شکایت در جلسات بعدی این هیات بررسی می شود.

**حضور وزیر اقتصاد در مجلس برای ارائه گزارش درباره FATF
طی ماه های گذشته یکی از موضوعات مهم در سطح کشورکه موافقان و مخالفان متعددی هم دارد قرارداد گروه اقدام مالی مشترک بود، در همین راستا علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی با حضور در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی برای تنویر دیدگاه نمایندگان نسبت به تعامل گروه اقدام مالی مشترک(FATF) به مجلسی ها گزارش داد تا نمایندگان مجلس در جریان این قرارداد باشند.

**طیب نیا: هیچ الزامی را از FATF نمی پذیریم/فقط داعش، القاعده و طالبان تروریست هستند
وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه ایران هیچ الزامی را از طرف گروه ویژه اقدام مالی برای مبارزه با پولشویی (FATF) نپذیرفته و نخواهد پذیرفت گفت: براساس قطعنامه شورای امنیت فقط داعش، طالبان و القاعده گروه های تروریستی هستند.
علی طیب نیا افزود: شورای عالی مبارزه با پولشویی اقدامات متعددی را شروع کرده و همه آیین نامه ها و سیستم اطلاعاتی و نرم افزاری ما برای مبارزه با قاچاق و پولشویی طراحی شده است و بر اساس آن توانسته ایم ضربه های مهلکی به قاچاق بزنیم و اگر امروز کشفیات قاچاق سه برابر شده یکی از دلایل شفاف سازی است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در رده بندی اف ای تی اف کشورهایی هستند که همه قوانین را رعایت می کنند؛ کشورهایی هم هستند که به طور عمده قوانین را رعایت می کنند، برخی کشورها برخی از قوانین آن را رعایت می کنند و بعضی کشورها نیز به طور مطلق قوانین را رعایت نمی کنند.
وی تاکید کرد که اگر ما بعد از ۱۲ ماه از این لیست سیاه خارج شویم، دیگر جایگاه ما کشوری نخواهد بود که به طور مطلق با این نهاد همکاری نمی کند زیرا رهایی از بند تحریم ها برای ما کافی است.
وزیر اقتصاد گفت: به دنبال مبارزه با نقل و انتقال پول ارز که از مرزهای شرقی وارد و از مرزهای جنوبی و غربی خارج می شوند، هستیم و بنا داریم که در یک سال آینده نقل و انتقالات ارز و نقل و انتقالات الکترونیک را عملیاتی کنیم.
وی تاکید کرد که دولت هر اقدامی را در آینده با شورای عالی امنیت ملی و مجلس هماهنگ خواهد کرد.

**ارائه استیضاح وزیر آموزش و پرورش به هیات رییسه مجلس
طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در حالی روز چهارشنبه تقدیم هیات رییسه مجلس شد که علیرضا سلیمی عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات در این راستا گفت: در جلسه روز یکشنبه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، موضوع استیضاح فانی را بررسی کردیم و به دلیل تاکید 40 نفر از طراحان استیضاح برای ارائه این طرح به جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، طرح به هیات رییسه مجلس ارائه شد.
وی افزود: توصیه کمیسیون بر این بود که به دلیل آن که ابتدای سال هستیم این استیضاح پیام خوبی ندارد ولی نهایتا استیضاح کنندگان به طرح استیضاح اصرار داشتند.
در این راستا، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه روز چهارشنبه اعلام کرد که طرح استیضاح وزیر اموزش و پرورش به هیات رییسه مجلس ارائه شد.

