به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از هیل، «ارنست مونیز»، وزیر انرژی آمریکا روز چهارشنبه ابراز امیدواری کرد توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ موسوم به «برجام» به برقراری روابط قدرتمندتر بین ایران و آمریکا منجر شود.

وی که در نشستی به میزبانی اندیشکده شورای آتلانتیک حضور داشت، با بیان اینکه در زمینه هسته‌ای صحیح عمل کرده‌ایم؛ مدعی شد برنامه هسته‌ای ایران مطابق ملزومات توافق، به عقب رانده شده است.

مونیز یادآوری کرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان نهاد مسئول راستی‌آزمایی از پایبندی کشورها به مفاد برجام، در سه گزارش خود پایبندی ایران به این توافق را تأیید کرده است.

اظهارات وزیر انرژی آمریکا چند روز بعد از دیدار با علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بیان می‌شود.

این در حالی است که مقام‌های ایرانی در ماه‌های گذشته از کارشکنی آمریکا در اجرای برجام، علی‌رغم گذشت هشت ماه از زمان اجرایی شدن این توافق انتقاد کرده‌اند.

مونیز در اظهاراتی مداخله جویانه گفت: همه ما کار بر روی این موضوع را ادامه خواهیم داد. همه ما خواستار رصد این توافق و مشاهده ورود ایران به بازارهای جهانی مطابق با آن هستیم.

وی خاطرنشان کرد چیزی که ما باید به خاطر داشته باشیم این است که توافقی که ما داریم، بر سر یک موضوع است یعنی سلاح‌های هسته‌ای یا استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای.

وزیر انرژی آمریکا اضافه کرد: این واقعیت که ما سه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را با موفقیت پشت سر گذاشته‌ایم به ما تا حدودی آرامش می‌دهد.

وی به رغم این یادآور شد که برخی از جنبه‌های توافق برجام تا بیش از دو دهه ادامه دارند.

مونیز گفت: ما در آغاز فرایندی طولانی قرار داریم که البته به معنی این است که نه تنها ایران بلکه جامعه بین‌المللی، آژانس، آمریکا و دولت های دیگر بایستی توجهشان بر این موضوع را برای مدت طولانی حفظ کنند.

وزیر انرژی آمریکا تصریح کرد آشکارا امیدواریم که برجام یکی از عوامل موثر در نوعی حرکت احتمالی چند دهه‌ای به سمت روابط قوی‌تر با ایران باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.