به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایران و کره شمالی دو واژه‌ای است که نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا در بیشتر سخنرانی‌ها به آن توجه دارد.


تهران و "پیونگ یانگ" به اندازه‌ای موجب نگرانی کاذب "دونالد ترامپ" شده که حتی موضوع را در جلسه مناظره با "هیلاری کلینتون" نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا نیز مطرح کرد.

"دونالد ترامپ" که به لفاظی علیه جمهوری اسلامی ایران معروف است؛ اخیرا مدعی شده که ایران 150 میلیارد دلار از آمریکا پول گرفته و اقتصاد خود را بازسازی کرده است.

وی در ادامه لفاظی خود ادعا کرده که چون "تهران" بر پیونگ یانگ نفوذ دارد، پس باید توانایی تسلیحات اتمی کره شمالی نیز در توافق هسته‌ای قید می‌شد.

***ترامپ تجربه ندارد

برخی تحلیلگران معتقدند که نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا در کار خود مهارت و سیاست ندارد. حسین "شیخ‌الاسلام" مشاور وزیرامورخارجه در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره ادعای اخیر "دونالد ترامپ"در جریان مناظره با "هیلاری کلینتون" درباره ایران و کره شمالی می‌گوید: "ترامپ" تجربه ندارد.

وی می‌افزاید: ما در هیچ مسئله جز حق استفاده از فناوری صلح آمیز هسته‌ای حاضر نبودیم با آمریکا مذاکره کنیم. ما در هیچ موضوع دیگر غیر از نکته‌ای که گفته شد مذاکره نکردیم.

البته این تنها بخشی از ادعاهایی است که "دونالد ترامپ" مطرح می‌کند که همین ادعاهای عجیب و غریب باعث شده تا برخی منتقدین وی و حزب جمهوری خواه، ترامپ را "دیوانه" خطاب کنند.

پیوند زدن و ادعای نفوذ ایران بر کره شمالی که از سوی نامزد جمهوری خواه آمریکایی مطرح شده موضوعی است که برخی هم آن را بی‌اهمیت و غیرقابل اعتنا می‌دانند.

**رابطه ایران و کره شمالی خوب است

"محمد حسن قدیری ابیانه" کارشناس مسائل استراتژیک در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره ادعای "ترامپ" علیه ایران و کره شمالی می‌گوید: البته رابطه ایران و کره شمالی خوب است؛ اما یکی از دلایل خوب بودن رابطه دو کشور این است که ایران مواردی که "ترامپ" از کره شمالی می‌خواهد را، نمی‌خواهد.

وی افزود: آمریکایی‌ها مرتب کره شمالی را تحریم و تحریک می‌کنند؛ عملکرد کره شمالی جدای از آنکه بپسندیم یا نه، پاسخی است به دخالت‌های آمریکا در امور داخلی کشورش.

تحلیلگران معتقدند که "ترامپ" خواسته‌های نامعقولی از کشورهایی دارد که تلاش می‌کنند استقلال خود را حفظ کنند. طرح ادعاهای عجیب یکی از روش‌های نامزد جمهوری خواه آمریکا برای رسیدن به "کاخ سفید" است و مطرح کردن چنین مطالبی بیشتر جنبه تبلیغاتی و اصطلاحا "مصرف داخلی" دارد.

البته این تنها یکی از ابعاد اتهام زنی و ادعاهای مقامات آمریکایی علیه ایران است. "جان برنن" مشاور ارشد "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا در امور مبارزه با تروریسم سال گذشته درباره آنچه انتقال بخش‌هایی از موشک‌های ایران به کره شمالی خواند، ادعاهایی را مطرح کرد.

برنن مدعی شد: آمریکا انتقال اجزای موشک‌های مرتبط با به برنامه هسته‌ای نظامی ایران به کره شمالی را با نگرانی زیر نظر دارد. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا روابط پنهانی میان ایران و کره شمالی را مشاهده و همکاری این دو کشور در زمینه فعالیت‌های غیرقانونی و نظامی هسته‌ای را رهگیری کرده است. این مقام آمریکایی تاکید کرد واشنگتن نگران انتقال بخش‌هایی از تجهیزات نظامی ایران مرتبط با برنامه هسته‌ای این کشور به کره شمالی است.


طرح چنین ادعاهایی از 37 سال پیش علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح بوده و آنچه که فرماندهان ارشد نیروهای مسلح مطرح می کنند قدرت نظامی و موشکی ایران کاملا بومی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.