**درخواست استیضاح کنندگان وزیر آموزش و پرورش؛ اعلام وصول استیضاح یک هفته به تعویق افتاد
پس از ارائه استیضاح به هیات رییسه مجلس، استیضاح کنندگان خواهان به تعویق افتادن اعلام وصول طرح استیضاح از سوی هیات رییسه مجلس شدند.
در این راستا محمد علی وکیلی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی از درخواست جمعی از استیضاح کنندگان وزیر آموزش و پرورش برای تعویق اعلام وصول طرح استیضاح تا یکشنبه آینده خبر داد.
وی افزود: طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش صبح چهارشنبه به هیات رییسه مجلس ارائه شد و علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی هم این موضوع را در جلسه علنی مطرح کرد.
وی اظهار داشت: متعاقب آن، جمعی از استیضاح کنندگان در نامه ای به رییس مجلس خواهان به تعویق افتادن اعلام وصول استیضاح وزیر آموزش و پرورش تا یکشنبه هفته آینده شدند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از این رو بنا شده است که استیضاح کنندگان تا روز یکشنبه بررسی لازم را داشته باشند و در مورد این که می خواهند استیضاح اعلام وصول شود یا خیر به ما اطلاع دهند.

**سفر رییس مجلس سوریه به دعوت لاریجانی به ایران
یکی از مهم ترین رویدادهای هفته جاری سفر هدیه خلف عباس، رییس مجلس نمایندگان سوریه به ایران بود، خلف عباس یکشنبه شب در راس هیاتی پارلمانی به دعوت علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی به تهران سفر کرد.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با هدیه خلف عباس با بیان اینکه برخی کشورهای منطقه و قدرت های جهانی مسئول آتش افروزی های کنونی در سوریه هستند، گفت: راه حل بحران سوریه سیاسی و از طریق مذاکرات سوری- سوری است.
وی با اشاره به مسائل منطقه ای به ویژه سوریه و مبارزه با گروه های تکفیری- تروریستی ادامه داد:سوریه در خط مقدم مقاومت در مبارزه با تروریسم و صهیونیسم است و از نظر سیاسی رفتار دولت سوریه و شخص آقای بشار اسد برای حل سیاسی بحران بسیار سنجیده بوده است.
وی یادآور شد: سیاست جمهوری اسلامی ایران مبارزه با تروریسم و برقراری امنیت در منطقه است.
در این راستا هدیه خلف عباس رییس مجلس نمایندگان سوریه، حمایت از اسرائیل از جبهه النصره در قنیطره و حملات نظامی آمریکا علیه ارتش سوریه را بیانگر حمایت علنی آمریکا از تروریسم خواند و افزود: ' گفتار و عمل آمریکا در قبال سوریه متناقض می باشد.
رئیس مجلس نمایندگان سوریه در این دیدار، از حمایت های همه جانبه جمهوری اسلامی ایران از سوریه به ویژه حمایت های مقام معظم رهبری، قدردانی کرد و ادامه داد: انشاالله به زودی پیروزی مردم سوریه علیه تروریسم را جشن خواهیم گرفت.

**تاکید وکلای ملت بر تبعیت از توصیه های رهبری
صبح روز دوشنبه 5 مهرماه جاری حضرت آیت الله خامنه ای در ابتدای درس خارج فقه، بیانات مهمی مبنی بر نهی محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری پیشین ( بدون ذکر نام وی ) از نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 بیان کردند.
در این راستا نمایندگان مجلس شورای اسلامی از همان ساعات ابتدایی انتشار سخنان رهبر معظم انقلاب نظرات و موضع گیری های خود را در این سخنان بیان کردند.
یکی از مهم ترین این اظهار نظرها مربوط به محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید مجلس بود که طی مصاحبه ای اعلام کرد: همه جریانات سیاسی درون نظام باید از سخنان ایشان تبعیت و اطاعت کرده و آن را عملی کنند.
وی با تاکید بر این که دوستانی که مخاطب فرمایش ایشان بودند، توجه کنند، اظهار داشت: ما به دنبال یک انتخابات جدی با حضور حداکثری و مشارکت بالای مردم هستیم، این راهبرد نظام و راهبرد جریان اصلاحات در همه انتخابات بوده که اصرار به حضور همه مردم داریم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.