روزنامه های امروز، بیانات دیروز رهبر انقلاب در مراسم دانش آموختگی را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که موضوعات انتخابات و سفر رئیس جمهور به قزوین، از دیگر اخبار مهم امروز بوده است. موضوع فریز نفتی و موضع ایران نیز همچنان در هاله ای از ابهام است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه ها از طیف های مختلف بیانات دیروز رهبر انقلاب را در کانون توجه قرار داده اند.

رونمایی از استراتژی انتخاباتی اصولگرایان بعد از احمدی نژاد/ فریز نمی‌شویم؟!

رد وتوی اوباما

روزنامه ایران در خبری با تیتر «سنای امریکا وتوی اوباما را رد کرد» نوشت: «سناتورهای مجلس سنای امریکا به لغو وتوی اوباما در خصوص پیش نویس طرح «برخورد قانونی با حامیان تروریسم» رأی دادند. این طرح به خانواده قربانیان حملات 11 سپتامبر اجازه می‌دهد به طور شخصی از عربستان به خاطر نقشی که در این حملات داشت، شکایت کنند.

به گزارش فاکس نیوز، 97 سناتور از مجموع 100 سناتور حاضر در نشست، وتوی اوباما را رد کردند. تنها یکی از سناتورها وتوی اوباما را تأیید کرده‌است. سنا برای رد این وتو نیاز به رأی تأییدیه دوسوم از سناتورها داشت. این نخستین باری است که سنای امریکا در طول 7 سال و 9 ماه ریاست جمهوری اوباما یکی از وتوهای او را رد می‌کند. وی تا کنون 12 بار از حق وتوی خود استفاده کرده است. او هنگام استفاده از آخرین حق وتوی خود در برابر یکی از طرح‌های کنگره و سنا مدعی شد این طرح کمکی به امنیت شهروندان امریکایی نمی‌کند. رهبران سنا از هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات پیشتر اعلام کرده بودند اجازه نخواهند داد فشارهای لابی عربستان مانع شکایت خانواده قربانیان 11 سپتامبر از دولت عربستان شود. این در حالی است که عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان چند ماه پیش تهدید کرده بود اگر قانون مذکور تصویب شود، سرمایه‌هایش را از امریکا خارج خواهد کرد. اکنون با تأیید مجلس سنا این طرح به کنگره امریکا می‌رود تا 435 نماینده کنگره نیز آن را تأیید کنند. اگر دوسوم این نمایندگان نیز رأی به لغو وتوی اوباما بدهند، خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر خواهند توانست از دولت عربستان شکایت کنند.

قانونگذاران امریکایی اوایل امسال پس از فشار گروه‌های حامی قربانیان حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001، به اتفاق آرا از لایحه «عدالت علیه حامیان اقدام تروریستی» حمایت کردند. این لایحه به مصونیت کشورهای خارجی از پیگرد حقوقی در امریکا پایان می‌دهد و در صورتی که مشخص شود کشوری در یک حمله تروریستی در امریکا دست داشته است، اجازه می‌دهد تا پیگردهای مدنی فدرال به جریان بیفتد.»

فریز نفتی

روزنامه وقایع اتفاقیه در گزارشی با تیتر «فریز نمی‌شویم» با اشاره به اینکه عربستان مستثنا‌ شدن ایران از طرح فریز نفتی را پذیرفت؛نوشت:« فریز نفتی راه زیادی تا نهایی‌ شدن در پیش ندارد. خبرهایی که از الجزایر به گوش می‌رسند از توافقی خبر می‌دهند که در هفته‌های گذشته اما‌و‌اگرهای بسیاری را در مقابل خود می‌دید و کارشناسان بسیاری در عرصه جهانی، آن را به‌دلیل تنش‌های ایران و عربستان غیرممکن پیش‌بینی می‌کردند. تلاش ایران برای افزایش سطح تولید در مقابل تلاش اوپکی‌ها به‌ویژه عربستان برای اجرای فریز نفتی و ثابت نگه‌داشتن تولید نفت، احتمال اجرائی‌شدن این طرح را ضعیف کرده بود. در کنار این احتمال ضعیف، صحبت‌های وزیر نفت کشور مبنی بر اینکه ایران تولید نفت خود را محدود نمی‎کند، احتمال شکست طرحی که اوپکی‌ها برای نجات اقتصادشان دنبال آن بودند را قوی‌تر کرد، اما این پایان داستان فریز نفتی در حاشیه نشست الجزایر نبود.

