به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه "هندلز بلات" آلمان، نخست وزیر و وزیر امور خارجه ترکیه در آنکارا در حضور نمایندگان رسانه های آلمان تاکید کردند که می خواهند با وجود اختلافات بر سر مسئله آزادی ویزا برای شهروندان ترک بر توافق پناهندگان با اروپا پایبند بمانند.

"بن علی یلدریم"، نخست وزیر ترکیه تصریح کرد که ما اروپا را با پناهندگان تهدید نمی کنیم. مسئله آزادی ویزا ظاهرا به حاشیه رفته است. ما در این مسئله سرسخت و لجوج نیستیم.

"مولود چاووش اغلو"، وزیر امور خارجه ترکیه نیز تاکید کرد که آلمان و ترکیه تا به حال مسئولیت خود را به خوبی ادا کرده و باید همین گونه باقی بمانند. هر دو کشور تعهدات مشترکی دارند و باید دست در دست هم با هم کار کنند.

وی همچنین این پیام را ارسال کرد که ترکیه می خواهد روی طرح اجرای مجدد مجازات اعدام که رئیس جمهور کشورش بعد از کودتای نافرجام مطرح کرده بود انصراف دهد.

این دو مقام ترک هر دو از عدم همبستگی اروپا با کشورشان بعد از تلاش برای کودتای نافرجام شکایت کردند.

نخست وزیر ترکیه گفت: "فتح الله گولن" که آنکارا وی را به عنوان مغز متفکر کودتای نافرجام می داند در رسانه های آلمان جایگاه وسیع و گسترده ای دارد. این تبلیغاتی برای یک قاتل ننگین است.

این دو مقام اروپایی با وجود انتقادهایی که به رسانه های آلمان و اروپا وارد کردند تاکید کردند که خواهان ترمیم اختلافات در روابط بین آلمان و ترکیه هستند.

وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد که با وجود همه اختلافات فعلی دوستی دراز مدت در اولویت قرار دارد. وی هیچ دلیلی برای اینکه روابط دو کشور باید بد باشد نمی بیند.

نخست وزیر ترکیه همچنین تصویب قطعنامه نسل کشی ارامنه در پارلمان آلمان را یک ناامیدی بزرگ نامید.
وزیر امور خارجه ترکیه نیز بیانیه اخیر دولت آلمان مبنی بر اینکه قطنامه نسل کشی ارامنه تصویب شده در پارلمان آلمان از نظر قانونی الزام آور نیست را تمجید کرد.

وی در عین حال تاکید کرد که پارلمان آلمان با این اقدام خود زخمی را به مردم ترکیه زده است که به سرعت معالجه نشده و به زمان نیاز دارد.

چاووش اغلو همچنان به فقدان همبستگی رسانه ها و مقامات آلمان با ترکیه بعد از کودتای نافرجام انتقاد وارد کرده و ضمن تمجید موضع دولت آلمان در برابر این کودتا از جایگاه گسترده ای که رسانه های آلمان برای فتح الله گولن ایجاد کرده اند انتقاد کرده و چنین رویکردی را دلسرد کننده دانست. در رسانه های آلمان به این ترتیب نمایش مضحکی به وجود آمده وتا زدن این تهمت پیش رفته اند که اردوغان این کودتا را خود برنامه ریزی کرده تا مخالفان را به سکوت وادارد. برخی رسانه های آلمانی حتی درباره عدم موفقیت این کودتا ابراز دلسردی کرده اند. این یک موضع ضد ترک است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.