رونمایی از استراتژی انتخاباتی اصولگرایان بعد از احمدی نژاد/ فریز نمی‌شویم؟!

دیروز خبرهایی از حاشیه این نشست به گوش رسید که می‌گفت «عربستان مستثنا‌ شدن ایران از طرح فریز نفتی را پذیرفته است.» با گذشت چند ساعت از تأکید ویژه بیژن زنگنه، وزیر نفت، بر اینکه افزایش تولید نفت ایران متوقف نخواهد شد و به‌ زودی ظرفیت تولید روزانه نفت ایران به چهار میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد؛ وزیر انرژی عربستان هم مستثنا‌شدن ایران از اجرای طرح فریز نفتی را پذیرفت تا یک گام بلند برای اجرای این طرح برداشته شود. »

انتخابات

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان « مستقیم بهشت » با اشاره به جامعه روحانیت مبارز برای نخستین‌بار وارد انتخابات شوراهای شهر می‌شود، نوشت: «مستقیم، شوراهای شهر؛ این مسیر انتخاباتی یک‌ سال آینده اصولگراهاست. با قطعی‌شدن وارد‌نشدن احمدی‌نژاد به انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری و محتمل‌شدن تمدید ریاست روحانی بر جمهوری اسلامی، ظاهرا اصولگراها به این نتیجه رسیده‌اند که توجه اصلی خود را از انتخابات ریاست‌جمهوری معطوف به انتخابات شوراهای شهر کنند. شوارهای شهر دورخیز خوبی برای تسخیر انتخابات١٤٠٠ ریاست‌جمهوری است و فرصت کافی را هم برای ساختن چهره‌های رأی‌آور، به اصولگراها خواهد داد. شاید دوباره اقبال رو کند و از «بهشت» به «پاستور» برسند. شاهد این تحلیل، اعلام ورود جامعه روحانیت مبارز، به انتخابات شوراهای شهر، برای نخستین‌بار در تاریخ سیاسی آن است. نهادی که اصولگراها مدعی محوریتش برای ائتلاف‌های خودخواسته‌اند و اخیرا حزب مؤتلفه، نخستین تحرکات انتخاباتی‌اش را از دیدار با جامعه روحانیت و جامعه مدرسین آغاز کرده است. خود جامعه روحانیت هم اعلام کرده است کمیته انتخاباتش فعال و اعضای آن منصوب شده‌اند. غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز و کمیته انتخاباتی این نهاد، دیروز در نشستی خبری‌ که در خیابان صفی‌علیشاه، دفتر جامعه روحانیت مبارز، برگزار کرده بود، با اشاره به آخرین جلسه جامعه روحانیت مبارز، گفت: «در این جلسه، کمیته انتخابات گزارش دیدار با احزاب و فعالان اصولگرا را ارائه کرد که مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیماتی گرفته شد. از جمله این تصمیمات این است که جامعه روحانیت، شورایی با محوریت اصولگرایان تشکیل دهد که این طیف در انتخابات شوراها نیز ورود پیدا کرده و فعال باشند». او در ادامه گفت: «علت ورود ما به انتخابات شورای شهر، به‌خاطر اهمیت این شوراست؛ چراکه این شورا مدیریت شهر تهران را برعهده دارد و حضور ما در انتخابات شورا، مستقل از انتخابات ریاست‌جمهوری است و امسال به علت رقابتی که وجود دارد، حضوری جدی‌تر در انتخابات شورای شهر خواهیم داشت». او درباره حضور جامعه روحانیت مبارز در انتخابات شوراهای دیگر شهرها هم، گفت: «در سایر شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها نیز کمک خواهیم کرد؛ اما به‌طور مستقیم ورود پیدا نمی‌کنیم». مصباحی‌مقدم همچنین با بیان اینکه در رابطه با ورود آقای احمدی‌نژاد به انتخابات شوراها بحثی نداشته‌ایم، افزود: «درعین‌حال هنوز نسبت به مصادیق کاندیداهای ریاست‌جمهوری ورود نکرده‌ایم. درباره‌ کاندیداهای شوراها نیز از این جهت امکان اظهارنظر ندارم. تاکنون فقط پیشنهاداتی داده شده که هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده است». »

روزنامه جوان نیز در گزارشی با عنوان « مجلسی که ثانیه‌ای ۵ میلیون تومان خرج دارد اما رأی ندارد! » نوشت: «دقیقه‌ای ۳۰۰ و ثانیه‌ای ۵ میلیون تومان پولی است که از هزینه بیت‌المال برای برگزاری مجلس شورای اسلامی صرف می‌شود؛ با وجود این همین چند روز پیش، ۱۱۴ ‌نفر از نمایندگانی که برای هر ثانیه حضورشان در مجلس ۵میلیون تومان خرج می‌شود، در جریان بررسی لایحه‌ای حال شرکت در رأی‌گیری را نداشتند. این در حالی است که برای تصویب کلیات یک لایحه یا طرح، نصف به علاوه یک نفر از نمایندگان حاضر در صحن مجلس باید به کلیات آن رأی موافق بدهند، با توجه به اینکه هنگام بررسی لایحه مذکور ۲۴۸ نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند، حداقل می‌بایست ۱۲۵‌نفر از نمایندگان به کلیات این لایحه رأی موافق می‌دادند تا کلیات آن به تصویب می‌رسید. شرکت نکردن ۱۱۴ نماینده در رأی‌گیری در شرایطی اتفاق افتاد که چند روزی بیشتر نیست که نمایندگان از سه هفته تعطیلی تابستانی به پشت میزهای تنقیح قوانین باز‌می‌گردند.

رونمایی از استراتژی انتخاباتی اصولگرایان بعد از احمدی نژاد/ فریز نمی‌شویم؟!

مطابق اصل‏ هفتاد و ششم قانون اساسی، مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ حق‏ تحقیق‏ و تفحص‏ در تمام‏ امور کشور را دارد، ‌معمار انقلاب حضرت امام خمینی (ره) نیز همواره تأکید داشتند «مجلس در رأس امور است»، این در حالی است که هم‌اکنون هر ثانیه اداره مجلس 5 میلیون تومان هزینه روی دست مملکت می‌گذارد و در چنین شرایطی همین چند روز پیش 114 نماینده به لایحه‌ای که در مجلس طرح شده بود رأی ندادند. همین امر موجب شد لایحه مذکور در اتفاقی نادر به تصویب نرسد؛ موضوعی که صدای اعتراض و انتقاد پزشکیان نایب‌رئیس اول مجلس را هم درآورد و نشان داد بی‌تفاوتی و عملکرد نمایندگانی که با رأی مردم بر صندلی‌های سبز خانه ملت تکیه زده‌اند، ریشه بسیاری از آسیب‌های موجود در جامعه است چراکه مجلس هم وظیفه قانونگذاری دارد و هم وظیفه نظارت بر اجرای قوانین اما برخی از این قانونگذاران خودشان از کنار قوانین به راحتی عبور می‌کنند اما مردم از مجلسی که هر ثانیه‌اش 5میلیون تومان هزینه دارد، انتظار دارند همانطور که امام می‌گفت، در رأس امور باشد».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.